Po druhém testu je obří letadlo zpět ve hře. Stratolaunch se vrací k plánu vynášet rakety do vesmíru

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

stratolaunch-flight

Foto: Stratolaunch

Největší letadlo na světě je zase ve vzduchu

0Zobrazit komentáře

Co kdyby vzlétlo letadlo s rozpětím křídel přes sto metrů, více než dvojnásobek obřího Boeingu 747? Dokázalo by dostatečně dobře udržet rovnováhu a na jak dlouho by mu vůbec mohlo stačit palivo? To vše prozkoumal druhý testovací let firmy Stratolaunch. Její masivní dvoutrupový letoun je tak zase blíže k cíli vynášení raket – a jednou možná i lidí – do vesmíru.

Stratolaunch na zcela novém typu letounu začal pracovat už v roce 2011, kdy startup založil miliardář a spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen. V základu jde o podobný projekt jako u SpaceX či Blue Origin, cílem je tedy posouvání lidských operací ve vesmíru. Stratolaunch je ale jiný konceptem, jak toho docílit – místo plánu na dobývání Marsu totiž obřím letadlem řeší praktičtější problém vynášení raket se satelity k oběžné dráze.

Pro jejich vývoj se původně o spolupráci se SpaceX ostatně uvažovalo, nakonec ale Allenova firma spojila síly s Orbital ATK, které má v podobné sféře také zkušenosti. Vznikly tak plány a detailní návrhy na možnost vynášet do kosmu až tři rakety současně. V roce 2019 pak úspěšně proběhl i první zkušební let dvoutrupového nosného letadla, pojmenovaného Roc (podle velkého dravého ptáka z mytologie Středního východu).

Je to zdaleka největší stroj podobného typu, jaký kdy vznikl. Jeho rozpětí křídel dosahuje až 117 metrů, váží 226 tun a létající kolos se dvěma trupy dostává do vzduchu šest motorů. Při prvním letu v dubnu před dvěma lety obr nebes dosáhl více než pěti kilometrů nadmořské výšky při rychlosti 304 km/h. Po 150 minutách vysoko nad zemí bez problémů zase dosedl na ranvej a byl čas k oslavám.

Netrvaly ovšem dlouho, testovací let totiž už proběhl po smrti zakladatele Stratolaunch Paula Allena. Jelikož ten byl svým postavením i finančními zdroji pro startup zcela zásadní, v polovině roku se objevily zprávy, že nový typ letadla se do vzduchu možná dostal poprvé a naposledy. Stratolaunch narazil na nedostatek peněz a propustil většinu svých zaměstnanců. Více než na rok utichl.

Pak se konečně podařilo získat nového majitele, miliardáře Steva Feinberga. Firma se tak dostala zase nad vodu (přesněji nad pevninu) a představila hypersonickou raketu Talon A schopnou dosáhnout až sedminásobné rychlosti zvuku. Ocenit by ji mohli především vědci, umožní jim totiž provádět měřené experimenty v jinak těžce napodobitelných podmínkách. Ještě zajímavější by mohl být raketoplán Black Ice s potenciálem dopravovat astronauty na ISS.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největším projektem, koncepčně i doslova, však zůstává dvoutrupové letadlo. „Představuje revoluční startovní rampu pro hypersonické a kosmické letouny,“ říká firma. Na jednu stranu raketám umožní startovat častěji i mimo extrémně vytížené pozemní rampy, na druhou mohou mít lehčí konstrukci pro méně paliva a dosáhnout tak vyšších rychlostí.

Nyní je Stratolaunch těmto plánům zase o velký krok blíže poté, co se podařilo úspěšně provést druhý zkušební let megaletadla. Tentokrát dosáhlo nadmořské výšky 4,18 kilometru, tedy o něco méně než minule. Letoun ovšem nad zemí strávil mnohem více času, přesně tři hodiny a čtrnáct minut. Smyslem zkušebního letu bylo otestovat tlak v kabině, vybrané bezpečnostní prvky a několik konstrukčních novinek, jež od roku 2019 přibyly.

„Po prvotním zhodnocení výsledků byl let extrémně úspěšný,“ řekl médiím šéf operací Stratolaunch Zachary Krevor. „Dosáhli jsme všech zamýšlených bodů testu, nepozorovali jsme žádné anomálie a jsme velice spokojeni se stavem letadla po přistání,“ pokračoval. Jak samotné letadlo, tak rakety, které má vynášet, půjde samozřejmě použít mnohokrát.

Výhledově má megaletadlo sloužit kromě výzkumu nebo vynášení satelitů k oběžné dráze také pro cestování lidí do vesmíru. Bez něho se snad moderní vesmírný startup ani neobejde. Předtím ho ale čeká ještě několik zkušebních letů plánovaných na další rok. Roc v nich má postupně létat výše, rychleji a déle, dokud nedosáhne optimálních podmínek k vynášení rakety Talon A.

Vzhůru do oblak. SpaceX úspěšně odstartovalo se třetí lidskou posádkou, poprvé s už použitou raketou Falcon 9

Jiří SvobodaJiří Svoboda

crew2_1

Foto: SpaceX

Posádka mise Crew-2: Thomas Pesquet, Katherine McArthurová, Shane Kimbrough, Akihiko Hošide

0Zobrazit komentáře

Stejně jako se před lety staly rutinními opakované lety raket Falcon 9, stávají se nyní standardem i lety SpaceX s lidskou posádkou. Dnes krátce před polednem středoevropského času z floridského mysu Canaveral odstartovala mise s označením Crew-2, která tento trend jasně potvrzuje.

