Praha pro ně byla Amerikou, teď mají světový byznys. Na expanzi jsme nebyli připraveni, říká Kvaš z Geetoo

Filip HouskaFilip Houska

kvas-onlajn

Foto: CzechCrunch

Vladimír Kvaš na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Začali v roce 2004 v Přerově a postupem času se rozhodli, že už je čas na expanzi. Zpočátku se ale nevydali za hranice, ale naopak zamířili do Prahy, která pro ně představovala „Ameriku“. Z hlavního města pak Vladimír Kvaš se svým bývalým spolužákem Michalem Hamplem naplno rozjeli cloudový byznys pod názvem Geetoo, se kterým následně pronikli do Evropy a nyní obsluhují řadu velkých klientů.

Česká společnost Geetoo staví své podnikání na poskytování cloudových služeb, přičemž přidanou hodnotou jejího byznysu je i návazné poradenství pro zákazníky. Soustředí se přitom hlavně na region Evropské unie a její úspěšnou cestu předloni orazítkovala i americká společnost VMware, která ji označila za cloud providera roku 2019 v regionu.

Aktuálně má pobočky nejen v Česku a na Slovensku, ale také v Polsku, Rakousku nebo Anglii a ve svém portfoliu má několik velkých klientů napříč různými oblastmi – od bankovnictví (J&T Banka) po retail (Sportisimo) s tím, že v zahraničí spolupracuje například s francouzskou leteckou společností Air France a několika menšími startupy.

To všechno zní velmi dobře, ale jak Vladimír Kvaš během nedávné konference CzechCrunch Onlajn dodával, nic nebylo tak růžové, jako se to jeví dnes. V době, kdy se Geetoo rozhodlo expandovat, totiž narazilo na několik vážných problémů, které jim štaci na zahraniční trhy zbrzdily. „Vždy jsme měli takový tajný sen, že nechceme být jen v Česku, ale také za hranicemi,“ zmiňuje Kvaš.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích nástrahách mluvil i Vladimír Kvaš, spoluzakladatel a šéf českého cloudového providera Geetoo.

„K tomu nás hodně přimělo to, že jsme jezdili na různé konference do Ameriky. Navíc jsme zjistili, že to v EU není zase tak slavné, minimálně z hlediska horších zkušeností s cloudovými providery. Proto jsme se v letech 2016 až 2017 pustili do expanze,“ objasňuje jednu z klíčových motivací spoluzakladatel firmy, jejíž obrat se nyní pohybuje na úrovni 600 milionů korun.

Rychle ale přišlo vystřízlivění. Vzhledem k tomu, že se Geetoo rozhodlo expandovat „z nadšení“, zpětně hodnotí, že nebylo dostatečně dobře připraveno. Začalo to například pojmenováním firmy. Dříve se totiž Geetoo jmenovalo G2 Server, což nebyl ideální název, jelikož jej lidé ze zahraničních zemí různě komolili. Neexistovala tedy jednotnost brandu. To byl první indikátor.

Dost možná závažnějším zádrhelem ale byl způsob, jakým se tým za hranice poprvé vydal. Namísto toho, aby do dané země jel fyzicky a s potenciálními klienty komunikoval napřímo, najal si lokální profesionální country manažery, kterým předal potřebné znalosti a zasvětil je do firemní kultury. To se ukázalo jako nešťastná volba.

„Realita byla naprosto jiná, nejspíš ovlivněná střetem kultur. Například Rakousko, země, která je z našeho pohledu vyspělá a demokratická, se nám nakonec ukázalo, že je – a teď to možná řeknu až příliš škaredě – velice socialistické a country manažeři nebyli schopni zreplikovat to, co jsme chtěli,“ vysvětluje Kvaš.

Po fuckupech přišel restart

Geetoo tedy vědělo, že pokud chce v zahraničí úspěch, musí něco změnit. Kvaš to nazval jako „restart“. Než se do cizích zemí vydali podruhé, lépe se připravili, přeložili si podklady a hlavně do toho nešli přes country manažery. Naopak si začali najímat obchodní týmy, které kombinovaly něco z české kultury a něco z aspektů typických pro danou zemi. Takzvaný formát nativního spíkra se vztahem k Česku (například rodinným).

kvas-hampl

Foto: Geetoo

Vladimír Kvaš a Michal Hampl, spoluzakladatelé českého cloudového providera Geetoo

A jak se ukázalo, tento model se osvědčil. Geetoo uvádí, že za loňský rok plynulo okolo 51 procent tržeb ze zahraničí. Dnes je tedy původem přerovská firma ve zcela jiné pozici, ovšem i tak musí řešit mnohdy složitější záležitosti, které se s expanzí pojí.

Například horší získávání nových klientů, za kterými kvůli pandemické situaci nemůže cestovat, ale volá si s nimi. „Těšíme se, až se s klienty budeme moci zase fyzicky potkávat. Dnes jen zvedáme telefony, vytáčíme čísla nebo s nimi komunikujeme po Zoomu a tak podobně,“ popisuje Kvaš aktuální stav.

***

Jak Geetoo nastavuje ceny pro lokální a zahraniční trh? Jak pomoc firmám s cloudem reálně probíhá? A vidí konkurenci v Azure nebo Amazon Web Services? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn na téma expanze na zahraniční trhy. Mimo Vladimíra Kvaše vystoupili například Jan Bednář ze ShipMonku, Linda Šejdová ze Snuggs, Hubert Palán z Productboardu, David Chmelař z iPrice či Tereza Macháčková, talent partner v Credo Ventures.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

partneri-o4vm

Rubriku Startupy podporujíjt-retina