Ikonický pokrm v novém. IKEA letos uvede rostlinnou variantu masových koulí, dorazí i do Česka

Filip HouskaFilip Houska

meatball-ikea-nemaso

Foto: IKEA

Rostlinná alternativa populárních masových kuliček z IKEA

0Zobrazit komentáře

IKEA je známá nejen pro svůj bohatý sortiment nábytku a věcí do domácností, ale také doplňkové služby, kterým vévodí restaurační zázemí a sortiment švédských kulinářských specialit. Snad každý zná ikonické masové kuličky, které jsou se značkou úzce spjaty a jen za minulý rok jich mělo být globálně prodáno přes jednu miliardu. Slavný pokrm se navíc brzy promění a bude nabízen i alternativně z rostlinných proteinů.

O veganské verzi populárních masových kuliček, které se v prodejnách IKEA běžně servírují s bramborovou kaší, smetanovou omáčkou a brusinkovým džemem, se mluvilo již loni na jaře. Tehdy švédský nábytkářský gigant představil jahodovou zmrzlinu bez jakéhokoliv zastoupení kravského mléka a také zeleninový hot dog vytvořený z kapusty, červené čočky, mrkve a zázvoru.

Nešlo však o jediná jídla, kterých si mohli užívat vegetariáni a vegani. Vedle dětského zeleninového burgeru měla IKEA v nabídce i zeleninové masové koule za 59 korun podávané s rajčatovým ragú se špenátem, brokolicí a bulgurem. Pokrm se ovšem zcela jasně prezentoval jako varianta ze zeleniny a nešlo tak o snahu napodobit chuť tradičního masa. To přichází až nyní.

ikea-nemasove-masove-koule-1

Foto: IKEA

Rostlinné masové koule budou vypadat stejně jako klasické

S ohledem na trend rostlinných náhražek masa IKEA ještě letos uvede nový typ masových koulí, které budou složeny z hrachového proteinu, ovsa, brambor a jablek. Všechny tyto ingredience mají být umíchány do takové podoby, aby co nejlépe napodobily texturu původní „masové varianty“ a současně i stejně chutnaly.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Doufáme, že tyto nové veganské kuličky inspirují milovníky masových kuliček IKEA, aby vyzkoušeli udržitelnější alternativu, aniž by museli dělat kompromis, pokud jde o chuť a texturu jídla. Protože tyto kuličky vypadají jako maso a chutnají jako maso – ale neobsahují a nepotřebují maso,“ dodává pro CzechCrunch české zastoupení IKEA.

V průběhu letošního roku by se rostlinné masové koule měly objevit ve zhruba 290 prodejnách po celé Evropě, a to včetně České republiky. Nyní je otázkou, kdy se tomu tak přesně stane.

meat-balls-ikea

Foto: IKEA

IKEA má několik masových i nemasových variant svých populárních kuliček

IKEA měla pro magazín The Verge potvrdit srpnové uvedení na většině evropských trzích, tudíž bychom mohli očekávat, že bude tento termín platit i pro české pobočky IKEA. Na druhou stranu tuzemské zastoupení švédského nábytkáře prozatím přesný termín potvrdit nechce, do některých zemí pravděpodobně dorazí nemasové kuličky o pár měsíců později

Gastronomický trend, na který lidé slyší

S rostlinnými variantami tradičních masových pokrmů se v posledních měsících roztrhl pytel. Může za to zejména loňský rok, kdy se naplno projevila síla výrobců falešného masa jako Beyond Meat a Impossible Foods, kteří se uchytili i v předních fastfoodových řetězcích a inovují jak ikonické burgery (třeba Whooper od Burger Kingu), tak kuřecí křídla od KFC.

tesla-model3cz

Přečtěte si takéPrvní oficiální dodávkou Tesla zpečetí vstup na český trh. Její elektromobily dorazí k novým majitelům už příští týdenPrvní oficiální dodávkou Tesla zpečetí vstup na český trh. Její elektromobily dorazí k novým majitelům už příští týden

V dubnu navíc dorazí nový hráč pod názvem Daring Foods, který bude nabízet alternativní kuřecí maso bez živočišného proteinu, a v Česku se o podobnou gastronomickou „revoluci“ snaží mimo jiné firma Mana. Ta se proslavila svým práškovým nápojem.

Veškeré dění okolo rostlinného masa můžete sledovat pod tagem nemaso, kde budete mít k dispozici všechny zásadní novinky z tohoto rostoucího odvětví.

manaburger_white_2

Foto: Mana

Rostlinný burger od Many se jmenuje ManaBurger

Bez paniky a zběsilých reakcí. Pivo Corona kvůli koronaviru mediálně trpí, díky svému tichému marketingu ale vyhrává

Filip HouskaFilip Houska

corona-1

Foto: Jack Bradley/Unsplash

Corona, jedno z nejoblíbenějších piv ve Spojených státech

0Zobrazit komentáře

Pokud dnes v baru požádáte číšníka o jednu Coronu, šance, že se střetnete s ironickými reakcemi ostatních hostů, je poměrně velká. Ne však proto, že běžný český štamgast Coronu nebere jako skutečné pivo – na vině je totiž koronavirus (v angličtině navíc psáno coronavirus), který sdílí začátek názvu s aktivně se šířící virózou. Byť se toto srovnání jeví komicky, někteří doopravdy věří, že COVID-19 pochází právě z tohoto nápoje. Výrobce Corony ovšem zachovává chladnou hlavu a ukazuje svou marketingovou profesionalitu.

