Pro rozvoj české umělé inteligence. Tým experta Tomáše Mikolova získává přes půl milionu korun od GoodAI

Filip HouskaFilip Houska

tomas-mikolov

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Vědec a expert na umělou inteligenci Tomáš Mikolov

0Zobrazit komentáře

Hlavním cílem české společnosti GoodAI, kterou vede podnikatel a vývojář Marek Rosa, je podporovat co nejrychlejší vývoj tzv. obecné umělé inteligence, jež by řešila problémy jakéhokoliv druhu a prakticky by suplovala lidskou sílu. I proto GoodAI v srpnu ohlásilo zřízení grantového fondu v hodnotě 300 tisíc dolarů určeného na podporu výzkumných pracovníků v oblasti umělé inteligence. A část z něj nyní putuje i týmu vědce Tomáše Mikolova.

Tomáš Mikolov je jednou z největších českých osobností, která se zabývá umělou inteligencí, a za svůj profesní život toho stihl tolik, že by to vydalo na knihu. Pracoval totiž v Googlu, kde významně přispěl k vylepšení jeho populárního překladače, Microsoftu i Facebooku a po několika letech u největších technologických firem světa se vrátil do Česka. O své bohaté kariéře i důvodech, proč se rozhodl vrátit domů, podrobně mluvil v našem podcastu.

Jakmile se vrátil zpět do Čech, připojil se k výzkumnému týmu Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) pod hlavičkou ČVUT a stal se jejím vedoucím. A protože se parta expertů okolo Tomáše Mikolova v tomto projektu zabývá právě umělou inteligencí a dalšími návaznými technologiemi, všimlo si jich GoodAI, které jim posílá grant ve výši 24 tisíc dolarů (zhruba 550 tisíc korun), aby své snahy urychlili.

„Cílem projektu je vymyslet učící techniky, které budou použitelné při řešení komplikovaných problémů, u nichž třeba není jasné, jak moc se blížíme k řešení. Tomuto se dříve věnovali například ve skupině Kennetha Stanleyho, který nyní působí v OpenAI. Vyvinuli přístup zvaný Novelty Search, kde jsou agenti odměňováni za to, že jsou jiní než ostatní,“ popisuje Mikolov pro CzechCrunch základ projektu, na němž společně se studenty ČVUT pracuje.

mikolov

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Vědec a expert na umělou inteligenci Tomáš Mikolov

Naproti tomu v našem projektu odměňujeme agenty za to, že se dokáží při řešení problémů dostat jako první tam, kam se dosud nikdo nedostal. Celý přístup je tak mnohem jednodušší, protože nemusíme definovat, co je to tzv. různost agentů – stačí, když se rozdílně chovají. První výsledky vypadají slibně, doufáme, že se během následujícího roku podaří náš přístup dále zobecnit, aby fungoval na co největší skupinu úloh,“ dodává.

Grant od GoodAI tak týmu Tomáše Mikolova může pomoci k dalším velkým pokrokům ve vývoji specifických algoritmů, které mohou umělou inteligenci ještě blíže posunout do roviny lidského chování. Fond ovšem není otevřen jen vědcům z Česka – je k dispozici všem odborníkům z celého světa, kteří se zabývají otázkami, jež GoodAI považuje pro dosažení obecné umělé inteligence za klíčové. Jak ostatně dodává šéf GoodAI Marek Rosa, v následujícím týdnu mohou podobné granty putovat i dalším odborníkům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zřízení fondu od GoodAI bylo představeno na soukromém workshopu Meta-Learning & Multi-Agent Learning Workshop, který společnost pořádala převážně online a vystoupili na něm výzkumníci z institucí Google Brain, DeepMind, University of Oxford, University College London nebo MIT.

„Vidím, že výzkum v oblasti modulárního meta-učení a multiagentního učení nabírá na obrátkách a zájem včetně vysoké kvality účastníků našeho semináře Meta-Learning & Multi-Agent Learning Workshop o tom svědčí. Jsem účastníkům vděčný, že se do workshopu zapojili a že svou prací posouvají kupředu z mého pohledu nejzajímavější směry dnešního výzkumu umělé inteligence,“ uvedl tehdy Rosa.

Nejstylovější cesta, jak čistit oceány. The Ocean Cleanup uvádí brýle z plastového odpadu a připomíná své obří ambice

Filip HouskaFilip Houska

boyan-slat-1

Foto: The Ocean Cleanup

Šéf The Ocean Cleanup Boyan Slat v nových slunečních brýlích z plastů

0Zobrazit komentáře

Když nizozemský startup The Ocean Cleanup loni v prosinci dovezl na břeh první plastové úlovky z oceánu, které sesbíral pomocí svého plovoucího systému sítí, hned hlásil, že tento odpad chce přeměňovat ve zcela nové produkty, čímž by odlehčil přírodě a podpořil své další ekologické akce penězi z případných prodejů. Nyní, téměř rok od původní zprávy, svůj první výrobek založený na tzv. procesu upcyklace oficiálně uvádí.

The Ocean Cleanup, který v roce 2013 založil tehdy devatenáctiletý Holanďan Boyan Slat s náročným cílem čistit neblaze proslulou oblast známou jako Velká tichomořská odpadková skvrna, vyrukoval se slunečními brýlemi tvořenými výhradně z plastového odpadu. „Je neuvěřitelné, že ještě před rokem šlo o plast znečišťující naše oceány a teď je to něco krásného, co mění problém v řešení,“ píše Slat na blogu své firmy.

