Amazon bude mít nového šéfa. Zakladatel Jeff Bezos oznámil, že po 27 letech opouští pozici CEO

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jeff-bezos-amazon-crop

Foto: Amazon

Jeff Bezos, zakladatel Amazonu

0Zobrazit komentáře

Meziroční růst tržeb o 44 procent na závratných 125,6 miliardy dolarů. Čistý příjem ve výši 7,2 miliardy dolarů. Amazon sice představil skvělé výsledky svého hospodaření za poslední čtvrtletí, jenže pozornost tentokrát nepřitahují čísla, jakkoliv jsou úctyhodná. Zakladatel internetového kolosu Jeff Bezos totiž zároveň oznámil, že odejde z pozice výkonného ředitele.

Ke změně v nejvyšším vedení Amazonu dojde během třetího čtvrtletí letošního roku. Z pozice CEO odejde po necelých 27 letech Jeff Bezos, který se přesune do role výkonného předsedy, a jeho místo zaujme Andy Jassy. Ten dosud šéfoval cloudové divizi AWS (Amazon Web Services), z níž se stal jeden z pilířů celé firmy.

Dnes sedmapadesátiletý Jeff Bezos zakládal Amazon v červenci 1994. Tehdy začínal s prodejem knih na internetu, dnes je z jeho firmy internetový gigant, který prodává prakticky všechno, na co si vzpomenete, do celého světa. Před rokem hodnota Amazonu poprvé překročila bilion dolarů a aktuálně už na americké burze NASDAQ svítí v kolonce tržní kapitalizace 1,7 bilionu.

Řízení své firmy nicméně Bezos nepředává do rukou žádnému zelenáčovi. Andy Jassy do Amazonu nastoupil už v roce 1997, tedy pár let po jeho založení, a byl u zrodu zmíněné cloudové divize AWS, která v uplynulém roce na tržbách přinesla do firemní kasy přes 45 miliard dolarů.

Andy Jassy , CEO Amazonu

„S nadšením oznamuji, že toto třetí čtvrtletí se přesunu do pozice výkonného předsedy představenstva Amazonu a Andy Jassy se stane CEO. V roli výkonného předsedy hodlám zaměřit svou energii a pozornost na nové produkty a rané iniciativy,“ napsal v dopise zaměstnancům Jeff Bezos. Více času chce zároveň mít také na své další aktivity, jako je Day 1 Fund, Bezos Earth Fund, vesmírný projekt Blue Origin či deník The Washington Post, který vlastní.

„Andy je uvnitř společnosti dobře známý a je v Amazonu téměř stejně dlouho jako já. Bude to skvělý lídr a má moji plnou důvěru,“ poznamenal Bezos. O Andym Jassym se ostatně jako o logickém nástupci v čele Amazonu mluvilo již delší dobu a chystaná změna – byť nečekaně oznámená – jen potvrzuje poslední dění v Amazonu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak připomíná například analytik Neil Cybart, v poslední době jsme mohli zpozorovat různé signály, že Jeffu Bezosovi sice stále náleželo označení CEO, ale reálně už výkonným ředitelem, který by byl každý den ponořen do veškerého dění ve své firmě, nebyl. Ukázalo se to například při loňském slyšení v Kongresu, kdy nedokázal odpovědět na mnoho dotazů, protože konkrétní detaily zkrátka neznal.

Výsledky Amazonu to ale nijak zvlášť neovlivňovalo. V posledním čtvrtletí firma významným způsobem překonala očekávání analytiků, kteří v průměru předpovídali tržby pod hranicí 120 miliard dolarů. Nakonec byly o pět miliard vyšší. Zatímco tentokrát se zastavily na 125,6 miliardy dolarů, v předchozím čtvrtém kvartálu činily „jen“ 87,4 miliardy.

