Komunitní zahrady, energetická soběstačnost i elektromobily. Kaufland staví obchody pro zelenou budoucnost
Ve světě byznysu se kromě finančního úspěchu jednotlivých firem čím dál častěji hledí také na jejich společenskou odpovědnost. Jedním z důležitých aspektů je v tomto směru environmentální uvědomělost firmy a lokální i nadnárodní společnosti se předhánějí ve svých snahách zaměřených na udržitelnost.
Výjimkou v tomto ohledu není ani svět retailu a na ochranu přírody čím dál více dbají také obchodní řetězce. Jedním z nich je i Kaufland, který je v oblasti snižování svého vlivu na přírodu velmi aktivní. Co vlastně může takový obchodní řetězec pro ochranu planety udělat?
Energeticky efektivní a soběstačný
Jednou z oblastí, kde se Kaufland snaží být k přírodě co nejšetrnější, je vytápění. Od roku 2013 vytápí své prodejny „odpadním“ teplem, jež produkují chladicí regály, a obchody se proto obejdou bez topných kotlů či dálkového vytápění. Ve výjimečných případech využívá obchodní řetězec tepelná čerpadla a pokud tedy jde o topení, je 100% soběstačný.
„Provoz naší vzduchotechniky funguje v závislosti na venkovní i vnitřní teplotě a na koncentraci CO2 ve vzduchu v prodejnách. Nedochází tak ke zbytečnému úniku tepla a zároveň je zaručena kvalita vzduchu. Tepelné ztráty minimalizujeme také instalací dveří na chladicí nábytek,“ popisuje mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Na energetický management společnost dle svých slov celkově velmi dbá. Jejím cílem je podporovat vědomé zacházení s energiemi, zvyšovat energetickou účinnost nemovitostí a jednotlivé budovy provozovat udržitelným způsobem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Jsme schopni monitorovat tok energií na všech našich prodejnách, v logistických centrech, v administrativních budovách i ve vlastním masozávodu v Modleticích u Prahy. Díky tomu můžeme identifikovat prostor pro úspory, odhalit případné rezervy ve spotřebě energií a průběžně sledovat výsledky zavedených úsporných opatření,“ vysvětluje Renata Maierl.
Třídění odpadu a potravinové banky
V souvislosti s udržitelností a ochranou přírody je aktuální také problematika nakládání s odpady. Třídění odpadu mezi řetězci již není dnes ničím výjimečným.
Kromě klasických surovin, jako jsou papír, čirá fólie, směsný plast, směsný komunální odpad, sklo nebo bio odpad, třídí Kaufland také třeba kov, dřevo, použitý pokrmový olej či monočlánky, zářivky a elektrozařízení, které řetězec odebírá přímo na prodejnách od zákazníků. Pro zajímavost, v roce 2019 Kaufland zrecykloval 9 770 kg použitých baterií a získal z nich 6 350 kg druhotných kovonosných surovin.
U potravinových řetězců vzniká i určité množství přebytků, které se neprodají. Kaufland proto dlouhodobě spolupracuje s Českou federací potravinových bank. „Darování potravin je pro nás dlouhodobá a kontinuální činnost, kterou předcházíme plýtvání potravin. Od října 2017 spolupracujeme s Českou federací potravinových bank a denně jí poskytujeme produkty ze všech našich prodejen,“ říká Renata Maierl.
Od roku 2018 tímto způsobem daroval Kaufland přes 560 tun potravin. Obvykle se jedná o jednodenní pečivo, ovoce a zeleninu, trvanlivé potraviny, nápoje či drogistické zboží.
Modernizace prodejen
Společnost průběžně modernizuje a zároveň staví nové prodejny, které reagují na aktuální trendy v nakupování. V uplynulých dvou letech řetězec v Česku zmodernizoval jedenáct stávajících prodejen a otevřel pět nových. K dnešnímu datu tak v tuzemsku provozuje celkem 133 obchodních domů.