Celkově třetí mise vesmírné společnosti Elona Muska s lidskou posádkou a v pořadí druhá operační mise pro NASA probíhá do této chvíle podobně a stejně bezproblémově jako ta předchozí. Předtím, než se raketa Falcon 9 v 5.49 tamního času odlepila od země, už čtveřice astronautů zhruba dvě hodiny čekala připevněná ve svých sedačkách v lodi Crew Dragon.

Vzhůru ale kvůli přípravám byla už od desáté hodiny večerní. Zážeh Falconu 9 trval šest minut, raketa následně vynesla loď se čtyřmi astronauty na oběžnou dráhu. Samotný první stupeň se posléze oddělil, a jak už jsme v případě SpaceX zvyklí, s typickou přesností přistál na plošině Of Course I Still Love You v Atlantiku.

spacex

Foto: Aubrey Gemignani/NASA

Raketa Falcon 9 během startu

Dnešní start zároveň značí další důležitý milník. Vůbec poprvé se totiž SpaceX odvážilo použít na let s posádkou už jednou použitý první stupeň rakety Falcon 9. Tento konkrétní byl použit na misi Crew-1 v listopadu.

Zpočátku ale meteorologům dělalo starosti počasí, a to nejen v místě odstartování, ale také nad oceánem, kde by Dragon mohl nouzově přistát v případě poruchy rakety. Ostatně z tohoto důvodu byl původní start odložen ze čtvrtečního poledne. Dnes už ale bylo počasí pro start téměř dokonalé.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V čase vydání tohoto článku loď Dragon krouží zhruba ve výšce 200 kilometrů nad Zemí při rychlosti víc než 26 tisíc kilometrů za hodinu. Po zhruba 24 hodinách letu pak dorazí k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), k níž se připojí. Na místě pak stráví kolem 180 dní a na Zemi se vrátí v říjnu 2021.

Do pozice velitele letu byl tentokrát obsazen Američan Shane Kimbrough, zkušený astronaut, který se účastnil ve vesmíru už tří misí na palubě raketoplánu i ruských lodí Sojuz nebo na samotné ISS. Jeho pravou rukou je Katherine Megan McArthurová, pilotka, která se do vesmíru zatím podívala jednou. Jejím manželem je přitom astronaut Bob Behnken, který letěl ve vůbec prvním letu SpaceX s lidskou posádkou.

Navíc je mise Crew-2 odbavena pomocí lodi Dragon s číslem C206, zvané Endeavour. Právě v této kapsli se vznesli i Behnken a jeho parťák Douglas Hurley a úspěšně se v ní zase vrátili na Zemi. Znamená to, že McArthurová se mohla symbolicky usadit do stejného sedadla jako před pár měsíci její manžel.

Třetí člen posádky je zároveň první Evropan, který na palubě Dragonu kdy vzlétnul. Francouzský letový specialista Thomas Pesquet se doposud zúčastnil dvou misí, na jedné z nich už i ve společnosti velitele Kimbrougha. Čtvrtý astronaut na palubě je Akihiko Hošide z Japonské vesmírné agentury.

Dvojice Dragonů na jedné vesmírné stanici

Jakmile se Endeavour připojí k Mezinárodní vesmírné stanici, nastane netypická situace. Vůbec poprvé totiž budou ve vesmíru hned dva moduly Crew Dragon. Prvním z nich, zvaným Resilience, přiletěla na ISS v listopadu posádka mise Crew-1. V mezičase tento modul astronauti dokonce „přeparkovali“ z jednoho místa na druhé, aby udělali místo právě pro Endeavour. V minulém roce už došlo na situaci, kdy byl k ISS v jednu chvíli připojený Crew Dragon a standardní zásobovací Dragon rovněž od SpaceX.

crew2-2

Foto: Joel Kowsky/NASA

Raketa Falcon 9 před startem mise Crew-2

stronghold-crusader

Přečtěte si takéNávrat kultovní strategie Stronghold Crusader: Definitive EditionKultovní hra našeho mládí se vrací, můj pane! Středověká strategie z vás udělá stavitele i vojevůdce

Čtyřčlenná posádka se tak už za méně než 24 hodin připojí k sedmi astronautům, kteří aktuálně na ISS jsou. Vesmírná populace se tím pádem dostane na 11 lidí, což je abnormálně vysoké číslo. Vůbec nejvíce lidí na ISS bylo v roce 2009. Ze tří misí se tehdy sešlo 13 astronautů a kosmonautů. Dlouho ovšem takto zaplněná ISS nezůstane – již za pár dní se totiž první Crew Dragon i se svou čtyřčlennou posádkou odpojí a mise Crew-1 zamíří k Zemi.

V rámci série Commericial Crew Program má NASA nasmlouvané ještě další dva lety s lodí od SpaceX. Půjde o mise Crew-3 a Crew-4, které by se měly v čase nahrazovat stejně, jako tomu bude teď v případě prvních dvou posádek. Samotnou loď Crew Dragon ale uvidíme v akci ještě na jedné misi o něco dříve. Letos září je totiž v plánu start mise nazvané Inspiration4, vůbec první plně soukromého letu Dragonu, který zafinancoval miliardář Jared Isaacman.