Apple posiluje svou streamovací službu. Přeplatil konkurenty a uvede místo kin v premiéře nový válečný film Toma Hankse

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tom-hanks-greyhound-2020

Foto: Apple

Tom Hanks ve filmu Greyhound: Bitva o Atlantik

0Zobrazit komentáře

Po několika měsících karantény se po světě začínají opět pomalu otevírat kina, nabízejí ale jen naprosté minimum premiér. Bude trvat ještě nějakou dobu, než se studia i distributoři přestanou obávat velkých ztrát kvůli předčasně vydanému titulu. Platilo to i pro nový válečný film s Tomem Hanksem Greyhound: Bitva o Atlantik, který měl vyjít 12. června. Místo toho ale na něj práva v překvapivém zvratu získal Apple a uvede ho tak exkluzivně na vlastní streamovací službě.

Kapitán se modlí, zatímco nad hladinu rozbouřeného moře vystupují ponorky. Ostatní námořníci stojí v pozoru na palubách válečných lodí, nad nimiž letí bombardér. V Severním Atlantiku se schyluje k bitvě. Těmito záběry začíná upoutávka na snímek, v němž Tom Hanks nejen ztvárnil hlavní roli, ale také pro něj z knižní předlohy adaptoval scénář.

V jeho centru stojí americký námořní kapitán na první válečné misi ve vedení mezinárodního doprovodu bránícího obchodní konvoj před nacisty. Podle oficiální synopse se má děj soustředit na hrdinovu osobní cestu, snahu překonat vlastní pochybnosti bránící efektivnímu vedení námořnictva. Trailer však obsahuje i mnoho úryvků ze střetů mezi ozbrojenými silami válčících zemí.

Vzhledem k odhadovanému rozpočtu kolem 50 milionů dolarů nelze očekávat podívanou příliš bohatou na kvalitní speciální efekty. Samotné jméno Toma Hankse filmu nicméně propůjčuje určitou prestiž a automatický divácký zájem. Proto je získání distribučních práv na Greyhound pro Apple důležitým krokem. Zároveň se má jednat o dosud největší filmovou akvizici jablečné firmy, která na své streamovací službě Apple TV+ v dané kategorii zatím mnoho zajímavého nenabídla.

Válečný snímek měl být v kinech uveden společností Sony v první polovině června. Jako ovšem informoval magazín Deadline, ve světle koronavirových opatření se studio rozhodlo místo odsunutí premiéry titul nabídnout právě streamovacím službám. Už to je poměrně překvapivé, protože jiné případy vydání filmů online namísto kin byly provázeny rozjetými reklamními kampaněmi. Greyhound měl naproti tomu dostatek času distribuční strategii pozdržet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prvním velkým studiem, které ohlásilo přesun svých filmových premiér na internet, byl v březnu Universal. Kinaři toto rozhodnutí pochopitelně nepřijali dobře. Jeden z největších řetězců kin dokonce odmítl promítat filmy společnosti poté, co její ředitel oznámil záměr snímky distribuovat online i na plátnech zároveň. Sony se podobné reakce prozatím obávat nejspíš nemusí, jelikož se zkrátka vzdalo práv, opakování takových rozhodnutí by ale mohlo být problematické.

Z hlediska Applu se naopak jedná o velkou výhru. Za cenu kolem 70 milionů dolarů se mu podařilo získat poměrně lákavý projekt, navíc prý v souboji s jinými streamovacími službami, které o něj měly logicky taktéž zájem. Jednoznačně se tak postavil do pozice firmy ochotné do filmů investovat více než lépe zavedení hráči jako třeba Netflix.

band-of-brothers-hbo-2

Foto: HBO

Apple TV+ s Hanksem chystá také válečnou minisérii navazující na Bratrstvo neohrožených

Na druhou stranu se není čemu divit. Apple TV+ totiž měla podle informací Bloombergu v únoru jen kolem 10 milionů předplatitelů, z nichž aktivních byla pouhá polovina. Konkurenční Disney+ přitom bylo spuštěno ve stejné době a v únoru se chlubilo 28 miliony diváků. O dva měsíce později to pak byl už téměř dvojnásobek. Na oněch 10 milionů předplatitelů ostatně vyskočilo hned během prvního dne.

Apple TV+ tedy sice za sebou má jednu z vůbec největších firem na světě, zejména kvůli nedostatku poutavého obsahu se jí však tento fakt příliš nedaří přetavit do vysoké sledovanosti. V Applu se proto podle Bloombergu rozhodli nakoupit i starší filmy a seriály, které by mohly pomoci zvýšit atraktivitu knihovny jeho streamovací služby. Ta v současnosti stovkám i tisícům hodin obsahu na Netflixu, HBO a Disney+ absolutně není schopna konkurovat. Akvizice Greyhounda by mohla být dalším indikátorem, že má Apple v plánu to změnit.

Jeden z největších podcastů končí na YouTube. Joe Rogan se se svým pořadem přesouvá exkluzivně na Spotify

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

joerogan

Foto: Spotify

Joe Rogan se přesouvá z YouTube na Spotify

0Zobrazit komentáře

Joe Rogan je americký komik, komentátor, příležitostný herec, bývalý popírač přistání na Měsíci. Hlavně je ale moderátor podcastu, kvůli němuž ze dne na den spadla hodnota akcií Tesly o devět procent a výrazně vzrostla podpora několika amerických demokratických kandidátů na prezidenta. Jeho pořad, The Joe Rogan Experience, loni v dubnu dosahoval 190 milionů stažení měsíčně, patřím tedy k těm nejposlouchanějším podcastům a na konci letošního roku se kompletně přesune na Spotify.