V rámci svých prodejen myslí Kaufland také na osoby s omezenou možností pohybu a všechny své prodejny proto uzpůsobil vozíčkářům. Ve zrekonstruovaných a nových prodejnách navíc nabízí speciální nákupní vozík pro vozíčkáře a zároveň vždy jednu speciální pokladnu, která slouží k pohodlnému odbavení při nákupu a platbě. Na technické realizaci řetězec spolupracoval s Centrem Paraple.
Podpora elektromobility i cyklistů
S vybaveností jednotlivých prodejen a s ekologickými iniciativami Kauflandu souvisí také podpora elektromobility. Ve spolupráci s ČEZ jsou proto na parkovištích před prodejnami již od roku 2012 instalovány rychlonabíjecí stanice.
„Chceme být dobrým sousedem.“
Dnes si mohou zákazníci supermarketů dobít elektromobil již u 19 prodejen, přičemž 80 % kapacity baterie vozu lze obvykle dobít za zhruba 20 až 30 minut.
Kaufland navíc myslí i na cyklisty. V Pardubicích, Hradci Králové a Prostějově pilotně testuje moderní stojany na kola, ve kterých lze kola zamknout přes bezkontaktní kartu (kreditní kartu či třeba kartu na městskou hromadnou dopravu). Zákazník tedy s sebou nemusí mít zámek.
Prostřednictvím stojanu lze navíc rovněž dobít elektrokola, jejichž popularita v posledních letech zřetelně roste.
Komunitní zahrady
Zajímavým projektem jsou také komunitní zahrady. Řetězec ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Kokoza a její integrační dílnou vybudoval v Kutné Hoře a v Praze na Podbabě komunitní zahrady, kde mohou lidé bezplatně pěstovat bylinky, ovoce, zeleninu, ale i sousedské vztahy. Na zahradách jsou k dispozici nejen vyvýšené záhony, ale navíc i veřejné kompostéry či hmyzí domečky.
„O pěstování na komunitních zahradách ve městech je velký zájem. Chceme být dobrým sousedem a v místě, kde působíme, nabídnout zdejším občanům prostor, v němž se mohou potkávat a něco pěstovat. Během letošního roku plánujeme otevřít zahrady v dalších čtyřech lokalitách,“ vysvětluje důvod obliby komunitních zahrad mluvčí Kauflandu.
„Myslíme si, že velké téma budoucnosti budou zelené střechy a využití dešťové vody. Důležité je i téma plastů. V rámci naší plastové strategie REset jsme ke konci uplynulého roku vyřadili z prodeje jednorázové plastové nádobí, příbory a plastové vatové tyčinky a nahradili je jejich ekologickou variantou,“ vypočítává aktivity Kauflandu Maierl.
Ani původem německý supermarketový řetězec neminulo téma plastových a papírových tašek. „Z prodeje jsme vyřadili plastovou nákupní tašku a místo ní nabízíme našim zákazníkům jako alternativu pevnou látkovou tašku z certifikované bio bavlny pro opakované nákupy nebo tašky papírové,“ doplňuje mluvčí firmy.
Dalším krokem bylo zavedení tzv. nEKOnečného sáčku, který Kaufland nabízí svým zákazníkům při nákupu ovoce a zeleniny. Navíc jako jediný z obchodních řetězců celoročně prodává také salátové okurky bez fólie. Ročně tak prý ušetří 50 tun plastu.
Celkem chce společnost do roku 2025 snížit množství plastového odpadu minimálně o 20 %. V rámci své plastové strategie se řídí heslem „Méně plastu – uzavřený koloběh“ a jejím cílem je minimalizovat množství plastů používaných ve výrobě i v obchodech. Základem je koncept cirkulární ekonomiky, kdy by na odpad nemělo být nahlíženo coby na odpad, ale jako na znovu využitelný materiál.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.