McDonald’s uzavírá partnerství s Beyond Meat pro rostlinné maso. V Česku chystá vegetariánský burger

Filip HouskaFilip Houska

bigmac-bacon

Foto: McDonald’s

Big Mac Bacon

0Zobrazit komentáře

Není tajemstvím, že i McDonald’s začíná experimentovat s rostlinným masem. V roce 2019 s první takovou vlaštovkou dorazil do Kanady, aby letos ve vybraných lokalitách ve Švédsku a Dánsku uvedl do nabídky v rámci testování nový sendvič McPlant. Nyní své snahy o výrobu udržitelnějšího masa, jehož výroba by zdaleka tolik nezatěžovala planetu, posouvá o kus dál a uzavírá klíčovou spolupráci.

Tou je nové, tříleté partnerství se společností Beyond Meat, která patří mezi přední světové výrobce rostlinného masa. Pro McDonald’s se tak stane preferovaným dodavatelem „nemasových“ placek, na základě kterých bude chtít slavný americký fastfoodový řetězec rozšířit právě svou příznačně pojmenovanou řadu McPlant. Ta je sice teprve v plenkách, ale se zvyšujícím se zájmem o rostlinné pokrmy má obrovský potenciál.

Do budoucna by totiž McDonald’s nemusel nabízet pouze alternativní hovězí v burgerech, ale i rostlinné kuřecí (například ve svých kuřecích kouscích), vepřové nebo vejce. Pro Beyond Meat pak tato spolupráce znamená další významný milník v jeho vývoji a jak samotný šéf Ethan Brown říká, jde o jeden z největších dealů, které tato relativně mladá tržní oblast kdy zažila. Konkrétnější ale žádná ze stran není.

ethan-brown-beyond-meat

Foto: Beyond Meat

Ethan Brown, zakladatel a CEO Beyond Meat

„Jsme hrdí na naši novou globální strategickou dohodu s McDonald’s, která je pro nás velkým milníkem, a těšíme se na to, až začne McDonald’s servírovat své (rostlinné – pozn. red.) menu po celém světě. Budeme kombinovat sílu našeho vytrvalého přístupu k inovacím a sílu značky McDonald’s k tomu, abychom vytvořili rostlinné pokrmy, jež si lidé zamilují,“ komentuje Brown, který Beyond Meat založil v roce 2009, před dvěma lety oslnil vstupem na burzu a taktéž dostal firmu poprvé do zisku.

Právě globální rozšíření rostlinných jídel od McDonald’s je zatím minimálně termínově velká neznámá. Evropskému trhu by jistou naději mohlo dávat testování, které do 15. března probíhá ve Švédsku a do 12. dubna v Dánsku. Pokud se osvědčí, McDonald’s by se svými novinkami mohl postupně prorážet do dalších států, Česka nevyjímaje. Jak ale česko-slovenské zastoupení firmy pro CzechCrunch upřesnilo, zatím nic takového není v plánu.

V Česku se chystá vegetariánský burger

„Konkrétně touto cestou se zatím ještě nevydáváme, ale už teď můžeme prozradit, že již pracujeme na zařazení vegetariánské nabídky. Věříme, že se nám podaří už v blízké době představit našim zákazníkům také chutný vegetariánský burger,“ odpovídá Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace pro McDonald’s Česko a Slovensko, a dodává, že trend veganských alternativ bedlivě sledují. V Česku ji už nabízí například Burger King.

McDonald’s ovšem není jediným řetězcem s rychlým občerstvením, se kterým Beyond Meat uzavřel novou spolupráci. Podobné partnerství společnost zajistila i s KFC, se kterým má ostatně i zkušenosti z předloňského roku, kdy mu dodávalo směs pro výrobu rostlinných kuřecích křidýlek, po kterých se v testovacím provozu jen zaprášilo. Minimálně na americkém trhu pak uzavřela dohodu také s Pizza Hut nebo limonádovým gigantem Pepsi Co.

S výrobcem legendárního kolového nápoje Pepsi vytvořil Beyond Meat minulý měsíc i společnou firmu The PLANeT Partnership, přes kterou budou obě strany vyvíjet, produkovat a nabízet rostlinné svačinky a pití. Za zmínku stojí i to, že společnost Ethana Browna v minulosti spolupracovala také s kavárenským řetězcem Starbucks, pro který vyráběla snídaňový sendvič.

Ačkoliv se na trhu objevuje čím dál více výrobců, kteří s rostlinným masem všeho druhu experimentují, patří Beyond Meat a jeho největší konkurent Impossible Foods (který v USA dělá alternativní Whopper pro Burger King) k nejsilnějším podnikům. Beyond Meat ovšem musí zapracovat na svých výsledcích a začít stahovat ztrátu, do níž se opět propadl. Za loňský rok se prohloubila na skoro 53 milionů dolarů, přičemž tržby naopak vyrostly o 37 procent na 407 milionů dolarů.

beyond-meat-springbeyondburger

Foto: Beyond Meat

Rostlinný Spring Beyond Burger od Beyond Meat