Na cestě za uhlíkovou neutralitou. Amazon koupil od Mercedesu 1 800 elektrododávek, jezdit budou ještě letos

Michal MarekMichal Marek

Amazon_Mercedes

Foto: Business Wire

V barvách Amazonu bude jezdit 1 800 elektrických dodávek Mercedes

0Zobrazit komentáře

Největší světové firmy se v posledních letech předhánějí nejen v tom, jak skvělého dosáhnou obchodního výsledku, ale stále častěji také v tom, kdo bude na cestě za úspěchem zelenější. Tyto tendence se přirozeně nevyhýbají ani rychle rostoucímu segmentu e-commerce a dobrou zprávou pro planetu je, že za uhlíkovou neutralitou míří i největší hráč na tomto poli, Amazon. Ten nyní v Evropě nasadí 1 800 elektrických dodávek od Mercedesu.

Velké světové korporace si v posledních letech uvědomují, že je pro jejich image velmi důležité, aby se na poli ochrany životního prostředí patřičně činily. Je totiž dobře známo, že s obchodním úspěchem a růstem bývají často spojeny také negativní externality, například ve formě uhlíkových emisí. U e-commerce, jejíž mechanika je založena na pohybu zboží po světě, to platí dvojnásob.

Zefektivňování logistiky a přechod na alternativní pohony je jedním z logických kroků, jak se hráči v oblasti elektronické komerce mohou přičinit o minimalizaci negativního dopadu svého podnikání. Amazon proto od Mercedesu objednal na 1 800 elektrických dodávek, jejichž začleňování do flotily firmy má být jedním z důležitých kroků k vytyčenému cíli firmy, která chce být do roku 2040 plně uhlíkově neutrální.

Amazon_Mercedes_2

Foto: Business Wire

800 dodávek zamíří do Německa, 500 do Velké Británie

Amazon prý většinu z objednaných elektromobilů nasadí do provozu ještě letos, přičemž součástí objednávky je 1 200 velkých dodávek eSprinter a 600 jejich menších sourozenců eVito. Jedná se o největší objednávku elektromobilů, kterou Mercedes-Benz kdy zaznamenal, a zároveň o objem, který ukazuje, že právě přízeň velkých korporací může být pro rozkvět elektromobility naprosto zásadní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavé je, že spolupráce mezi Amazonem a Mercedesem nespočívá jen v objednávce vozů. Německá automobilka se v pátek připojila rovněž k závazku Amazonu z minulého roku, který své signatáře vybízí k dosažení uhlíkové neutrality do již zmíněného roku 2040. Automobilka se již dříve vyjádřila, že chce mít do roku 2039 plně uhlíkově neutrální flotilu. Vypadá to tedy, že to s tímto závazkem alespoň prozatím myslí vážně.

Blízký vztah Mercedesu a Amazonu ale sahá ještě do doby „předelektrické“. Firma nejbohatšího muže planety Jeffa Bezose se stala největším zákazníkem Mercedesu již v roce 2018, kdy pro své logistické partnery pořídila 20 000 dodávek Sprinter.

rivian-electric-delivery2

Foto: Amazon

Elektrická dodávka od Rivianu

Je ovšem nutné poznamenat, že tento úzký vztah mezi americkým e-commerce gigantem a německých výrobcem automobilů nemusí trvat věčně. Amazon totiž minulý rok zainvestoval do startupu Rivian, který se zaměřuje právě na vývoj elektrických dodávek, a již u Rivianu objednal neuvěřitelný objem 100 tisíc vozů.

Amazon chce mít všech 100 tisíc vozidel na silnicích do roku 2030, přičemž první mají vyjet už za rok. Alespoň prozatím se ale Amazon jen na Rivian spoléhat nemůže, což je pro evropský automobilový trh určitě dobrá zpráva.

kubanek

Přečtěte si takéElektromotorky, na kterých řádí i Kanye West. Česká značka Kuberg má ambice stát se Teslou světa motocyklůElektromotorky, na kterých řádí i Kanye West. Česká značka Kuberg má ambice stát se Teslou světa motocyklů

Pokud jde o alokaci nově objednaných vozů od Mercedesu, zhruba 800 elektrických dodávek má Amazonu sloužit v Německu a další pětistovka ve Spojeném království.

