Burger jako NFT. Český satirik TMBK vytvořil pro McDonald’s unikátní digitální dílo, které se vydraží pro charitu
Odšťavňovač, ve kterém se lisuje jeden z ikonických burgerů z McDonald’s, zatímco ze stříbrného přístroje vytéká nápoj do tradičního kelímku s logem amerického fastfoodového řetězce. Právě tak vypadá vstup McDonald’s do světa digitálního umění. Unikátní obraz vytvořil tuzemský internetový satirik TMBK a bude se dražit na dobročinné účely.
Výše popisovaný obraz se jmenuje Maestropiece by TMBK a vznikl ve spolupráci McDonald’s a Tomáše Břínka, jehož všichni znají pro jeho vtipné a satirické koláže. Nejde přitom o jen tak ledajaký obraz. Nenajdete ho totiž nikde zarámovaný ani vystavený, jelikož jde o čistě digitální dílo, kterým McDonald’s vstupuje do světa takzvaného NFT umění. Jedná se v této oblasti o vůbec první propojení velké společnosti a lokálního umělce v Česku.
„Maestro má šťávu, tak jsem se rozhodl udělat nejšťavnatější NFT ze všech. Odšťavňovač do každého Mekáče!“ říká ke svému nejnovějšímu počinu Tomáš Břínek, v jehož podání by mělo jít rovněž o prvotinu ve světě NFT, do něhož se přesouvají umělci všeho druhu a ceny některých děl dosahují závratných výšin. Absolutní rekord drží umělec zvaný Beeple, jehož koláž se letos v březnu prodala v aukčním domě Christie’s za zhruba 1,5 miliardy korun.
Nový fenomén z kryptosvěta zvaný NFT v posledních měsících mění nejen digitální umění. Jde o zkratku spojení „non-fungible token“, což lze přeložit jako nezastupitelný token, který je zapsán v digitální účetní knize blockchain. Na ní běží také kryptoměny, ale zatímco třeba jeden bitcoin je zaměnitelný s druhým bitcoinem, v případě NFT jde o unikátní věc, jež je nezaměnitelná a má jediného majitele – a ten je opět zapsán na blockchainu.
Pro mnohé jde zatím o složitě uchopitelný koncept, ale v digitálním světě je takové „vymáhání“ vlastnictví a originality poměrně přelomovou změnou. Konkrétní obrázek sice může mít v počítači stažen nespočet lidí, ale pouze ten, kdo vlastního jeho NFT, které daný digitální soubor certifikuje jako originál, je jeho nezpochybnitelným majitelem a může s danou věcí příslušně nakládat. Třeba tak, že pokud o ní roste zájem, prodá ji.
Právě na to sází také v McDonald’s, kde se rozhodli kampaní s TMBK podpořit svůj populární burger Maestro a věří, že dražbou digitálního obrazu s odšťavňovačem vyberou i zajímavou částku pro Nadační fond Dům Ronalda McDonalda na podporu rodin vážně nemocných dětí. Aukce se rozběhla na jednom z největších NFT portálů OpenSea a přihodit může každý, kdo vlastní nějaké tokeny kryptoměny ethereum.