Na první pohled byste možná ani neřekli, že nejde o běžný typ brýlí, který ve svém okolí vidíte na každém rohu. Prakticky jde o model po vzoru legendární řady Wayfarer, jež v osmdesátých letech představila značka Ray-Ban. Kombinuje různé odlesky modré barvy, čímž odkazuje na oceány, a se svým UV 400 má zajišťovat standardní ochranu před slunečními paprsky.

theoceancleanup-2

Foto: The Ocean Cleanup

Z plastového odpadu jsou tvořeny i ochranná krabička a hadřík

Své kouzlo ale skrývá jinde, v materiálovém provedení. Až z 95 procent jsou tyto sluneční brýle tvořeny ze spotřebovaných termoplastů (označované zkratkou HDPE), které se volně šířily oceánem, a zbytků rybářských sítí, jež jsou problémem pro tamní faunu. V továrnách je pak tento odpad umyt, rozdrcen a zformován do malých pelet, z nichž se brýle vyrábí.

Jejich čočky jsou založeny na polykarbonátu a klouby spolu s brandingem a QR kódem na vnitřní straně nožiček (nejspíš pro ověření) naopak z recyklované nerezové oceli. Pochopitelně přichází také s čistícím hadříkem, na který jsou použity PET lahve, a odolnou krabičkou pro přenášení z HDPE.

Důraz na nedokonalost

Ačkoliv se o jejich vzhled stará uznávaný švýcarský designér Yves Béhar, který v minulosti spolupracoval se značkami typu Swarovski, Prada nebo MINI, a vyrábí se přímo v Itálii, nejsou perfektní. Záměrně. Jak Slat pro magazín Fast Company dodává, cíleně si chtěli osvojit nedokonalosti, které s plastovým odpadem starým desítky let přirozeně přichází.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během návrhů si totiž tvůrci položili otázku, jestli menší odchylky pilovat do precizního designu, nebo je naopak použít jako jeden z hlavních elementů, na nichž by byl původ brýlí krásně vyobrazen. Proto jednotlivé modely nevypadají úplně stejně a liší se například ve „vlnkách“ na nožičkách. Nejde však o chybu, nýbrž o specifický druh přidané hodnoty.

The Ocean Cleanup navíc spolupracoval s mezinárodním akreditovaným registrátorem DNV GL, který potvrdil původ plastů, z nichž se brýle vyrábí. Důvodem pro toto potvrzení je situace, kdy někteří výrobci uvádí, že jsou jejich produkty tvořeny plastovým odpadem, ale přitom na samotnou výrobu bývá používáno jen minimum úlovků, které jsou navíc posbírány někde z pláží. Startup má v tomto naprosto odlišný přístup.

theoceancleanup-3

Foto: The Ocean Cleanup

Boyan Slat, hlavní tvář projektu The Ocean Cleanup

Nové brýle, které nizozemský projekt považuje za „nejstylovější cestu, jak zbavovat oceány plastů“, jsou dostupné za 199 eur. V přepočtu jde o zhruba 5 400 korun, jež poputují na další ekologické operace od The Ocean Cleanup. Doručení je i do Česka s nulovým poštovným. A pokud se je rozhodnete pořídit, tímto přispěním se postaráte o to, aby byla vyčištěna dodatečná plocha o velikosti 24 fotbalových hřišť. Alespoň podle údajů, které startup uvádí.

Mise pokračuje

Modré sluneční brýle jsou ovšem jen pomyslnou třešničkou na ekologickém dortu The Ocean Cleanup. Jejich vyrobení totiž předcházely dlouhé roky usilovného snažení, které byly lemovány jak velkými ambicemi, tak nepříjemnými selháními. Vše začalo v září roku 2018, kdy iniciativa pod Slatovým vedením vypustila na hladinu poblíž San Franciska první čisticí systém.

Ten byl zapřažený za lodí, která jej táhla právě to Velké tichomořské odpadkové skvrny, pro někoho lépe známé jako The Great Pacific Garbage Patch (GPGP), jež se rozkládá na přibližně 1,6 milionu čtverečních kilometrů mezi břehy Kalifornie a Havaje.

Foto: The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup vyplouvá ze Sanfranciského zálivu

Právě tam je zvýšená koncentrace plastové odpadu. Odhaduje se, že v centru této zamořené oblasti plave až na 100 kilogramů odpadu na kilometr čtvereční, někteří tuto plochu označují i jako Souostroví odpadků. Primárním cílem The Ocean Cleanup bylo od samotného začátku tuto oblast postupně odklízet, respektive sbírat veškeré odpadky do sítí a ideálně je tahat na břeh.

splendid-bar-9

Přečtěte si takéV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar inspirovaný BondemV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar. Je inspirovaný Bondem a mají tu aktuálně nejdražší drink v Česku

Jen pár měsíců poté, co projekt ve Velké tichomořské odpadkové skvrně operoval, bylo ohlášeno, že nasbíraný odpad ze sítí uniká, což vyústilo lednovým stažením systému zpět na pevninu, protože se rozpadl. I tak ale dokázal odklidit zhruba dva miliony tun plastových úlomků a dalších neekologických materiálů.

V polovině loňského roku pak startup na vodu položil nový, vylepšený čisticí systém, který už neselhal. Koncem roku 2019 jej slavnostně stáhl z hladiny a potvrdil, že podobné iniciativy mohou fungovat – na břeh totiž The Ocean Cleanup vytáhl šest velkých pytlů plných odpadků. A lze očekávat, že takové mise budou jen pokračovat.