Největším omezením bude pro uživatele těchto vozů pravděpodobně jejich relativně omezený dojezd. eSprinter i eVito totiž s nákladem na jedno nabití ujedou jen zhruba 150 kilometrů. Pro přepravu po městě, kde je potřeba snižovat emise asi nejznatelnější, by ovšem tento dojezd měl bezpečně stačit.

amazon-delivery-min

Foto: Amazon

Kurýr Amazonu s dodávkou Sprinter

Rohlik.cz ukázal závěrku, za rok vyrostl o dvě třetiny na 4 miliardy korun. Naplno šlape i do mezinárodní expanze

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-cupr-rohlik3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Tomáš Čupr se svým internetovým supermarketem Rohlik.cz jede na plné obrátky. Tuzemská online jednička svého segmentu dokázala meziročně vyrůst o dvě třetiny, když svůj fiskální rok končící v dubnu uzavřela s obratem na úrovni 4,2 miliardy korun.

Firma zároveň už podruhé dosáhla zisku, tentokrát na úrovni 38 milionů korun, jak vyplývá z dnes zveřejněné účetní závěrky společnosti Velká Pecka s.r.o., která Rohlik.cz provozuje. V průběhu posledního roku a půl se navíc Čupr třikrát obrátil na investory, kteří mu na odkup dalších podílů a rozvoj Rohlíku ve formě dluhopisů půjčili dohromady téměř 1,2 miliardy korun.

Prostředky plánuje využít také na zahraniční expanzi, kterou Rohlik.cz charakterizuje jako jednu ze tří nejvýznamnějších událostí posledního roku. V prosinci pod značkou Kifli vstoupil do Maďarska a během prvních šesti měsíců na tamním trhu dokázal zákazníkům doručit 75 tisíc objednávek.

rohlik-cz-tasky-top

Foto: Rohlik.cz

Nákup z online supermarketu Rohlik.cz

Tím však období „dobývání Evropy“ pro Rohlík teprve začíná. Samotný Čupr se přesouvá na pozici ředitele celé skupiny, aby se mohl soustředit na strategii a expanzi, zatímco vedení české verze supermarketu od září převezme Petr Pavlík. Jen pár týdnů po oznámení chystané personální změny Rohlik.cz koupil minoritní část bulharské tržní jedničky v online nákupu potravin, ještě letos plánuje začít rozvážet v Rakousku a v příštím roce pak také v Německu, kde se začal ukazovat pod značkou Knuspr.

Online supermarket během fiskálního roku výrazně zasáhla také pandemie koronaviru, která způsobila značný odliv zákazníků od nákupů v kamenných obchodech. Rohlík tak zaznamenal enormní zátěž na provoz a systémy včetně webu, situaci však zároveň využil jako příležitost k dalšímu rozvoji a v rekordně krátkém čase spustil rovnou tři nové služby, ze kterých se Rohlik Bistro nabízející hotová jídla z vyhlášených restaurací stalo součástí stálé nabídky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ostatní dvě služby (Suchý Rohlík a Turbo Rohlík) posloužili obyvatelům České republiky v nejkritičtějším období s dostupností potravin z bezpečí domova a zároveň společnosti pro zmapování nákupního chování zákazníků napříč regiony. Společnost se tak bude nadále zaměřovat na expanzi do dalších regionů České republiky ve své plné nabídce trvanlivého i čerstvého sortimentu již s konkrétní znalostí potřeb a očekávání zákazníků,“ popisuje výroční zpráva.

Třetím velkým milníkem pro Rohlik.cz bylo březnové dokončení akvizice části skupiny Sklizeno, konkrétně společnosti My Food Wholesales, čímž získal službu Freshbedýnky, vlastní výrobu, catering, gastro či velkoobchod představující zkrácení distribučního kanálu k farmářům.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

„Právě spolupráce s farmáři a lokálními výrobci je jedním z klíčových pilířů služby Rohlik.cz od samotného vzniku. Umožňuje doručit zákazníkům kvalitní a čerstvý sortiment v rekordně krátkém čase (do šesti hodin z pole u zákazníka na stole) a také podporuje rozvoj českého venkova,“ pokračuje výroční zpráva.

Jak aktuálně probíhající fiskální rok Rohlíku dopadne, zatím není jasné. V domovském Česku chce letos v tržbách překonat osm miliard korun, očekávané výsledky na zahraničních trzích firma neprozradila. S nastaveným tempem expanze, obsazování několika trhů naráz a se svou největší přidanou hodnotou – doručování potravin v řádu 90 minut či dvou hodin – má ale potenciál stát se ve svém tržním segmentu důležitým evropským hráčem.