Tesla v roce 2020 doručila bezmála 500 000 elektrických vozů. Její akcie ještě předtím dosáhly na nový rekord
Před pěti lety si Elon Musk stanovil v Tesle – jak jinak – ambiciózní plán: v roce 2020 doručí novým majitelům půl milionu svých elektrických vozů. Tehdy ještě vůbec nebyly ve hře Tesla Model 3 ani Model Y a kalifornská automobilka ten rok dodala něco přes padesát tisíc vozidel. O plánovaných pět let později skutečně dokázala čísla takřka zpětinásobit a připsat si tak velký úspěch.
Pokud bychom srovnávali tato čísla s tradičními automobilkami, je to samozřejmě jen zlomek. Například Volkswagen v roce 2019 dodal téměř 11 milionů vozů, jenže nikoliv elektrických. To je úplně nový segment, jemuž prozatím vévodí právě Tesla. A takřka přesně půl milionu dodaných elektromobilů její značky v loňském roce to potvrzuje.
Tesla oznámila, že za rok 2020 doručila přesně 499 550 vozů, svůj plán tedy naplnila z 99,91 procenta, a není tak divu, že ve svém tiskovém prohlášení číslo zaokrouhlila: „V roce 2020 jsme vyrobili a doručili půl milionu vozidel, v souladu s našimi posledními předpověďmi. Navíc v Šanghaji začala produkce Modelu Y a brzy se začne dodávat.“
Aby Tesla mohla na půlmilionový milník pomýšlet, potřebovala v posledním čtvrtletí loňského roku doručit zhruba 170 tisíc vozidel – tolik dosud nikdy nedokázala. V předchozích kvartálech postupně doručila 88 400, 90 650 a 139 300 elektromobilů. Nakonec dokázala během posledních tří měsíců roku 2020 doručit přes 180 tisíc aut, čímž zhruba o 40 tisíc vozů překonala svůj dosavadní kvartální rekord.
Jak podotýká magazín Electrek, jedná se o vítězství, i když meta 500 tisíc aut za rok těsně odolala. Co se týče výroby, tam navíc Tesla loni dosáhla celkem na 509 737 vozů. V dodávkách vyrostla proti předchozímu čtvrtletí o 24 procent, meziročně dokonce o 61 procent. A to všechno v roce, kdy svět zachvátila pandemie a drtivá většina automobilek řeší propady čísel a počítá ztráty.
Pandemie se pochopitelně dotkla i Tesly, která musela na čas zavřít svou novou továrnu v Číně i tu v kalifornském Fremontu. Nakonec ale na rekordní čísla přesto dosáhla. Nejprodávanějšími vozy se staly již tradičně dostupnější Modely 3 a Y (v roce 2020 měly společně přes 161 tisíc dodávek), zatímco původní Modely S a X zůstávají v pozadí (téměř 19 tisíc dodávek). Celkem v roce 2020 prodala Tesla o zhruba 130 tisíc vozidel více než o rok předtím.
Právě tyto výkony mají podíl i na dalším závratném růstu akcií průkopnické elektromobilky, jejíž bláznivou jízdu na burze jsme mohli sledovat od začátku roku 2020. Až poslední prosincový den ale cena jedné akcie s označením TSLA poprvé překonala 700 dolarů, což poslalo hodnotu firmy přes 660 miliard dolarů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPro srovnání: hodnota Toyoty je 215 miliard dolarů a Volkswagen se drží kolem 100 miliard. Jinými slovy, Tesla má větší hodnotu než sedm dalších nejhodnotnějších automobilek dohromady, mezi nimiž jsou vedle Toyoty a VW také čínští BYD a Nio, německý Daimler, americký General Motors a Ferrari.
„Jsem tak hrdý na tým Tesly za dosažení tohoto významného milníku. Na začátku Tesly jsem přitom myslel, že máme (optimisticky) 10% šanci, že vůbec přežijeme,“ pronesl na Twitteru k aktuálním výsledkům Elon Musk a dodal, že Tesla je zodpovědná za dvě třetiny všech jeho osobních a profesních bolestí v jeho životě. „Ale stálo za to za to,“ píše.
Vedle samotných čísel o počtu vyprodukovaných a prodaných vozů budou důležité také finanční výsledky Tesly, které by měla firma oznámit koncem ledna. Posledních pět čtvrtletí totiž byla zisková, což ji vyneslo i místo v prestižním akciovém indexu S&P 500, a tak všichni očekávají, zda se jí to podaří i pošesté v řadě.