Bolt obsazuje Česko. Mladá Boleslav je desátým městem, kde vyjede se svými taxíky

Filip HouskaFilip Houska

bolt-taxi

Foto: Bolt

Pod startupem Bolt v Česku jezdí i taxíky

0Zobrazit komentáře

Před týdnem se Bolt, posilněný masivní investicí z prosince, znovu rozšiřoval po Česku a své bílo-zelené taxíky spustil v Českých Budějovicích, které se staly devátým tuzemském městem, kde estonská přepravní platforma flotilu provozuje. Dnes vstupuje do další oblasti, jež spadá do jeho vize rozpínat se v regionech. Přichází totiž do Mladé Boleslavi.

Toto město, známé jako domov legendární Škodovky, se stává desátou lokalitou, kde Bolt s taxíky jezdí. Stejně jako v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Kladně, Olomouci, Liberci, Jablonci nad Nisou a zmíněných Českých Budějovicích si tamní obyvatelé budou moci objednat odvoz přímo z mobilní aplikace a čekat, než pro ně řidič přijede na stanovené místo.

Samozřejmostí je i zobrazení konečné ceny za přepravu před objednáním jízdy včetně jména řidiče a typu vozidla a také sledování na mapě, jak se vůz přibližuje. Ani v Mladé Boleslavi nebude chybět možnost hodnocení jízdy a další detaily, na které Bolt, jenž začínal pod názvem Taxify, dlouhodobě sází. Součástí expanze je i 50% sleva na první jízdu pro nové cestující.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S další tuzemskou expanzí má Bolt v plánu mimo jiné zajišťovat nový typ výdělku pro partnerské řidiče, přičemž odkazuje na krizi spojenou s pandemií. Z ní vychází i nová data, která ukazují, jak se mění preference cestujících, co se objednávání jízd týče. Lidé totiž nyní Bolt využívají primárně k cestám do práce a vyřizování dalších nutností.

Dříve to ale bylo spíše tak, že službu objednávali pro noční odvozy například z restaurací nebo diskoték. Bolt uvádí, že koncem loňského února se čtvrtina všech jízd odehrála mezi 23.00 a 3.00 – teď se má přibližně 11 % jízd odehrát v ranních hodinách a 9 % jízd v hodinách odpoledních. Nad polovinu se zvýšil se také podíl jízd ve všední dny, který nyní činí 55 %.

Jen o taxících to není

I když je Bolt brán především jako alternativní taxi služba, nejde o jediné zaměření, které platforma pod vedením Markuse Villiga má. Řeč je především o sdílených koloběžkách, které jsou dalším důležitým segmentem Boltu, jelikož mají ideálně vyplňovat mezeru v přepravě po jinak frekventovaných městech.

bolt-ekolo2

Foto: Bolt

Sdílené elektrické kolo od Boltu v Praze

Jako první si to v Česku mohli vyzkoušet obyvatelé Olomouce, kam Bolt dovezl prvních 200 kusů loni v červenci. Poté s nimi vyrazil do Boskovic a Pardubic. Vedle koloběžek se soustředí i na sdílená kola a konkrétně do Prahy jich v říjnu dovezl rovných 600. Co se oblasti mikromobility týče, v průběhu tohoto roku chce kola a koloběžky vysázet ve více než 100 městech.

Zapomínat nelze ani na mobilní aplikaci Bolt Food pro rozvoz jídla a čím dál více i potravin a léků, což potvrzuje rozšiřující se pražská spolupráce s řetězcem Žabka. Dohromady pak nabízí všechny své služby ve více než 200 městech ve 40 zemích, kde jich využívá přes 50 milionů uživatelů.

Porsche představilo praktickou verzi elektrického Taycanu. Zvládne i lehký terén a stojí 2,5 milionu korun

tycan-cross-turismo2

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Cross Turismo

0Zobrazit komentáře

Praktičnost a schopnost pohybu v terénu většinou nepatří mezi hlavní body checklistu, podle kterého vybírat nový sportovní vůz. Ovšem Porsche nyní přichází s novinkou, u které lze tyto dva body bez problému odškrtnout. Představuje totiž nadupaný Taycan Cross Turismo.

Elektrická novinka německé automobilky nabízí zavazadlový prostor o objemu přes 1 200 litrů, pohon všech kol, nastavitelné vzduchové odpružení a Gravel režim. Zajet s tímto sporťákem tak bude možné třeba i do lesa na houby, čímž by si mohl získat i nejednoho příznivce z Česka.

Porsche už s původním Taycanem jasně ukázalo, že atraktivní a výkonné sportovní vozy s bateriemi umí dělat nejen mladé automobilky ze Spojených států. Taycan s elektrickým pohonem se stal okamžitě hitem, když se ho během prvního roku prodejů prodalo hned dvacet tisíc exemplářů.

Od počátku bylo jasné, že Taycan bude přicházet v různých výkonových konfiguracích a špitalo se o tom, zda mezi nimi bude karosářská verze kombi. Tu naznačila koncepční studie Mission E Cross Turismo, která se ukázala na autosalonu v Ženevě v roce 2018, tedy rok před premiérou Taycanu. Její produkční verzi mělo Porsche v plánu ukázat světu loni, nakonec se však rozhodlo počkat na dnešek.

tycan-cross-turismo9

Foto: Porsche

Porsche Taycan Cross Turismo je zastupcem nové éry značky Porsche

tycan-cross-turismo4

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Cross Turismo sází také na praktičnost

Vizuálně je Taycan Cross Turismo snadno identifikovatelný, a to díky výraznější zádi, která se protáhla a nabyla na objemu. Na jinakost upozorňuje i řada detailů přicházející s paketem Off-Road Design, který prozrazuje připravenost vozu vyjet do terénu. Mezi tyto detaily patří například ochranné lemy podběhů kol a prahů či ochranné prvky předního a zadního nárazníku, které mají za úkol chránit vůz před odletujícími kamínky.

