Výdejní boxy pro všechny. WeDo přebírá stovku Mall Boxů od Mall Group a otevře je dalším e-shopům
Rozmach tuzemské e-commerce, která loni díky pandemii koronaviru rychle rostla a na maloobchodu se podílí už ze 16 procent, přináší také rozvoj nových způsobů doručení zásilek. V Česku v tomto ohledu rostou rychle zejména výdejní boxy, jež zákazníkům umožňují balíčky vybírat v podstatě kdykoliv bez závislosti na příjezdu kurýra. Vlastní sítě výdejních boxů buduje hned několik významných e-commerce hráčů a navzdory stále silnější konkurenci chce na trhu prorazit také společnost WeDo.
Jak pro CzechCrunch koncem roku uvedl šéf logistické firmy Daniel Mareš, i když je v tuzemsku zhruba deset společností, které výdejní boxy mají nebo je budují, WeDo věří, že dojde ke konsolidaci a nakonec se počet provozovatelů ustálí na dvou nebo třech. Aktuálně své boxy provozuje například Alza, Zásilkovna, Rohlík nebo Pilulka a velké plány na propojování boxů představil také Balíkobot.
„Když se podíváme do Evropy, tak i na trzích, kde je koncept výdejních boxů už delší dobu a je zažitý, se v drtivé většině případů jedná o jednu, maximálně dvě dominantní sítě. Nedovedu si představit, že v desetimilionové České republice máme deset nezávislých sítí a každý z jejich provozovatelů si myslí, že zrovna ta jeho bude nejlepší,“ poukázal na přeplněnost tuzemského prostoru výdejními boxy Mareš.
Podle manažera s dlouholetými zkušenostmi z nejvyšších pozic v logistických společnostech jako DHL či DPD má být WeDo jednou ze tří služeb, které na trhu s výdejními boxy prorazí. Samotné WeDo oficiálně vzniklo koncem loňského roku spojením služeb In Time a Uloženka a dnes ke svému plánu udělalo další důležitý krok, když spustilo doručování právě do zmíněných boxů.
Jde o stovku lokalit, kde se dosud nacházely takzvané Mall Boxy, které WeDo podle plánu přebírá od společnosti Mall Group. WeDo má totiž stejné majitele jako Mall Group, kde po čtyřiceti procentech drží PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Zbylých dvacet procent patří skupině Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.
Boxy bude v průběhu následujících měsíců čekat postupná změna vzhledu, nový design bude napůl v barvách WeDo a Mall Group. Případné další boxy, které stávající síť rozšíří, pak budou už čistě v designu WeDo. Konkrétní plány o tom, kolik boxů chce společnost v tuzemsku a zahraničí rozmístit, Mareš komentovat nechtěl.
Logistická společnost přitom možnosti doručení balíčků otevírá i dalším partnerům, tedy e-shopům mimo Mall Group, ze které se teď síť výdejních boxů odděluje. Aktuálně podle ředitele WeDo probíhají jednání s asi dvacítkou dalších partnerů, konkrétní jména zatím neprozradil.