Rogan začal podcasty vytvářet v roce 2009, kdy si takřka okamžitě získal početné publikum. To v průběhu let rychle rostlo paralelně se stoupajícím zájmem o médium samotné. Po necelém půldruhém tisíci většinou několikahodinových epizod jeho studio už dvakrát navštívil Elon Musk, Jack Dorsey, Robert Downey Jr., Edward Norton, Kevin Hart, Mike Tyson, mnoho známých komiků, vědců a stovky dalších osobností. Nic z toho si ale stále není možné pustit na největší hudební streamovací platformě na světě, která má přes 280 milionů aktivních uživatelů měsíčně.

Spotify nicméně neustále hledá další způsoby, jak získat nové posluchače. V centru samozřejmě stojí obrovská hudební knihovna, ta však sama o sobě spíše není schopna poskytnout konkurenční výhodu oproti ostatním službám. Na řadu tedy přichází doporučovací algoritmy, kurátorované playlisty a v posledních pár letech také podcasty. Švédská služba za nákup celých studií i exkluzivních práv na distribuci utratila už stovky milionů dolarů.

Jen v prvních třech měsících roku 2019 koupila za 340 milionů dolarů tři velká podcastová studia s prohlášením, že chce být Netflixem pro audio. To znamená mnohem větší spolehnutí na vlastní obsah, u něhož se nemusí o příjmy z předplatných a reklamy tolik dělit s třetími stranami. Navíc se jedná o lákadlo třeba i pro lidi, kteří přílišný zájem o hudbu na vyžádání nejeví.

Tato strategie se v řádů měsíců ukázala jako velmi úspěšná, když Spotify půl roku po velkých akvizicích vzrostly příjmy z reklamy o třetinu. V posledním loňském čtvrtletí se pak ukázalo, že popularita podcastů na platformě se meziročně zvětšila až o 200 procent. Nehudební obsah tak má potenciál být výrazným aspektem dlouhodobé udržitelnosti byznysu firmy, která revolucionalizovala hudební průmysl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jméno Joe Rogan patří v tomto kontextu k těm vůbec nejzásadnějším a k danému médiu často přitahuje nové publikum. Proto působí adekvátně údajných více než 100 milionů dolarů (přes 2,5 miliardy korun), které streamovacímu gigantovi podle informací The Wall Street Journal zajistily exkluzivní distribuční práva na Roganův pořad na několik let dopředu.

Hlavními distribučními kanály Roganova podcastu jsou v současnosti jeho vlastní web, iTunes a YouTube. Více než u jiných je přitom důležitá vizuální složka. Spotify sice video na své platformě poprvé představilo už v roce 2015, ale až nedávno s ním začalo experimentovat ve spojitosti s podcasty. Širší nasazení lze nejspíš očekávat v horizontu několika měsíců, kdy se sem přesune právě i jeden z nejsledovanějších videopodcastů.

daniel_ek_4-min

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Na streamovací službě se nyní na profilu The Joe Rogan Experience objevil první příspěvek ve formě minutového ohlášení spolupráce. Kompletní knihovna zde bude dostupná od 1. září, přičemž zatím není známo, kdy přesně zmizí s ostatních oficiálních zdrojů. Kanál na YouTube s více než osmi miliony odběratelů má zůstat aktivní i poté, bude však obsahovat jen vybrané úryvky. Vše se přesune na nový kanál na Spotify.

Rogan zdůraznil, že z jeho strany se nic nezmění, i nadále bude pracovat se stejným týmem na stejném typu obsahu, který bude všem dostupný zdarma. Jediným rozdílem tak má být platforma, kde ho půjde přehrávat. Jeho přesun na Spotify každopádně vzbudil v komunitě posluchačů a odborníků značný rozruch a bude zajímavé sledovat, jak se bude bude dál podcastový trh vyvíjet.

mafiade6

Přečtěte si takéZnovuzrození kultovní trilogie Mafia je tady. Jednička dostane nový scénář i český dabing, dva díly už jsou venkuZnovuzrození kultovní trilogie Mafia je tady. Jednička dostane nový scénář i český dabing, dva díly už jsou venku

deus-ex-05

Přečtěte si takéJedna z nejlepších her historie slaví. Deus Ex má 25 letPředpověděla 11. září, nadvládu AI i pandemii. Před 25 lety vyšla jedna z nejlepších her všech dob

Například autor populární podcastové aplikace Overcast Marco Arment si na Twitteru nebral servítky a napsal: „Do háje se Spotify a do háje s každým ‚podcastem‘, který je možné přehrát jen v jediné aplikaci.“ Jako zastánce otevřeného podcastového formátu tvrdí, že „zamčení“ podcastu na konkrétní platformu může i pro slavného Rogana znamenat zásadní propad v poslechovosti.

O jednom z největších přesunů v mediálním světě za poslední dobu hovoří pro změnu úspěšný technologický youtuber Marques Brownlee, známý jako MKBHD: „Tohle je pravděpodobně #1 podcast na světě. Plně nezávislý. Multiplatformní. A najednou bude na konci roku pouze na Spotify. Skvělý tah pro Spotify, bláznivý pro zbytek.“