Dámský gambit, Ratchedová, Koruna i domácí komedie. Netflix poprvé ukázal, co Češi sledovali v roce 2020
Pokud jde o filmy a seriály, Netflix je mezi streamovacími službami lídrem západního světa. Dáno je to i jeho širokou dostupností napříč 190 zeměmi, což je pokrytí zcela nevídané. Své jasné místo již má Netflix i v chytrých zařízeních a televizích českých diváků a obzvláště v poslední době je v rámci této služby ke zhlédnutí i velké množství lokalizovaného obsahu nebo tuzemské tvorby.
V roce 2020 se zájem Čechů o Netflix i kvůli tomu opět zvýšil a skokové nárůsty sledovanosti podle oznámení firmy zaznamenaly prakticky všechny žánry. Žádná bližší čísla Netflix z důvodu konkurenčních bojů s dalšími službami nezveřejňuje, ale letos poprvé firma přinesla alespoň základní vhled toho, co Češi sledovali.
Vedou dramata, komedie a akční filmy
Informace Netflixu ukazují, že vůbec nejraději koukáme na dramata, a to jak filmová, tak seriálová. Tento žánr byl v Česku s výjimkou ledna a července vůbec nejúspěšnější a nejpopulárnější tituly zahrnovaly originální produkci Netflixu, jako jsou například seriály Ratchedová nebo hit posledních týdnů Queen’s Gambit.
Nadmíru dobře si vedla i první část páté série seriálu Lucifer nebo německý historický počin Barbaři. Čechy zaujala také poslední řada celosvětově populárního seriálu Koruna, který líčí život královské rodiny v čele s Alžbětou II. Oblíbenost žánru narostla oproti roku 2019 o více než 400 procent.
Druhým nejoblíbenějším žánrem na Netflixu byly komedie, kterým se v lednu a červenci podařilo z pomyslného trůnu sesadit jinak suverénní dramata. Mezi nejpopulárnějšími tituly jsou Sváteční rande a Hubbieho Halloween, české komedie Ženy v běhu a Ženská na vrcholu nebo komediální seriály Sexuální výchova, Tenkrát poprvé nebo I am Not Okay with This. V první desítce nechybí ani podzimní seriál Emily in Paris.
Třetím nejoblíbenějším žánrem pak byly akční filmy a seriály. I tento druh audiovizuální zábavy meziročně rostl, a to o více než 400 procent. Netflix v uplynulém roce opět natočil řadu filmů, kde do hlavních rolí obsadil známé filmové hvězdy, a ukazuje se, že známá jména u Čechů bodují.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsÚspěch slavila akční podívaná Vyproštění s Chrisem Hemsworthem a Old Guard: Nesmrtelní v hlavní roli s Charlize Theron. Mezi nejpopulárnějšími akčními kousky jsou také třeba druhá série seriálu Umbrella Academy nebo letošní novinka Gentlemani od Guye Richieho. Bodoval ale také „netflixovský“ Mosul z prostředí Středního východu.
Fantasy skokanem roku, táhne i romantika
Pokud jde o žánry, které meziročně rostly nejvíce, jasným skokanem roku je fantasy. V letošním roce Češi do světa magie, čar a kouzel vstupovali o více než 1 600 procent častěji než loni. Největší úspěch v této kategorii sklidila první řada seriálu Zámek a klíč, seriál Prokletá nebo Dopis pro krále.
Nebyly to ale jen nové zahraniční fantasy trháky, které uspěly. V žánru fantasy zabodovala i naše česká Kytice z roku 2000. Vypadá to, že Češi zkrátka v pandemickém chaosu potřebovali z reality utíkat častěji a dále, než mají běžně ve zvyku. Dá se však očekávat, že ani příští rok nebude pro fantasy zrovna marný – v plném proudu je již natáčení druhé série Zaklínače.
Druhý největší skok zaznamenala kategorie romantických filmů, která oproti loňskému roku rostla o více než 800 procent. Mezi nejpopulárnější počiny o lásce se stihly probojovat i letošní „sváteční“ novinky z dílny Netflixu jako Vánoční výsadek, Princezna z cukrárny: Zase vyměněná nebo krátký seriál DASH & LILY. Také v této kategorii má však stopu i lokální tvorba a mezi nejoblíbenější filmy, na které se Češi dívali, patří romantická komedie Přes prsty s Jiřím Langmajerem a Petrou Hřebíčkovou.
Dalším velkým meziročním skokanem byly horory a thrillery. Sledování thrillerů narostlo téměř o 500 procent, u hororů to bylo skoro o 600 procent. Zájem patřil hlavně Záhadnému sídlu Bly, jihokorejskému zombie hororu #Žiju, španělskému hororu Hlasy či rusko-americkému koprodukčnímu filmu Odebrat z přátel: Dark Web. Úspěch sklidily také variace na pohádku s názvem Jeníček a Mařenka v lese hrůzy, španělský thrillerový hit Papírový dům nebo Nebezpečné lži.
Na závěr je nutné říci, že data Netflixu jsou poměrně neurčitá. Kromě procentuálních nárůstů daných kategorií přinášejí v podstatě jen neurčitý a nijak neřazený výběr titulů z první desítky nejsledovanějších zástupců dané kategorie. Konkurenční boj je zkrátka příliš velký, aby Netflix řekl víc. Možná však jeho zveřejněné statistiky o „chutích“ českých diváků vypovídají více než jakákoli data, která jsme dosud měli k dispozici od klasických televizí.
Netflix totiž nabízí nepřeberné množství žánrů, tisíce filmů, seriálů, dokumentů i třeba pohádek a každý si vybírá skutečně to, co ho zajímá. Na Netflixu tedy nehraje roli žádný „prime-time“, posloupnost jednotlivých pořadů a podobně. Svou roli ale hraje marketing, který se s jednotlivými tituly pojí, a rozhodně také algoritmus, který sice každému divákovi nabízí obsah v závislosti na jeho divácké historii, ale i zde jistě zohledňuje marketingovou sílu jednotlivých tvůrců.