Významně se meziročně zvedl i taktéž již zmíněný čistý zisk, a to ze 3,3 miliardy dolarů na 7,2 miliardy. Za celý fiskální rok 2020 Amazon utržil 386,1 miliardy dolarů, což značí 38% narůst proti roku 2019. Čistý zisk se vyšplhal na 21,3 miliardy dolarů, zatímco o rok dříve činil 11,6 miliardy.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Dáme jídlo šlape do rozvozu potravin. Pro online večerku staví vlastní sklady a nákup doveze do 30 minut

Peter BrejčákPeter Brejčák

mikolaj-komorowski_10-dame-jidlo-min

Foto: Dáme jídlo

Mikolaj Komorowski, ředitel nové služby Dáme market spadající pod Dáme jídlo

0Zobrazit komentáře

Loni v září Dáme jídlo ve spolupráci s Tesco Expres rozšířilo nabídku rozvozu jídel z restaurací o možnost objednat si také potraviny a související zboží. Teď své aktivity v tomto segmentu rozšiřuje a potraviny začne doručovat přímo z vlastních skladů, které pro účely nové služby Dáme market začalo budovat. Zpočátku bude doručovat jen v několika městských částech Prahy, aby dokázalo garantovat dodání zboží do 30 minut.

„Zkušenosti ze zahraničí jasně ukazují, že budoucnost online nakupování leží ve velmi rychlém doručování objednávek. Dáme jídlo má ty nejlepší předpoklady být v segmentu quick commerce v Česku lídrem a spuštění služby Dáme market představuje další krok na naší cestě k naplnění této ambice,“ věří výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

První sklad firma otevřela na Bohdalci v Praze 10, kde si zákazníci mohou v rámci nabídky vybrat ze zhruba 700 položek potravin a dalšího zboží. Minimální hodnota objednávky činí 99 korun, takže se služba hodí i na malé nákupy a podobá se výdejním boxům Rohlíku, kde si ovšem člověk musí vyzvednout zboží sám a není mu doručováno domů.

S rostoucím počtem skladů se bude dostupnost objednávek postupně rozšiřovat i do dalších městských částí Prahy a mimo ni. Plánem Dáme market je postavit po městě více menších skladů na strategických místech, aby bylo zajištěno skutečně co nejrychlejší doručení do půl hodiny. Do konce roku plánuje Dáme jídlo otevřít šest vlastních skladů a zvětšovat dostupný sortiment, který by měl být podobný jako třeba v tradičních večerkách a sloužit zejména k menším a rychlým nákupům.

dame-market-09-dame-jidlo-min

Foto: Dáme jídlo

Sklad služby Dáme market

„Naším cílem je dosáhnout až pěti tisíc položek a zahrnout tak všechny oblíbené značky potravinářského i nepotravinářského sortimentu,“ doplňuje ředitel služby Dáme market Mikolaj Komorowski, který na novou pozici nastupuje se zkušenostmi z polského Makro Cash & Carry, kde zastával pozici vedoucího e-commerce, či Aholdu, kde byl regionálním ředitelem pro Prahu.

Samotný rozvoz bude u Dáme market do konce března bezplatný a služba bude dostupná denně mezi 10. a 22. hodinou. Na základě vyhodnocení pilotního provozu se však tyto parametry mohou ještě měnit. Na tuzemském trhu tzv. quick commerce každopádně začíná být poměrně rušno.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě Dáme jídlo do segmentu loni vstoupil Bolt Food rozvážející expresní nákupy ze sítě obchodů Žabka a vzájemnou spolupráci dál posilují. Všechny tři velké služby působící na trhu rozvozu jídel z restaurací (Dáme jídlo, Bolt Food a Wolt) přitom už nabízí doručení dalšího zboží, kromě zmiňovaných potravin například květin. Výhodou Dáme jídla a jeho nové služby však mohou být vlastní sklady, které pro rozvoz potravin mají v Česku jen velké online supermarkety Rohlík a Košík.

Na tuzemském trhu s rozvozem jídel si jinak zatím dál drží prvenství právě Dáme jídlo, které spadá do globální skupiny Delivery Hero obchodované na německé burze. Společnost podle svého vyjádření spolupracuje s téměř pěti tisíci partnery ve 170 obcích po celém Česku a během denní špičky doručí více než deset tisíc jídel. V listopadu navíc do nabídky zařadila také snídaně.

01_mapa-dame-market-dame-jidlo

Foto: Dáme jídlo

Mapa dostupnosti služby Dáme market