Jakmile se na přelomu roku v čínské oblasti Wu-chan rozšířil nový typ koronaviru, zformovaly se různé skupiny lidí, kteří měli na tuto nákazu svůj pohled. Někteří před ní a jejími možnými smrtícími dopady silně varovali, což se rozrostlo v obrovskou mediální masírku. Jiní naopak zaujímali uvědomělé postoje a snažili se mnohdy neoprávněnou paniku klidnit.

Další si pak z koronaviru dělali legraci a produkovali kvanta memů, které se nejčastěji spojovaly s pivem značky Corona. Není na tom nic zcela zvláštního – nákaza a oblíbené, původem mexické pití se zkrátka shodují ve svém označení. O to víc v angličtině, kdy se koronavirus píše s písmenem „c“.

Vzhledem k internetové době, které nejrůznější memy vévodí, tak šlo pro ty kreativnější o vcelku očekávaný vývoj. Problém však nastal v době, kdy někteří začali skutečně věřit tomu, že Corona je minimálně jednou z příčin, proč aktuální koronavirus vznikl, a že se šíří i pitím tohoto alkoholického nažloutlého nápoje.

Průzkum, který ovládl sítě

Každý, kdo si o tomto typu viru přečetl alespoň tři řádky, musel vědět, že jde o nesmysl – COVID-19 nemá absolutně žádnou reálnou spojitost s Coronou. To by však nesměl vzniknout průzkum od americké agentury 5W Public Relations, kterému netrvalo dlouho, aby se stál prostředkem virálního šíření po Facebooku nebo Twitteru, čemuž dopomohla i stanice CNN.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během 25. a 26. února (tedy v době, kdy se choroba začala více rozšiřovat po Spojených státech) lidé z 5W Public Relations vyzpovídali přesně 737 Američanů starších 21 let, kteří mají náklonnost k pivu jako takovému. Položili jim jednoduché otázky týkající se možné spojitosti koronaviru a Corony, přičemž 38 procent z nich odpovědělo, že by si oblíbené mexické pivo už za žádných okolností nikdy nekoupili. Dalších 14 procent by si pak Coronu raději neobjednali během veřejných akcí.

corona-search

Foto: Google Trends

Výsledky vyhledávání v Google Trendech za posledních 30 dní

I tento zcela nevědecký výzkum s miniaturním vzorkem lidí však stačil k tomu, aby se dostal do světových médií a vyvolal další formát panického chování. Dokonce znovu podpořil i internetové vyhledávání výrazů jako corona beer virus, beer virus a beer coronavirus, o které uživatelé jevili ještě větší zájem. Pak už musela zareagovat i společnost Constellation Brands, která značku piva vlastní a zajišťuje její distribuci po USA.

Mlčeti zlato

V době prvních memů a následných mediálních zpráv se majitel Corony (a dalších značek jako Modelo, Especial či Negra Modelo) do celé záležitosti nijak neangažoval, byť musel vědět, co se na internetu děje.

Nereagoval, nevydával žádná ukvapená tisková vyjádření a dělal „mrtvého brouka“, což je vzhledem k dnešním hektickým časům skvělý marketingový postoj. Dával tím totiž najevo, že podprahově věří společenské inteligenci lidí.

repetekolo-min

Přečtěte si takéOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retremOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retrem

Není pochyb o tom, že to pro firmu Constellation Brands muselo být těžké, a to nejen pro její velikost s tržní hodnotou okolo 34 miliard dolarů, ale také z psychologického hlediska. Navíc musela přihlížet tomu, jak jí velká média předpovídají pád akcií, což se také stalo – mezi 20. a 28. únorem jim akcie klesly o více než 17 procent, i když v prvních třech únorových týdnech vytrvale rostly, nakonec zhruba o 10 procent.

corona-1

Foto: Isi Parente/Unsplash

Oblíbená Corona Extra ve sněhu

Průzkum od 5W Public Relations však byl poslední kapkou a slova se chopil šéf firmy Bill Newlands v oficiálním prohlášení:

„Naše myšlenky a modlitby míří k těm, kteří byli zasaženi tímto hrozným virem, a doufáme, že snahy o zabránění plošného šíření se brzy rozjedou. Je zároveň velmi nešťastné, že v médiích a na sociálních sítích šíří aktuální dezinformace o vlivu tohoto viru na náš byznys, aniž by vše bylo jakkoliv prošetřeno. Tato tvrzení jednoduše nereflektují naše byznysové chování ani postoj k zákazníkům, což obnáší i zpětnou vazbu našeho distributora a maloobchodních partnerů v zemi.

Nevidíme žádný dopad na naše lidi, budovy ani operace a naše prodeje pokračují velmi dobře. Na rozdíl od konkurentů jsou prodeje našich pivních značek závislé především na Spojených státech. Naše společnost není tak vystavena mezinárodním trhům jako tomu čínskému, která je celou situací zasažena nejvíce. Jsem velmi hrdý na snahy našeho týmu.“

Právě toto vyjádření je jediné, které ze strany Constellation Brands oficiální cestou vzešlo. Díky jednoduchosti podání je navíc to nejlepší, které mohlo vzniknout. Společnost navíc uvádí, že prodeje nápoje Corona Extra se za čtyřtýdenní horizont, který skončil 16. února, zvedly o 5 procent. V té době byl koronavirus na „vzestupu“ a Corony se přímo – byť satiricky – dotýkal.