Před dotírajícím terénem vůz chrání i unikátní podvozek s adaptivním vzduchovým odpružením, které lze libovolně programovat. Majitel vozu může nastavit, aby se světlá výška měnila na místech, kudy projíždí opakovaně, tedy například při příjezdu do garáže nebo na úseku s větším množstvím výtluků. Na špatném povrchu se pak rozhodně hodí aktivovat režim Gravel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Toto slovo znají především cyklisté a označuje univerzální kola vhodná na silnice i nezpevněné cesty. V podání Porsche by měl přinášet podobnou všestrannost. Světlá výška se v tomto režimu zvyšuje o 30 milimetrů a upravuje i nastavení některých systémů podvozku a převodovky ve jménu maximální trakce. Vůz se tak může vydávat třeba na štěrkové či blátivé povrchy, kde jeho sportovní linie budou působit skutečně zajímavě.

Díky vzduchovému odpružení však Taycan Cross Turismo dokáže čarovat i na perfektně rovném povrchu. Čelní plochu vozidla totiž umožňuje nejen zvyšovat, ale také snižovat, čímž napomáhá k lepší aerodynamice vozu. Ta se může pochlubit koeficientem odporu vzduchu od 0,26 Cd, který tak výrazně přispívá i k vyšším úsporám elektrické energie.

tycan-cross-turismo7

Foto: Porsche

Podvozek Porsche Taycan Cross Turismo je připraven i na lehký terén

tycan-cross-turismo1

Foto: Porsche

Porsche Taycan Cross Turismo u nabíjecí stanice

Energie je ukládána do 93,4kW baterie, která zásobuje elektřinou dvojici elektromotorů pohánějících přední i zadní nápravu. Akumulátor vozu, pracující se systémovým napětím 800 voltů, lze nabíjet i u vysoce výkonných nabíjecích stanic. Díky tomu lze získat dostatek energie na 100 kilometrů již za pět minut dobíjení. Výkon vozu se pak odvíjí od zvolené konfigurace, přičemž novinka přijde rovnou ve čtyřech verzích, mezi kterými nechybí ani nejvýkonnější Turbo a Turbo S.

V číslech technických parametrů se u základní verze vozu Taycan 4 Cross Turismo můžeme těšit na výkon až 350 kW, akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost 220 km/h s dojezdem 456 kilometrů dle režimu WLTP. Vrcholová verze Turbo S Cross Turismo přinese výkon až 560 kW, akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a rychlost až 250 km/h s dojezdem na jedno nabití 419 kilometrů (dle WLTP)

Na trhu již v létě

Pokud pomineme skutečně objemný zavazadlový prostor, který nabízí 446 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce 1 212 litrů, zjistíme, že se pojetí interiéru od klasické verze Taycanu příliš neliší. Recyklovatelné materiály a multifunkční sportovní volant doplňuje digitální přístrojová deska a centrální displej infotainmentu o rozměru 10,9 palce, které může za příplatek doplnit i třetí displej pro spolujezdce. Malou novinkou jsou automaticky ovládané větrací otvory integrované do systému klimatizace.

tycan-cross-turismo3

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Cross Turismo

Zájemce může případně sáhnout i po tepelném čerpadlu, které se především v zimních měsících podílí na úspoře elektrické energie a vyšším teplotním komfortu ve voze. Nechybí ani řada jízdních asistentů, které lze v případě potřeby zpětně dokupovat bez ohledu na původní konfiguraci. Tento update vozidla lze navíc provádět online bez nutnosti návštěvy jakéhokoliv servisu.

Byť je Taycan Cross Turismo sebeschopnější vůz, i inženýři přímo v automobilce vědí, že některé terény jsou pro něj zkrátka příliš velkou výzvou. Také zde však Porsche nabízí řešení. Jelikož hraje praktičnost u toho modelu velkou roli, přichází automobilka s možností zakoupit si k vozu také zadní nosič pro tři jízdní kola.

starship-sn9_3

Přečtěte si takéDalší krůček směrem k Marsu. SpaceX poprvé přistálo s lodí StarshipDalší krůček směrem k Marsu. SpaceX poprvé úspěšně přistálo s lodí Starship, explozi se ale nevyhnulo

Nosič je standardizovaný pro různé typy kol, Porsche by ovšem bylo nejspokojenější, pokud by si k vozu zájemce koupil i některý ze dvou modelů, které ku příležitosti odhalení vozu přichystalo. Oba modely mají karbonový rám, jehož tvar našel inspiraci právě v liniích vozu.

Taycan Cross Turismo by měl na trh dorazit letos v létě a očekává se, že největší zájem bude v USA, Velké Británii, Norsku, Nizozemsku a Německu. Novinka se bude jistě líbit i Čechům, kteří jsou vyhlášení svou náklonností k praktickým kombíkům.

Už jen z toho důvodu, že cena vozu by měla startovat na částce 93 635 eur, tedy bezmála 2,5 milionu korun, však nelze předpokládat, že by to bylo právě Cross Turismo, které pohne se stojatými vodami tuzemské elektromobility.

tycan-cross-turismo6

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Cross Turismo