Tesla v Česku začala oficiálně prodávat svůj Model Y. Cena začíná na 1,7 milionu korun

tesla-model-y1

Foto: Tesla

Tesla Model Y, která je od dnešního dne k dispozici také na českém trhu

0Zobrazit komentáře

Je tomu více než rok, co Tesla zahájila oficiální dodávky svého elektrického SUV Model Y. V České republice se však jednalo o nedostatkové zboží, kterého jsme se dočkali až nyní. Americká automobilka pod vedením Elona Muska totiž právě dnes také u nás spustila oficiální prodej vozu, který je jejím druhým globálně nejprodávanějším modelem vůbec.

Na tuzemský trh vstupuje Model Y za cenu 1 724 490 korun. Jedná se však „pouze“ o základní model Long Range s pohonem všech kol, který nabízí dojezd 505 kilometrů dle režimu WLTP, maximální rychlost 217 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy. Mimo Long Range se do nabídky dostává ale také verze Performance, za kterou si zájemci připlatí o 150 tisíc korun navíc.

Za ně dostanou lepší brzdy spolu se sníženým podvozkem, pedály ze slitiny hliníku a 21palcová kola Überturbine. Performance má navíc o něco dynamičtější charakter, který se projevuje maximální rychlostí 241 km/h a prudším zrychlením, při kterém startuje z 0 na 100 km/h za 3,7 vteřiny. Tyto hodnoty jsou ovšem vykoupeny o něco horším dojezdem 480 kilometrů na jedno nabití.

V případě obou verzí mohou nákupy pokračovat výběrem z příplatkových laků a barevného zpracování interiéru, přičemž u verze Long Range také výběrem větších kol. Kdo by chtěl do své garáže pořídit skutečně vyspělou hračku, může navíc připlatit 100 tisíc korun. Za ně dostane funkci Enhanced Autopilot, díky níž se z vozu stane poloautonomní jedinec.

tesla-model-y4

Foto: Tesla

Model Y se veze na vlně populárních SUV vozů

Komu by vadila ona předpona polo, může namísto 100 tisíc připlatit 200 tisíc a vybavit vůz softwarem a hardwarem umožňujícím schopnost plně autonomního řízení. Díky tomu do vozu dostane základního Enhanced Autopilota a zároveň vůz připraví na plně autonomní budoucnost, na které Tesla horečně pracuje.

V případě objednávek uskutečněných v nejbližších dnech jsou dodávky vozu odhadovány na září tohoto roku. Tesle v tomto případě můžeme věřit, jelikož v minulém kvartálu jasně dokázala, že její výrobní linky šlapou naplno. Byla totiž schopna doručit historicky nejvyšší počet modelů, a to napříč tomu, že se musela potýkat s nedostatkem výrobního materiálu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S příchodem Modelu Y do České republiky se zkompletovala aktuální modelová nabídka automobilky. Aktuálně jsou u nás k mání zástupci starší generace modelů v podobě inovovaných Plaid verzí Modelu X a S. Mladší modelová generace je zastoupena právě Modelem Y, který vychází z též dostupného a světově nejoblíbenějšího Modelu 3.

Z této rovnocennosti vůči ostatním – a pro Teslu daleko důležitějším trhům, než je ten tuzemský – se však nejspíše nebudeme radovat příliš dlouho. Tesla má totiž v plánu již brzy začít prodávat také futuristický Cybertruck, na který později naváže i bleskurychlý Roadster. A to jsou modely, pro které bude cesta do tuzemského showroomu Tesly velice složitá.

tesla-model-y3

Foto: Tesla

Pohled na interiér Modelu Y

S hlavou v oblacích. Slovenské létající auto AirCar absolvovalo svůj zatím nejdelší let mezi Nitrou a Bratislavou

airca1r

Foto: Klein Vision

Pohled na automobil AirCar vznášející se ve vzduchu

0Zobrazit komentáře

Svět je plný snílků, kteří se ženou za zdánlivě nedosažitelným cílem. Existují ale i tací, kteří nakonec klíč k úspěchu našli. Jaký je to pocit splnit si svůj celoživotní sen, by mohl vyprávět Štefan Klein, představitel firmy Klein Vision, jenž celý život toužil sestrojit automobil schopný letu. To se mu také podařilo, jak ukázal se svým AirCarem, když se vznesl z nitranského letiště, aby za 30 minut přistál na letišti v Bratislavě a následně se vydal na triumfální jízdu do centra slovenského hlavního města.

Přibližně 35 minut trvající let znamená pro společnost výrazný krok k tomu, aby dodala na trh stroj, který jsme dosud znali pouze ze sci-fi románů. Pro hybrid mezi osobním autem a letounem se rozhodně nejednalo o první let, ovšem tentokrát se let odehrál za přítomnosti kamer a diváků a mezi dvěma mezinárodními letišti. Klein Vision tím jasně demonstrovalo svůj pokrok a poskytlo ochutnávku budoucnosti dopravy, na kterou se můžeme těšit za několik málo let.

Majitelé takového vozu by mohli své cesty výrazným způsobem krátit. Štefan Klein, který působí nejen coby konstruktér, ale také jako vysokoškolský profesor, zaznamenal během svého letu úsporu půl hodiny oproti jízdě v autě. Test se uskutečnil v brzkých ranních hodinách, kdy vůz na letiště v Bratislavě usedl pět minut po šesté hodině ranní, aby se Klein vyhnul dopravní špičce na bratislavských silnicích.

Po přistání stačilo stisknout tlačítko módu automobilu, které dalo povel pro složení křídel, což zabralo přesně tři minuty. Následně se Klein se svým vozem vydal po dálnici do samotného srdce Bratislavy, kde na něj čekala i v tak časných hodinách řada nadšenců.

aircar-klein-vision5

Foto: Klein Vision

Štefan Klein a Anton Zajac, spoluzakladatelé Klein Vision

„Profesor Štefan Klein je světovou špičkou v oblasti vývoje létajících aut, která jsou uživatelsky přívětivá. Automatizovaná přeměna ze silničního vozidla na letadlo a zpět, s výsuvnými křídly a ocasní částí, je nejen výsledkem průkopnického nadšení, inovativního ducha a odvahy, ale i vynikajícího inženýrství a odborných znalostí,“ nechal se na adresu Kleina slyšet Dr. Branko Sarh z Boeingu.

Kleinův vůz, do jehož vývoje investoval i zakladatel společnosti Eset Anton Zajac, je poháněn motorem z motocyklu BMW o výkonu 160 koní a je vybavený pevnou vrtulí. Oproti klasickému vozu (ale i kterémukoliv jinému letounu) se může pochlubit specifickým vzhledem včetně výbavy v podobě balistického padáku, který slouží jako pojistka, pokud by došlo na nejhorší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve jménu získávání tolik potřebných certifikací proběhlo již 40 letů stroje pod dohledem Dopravního úřadu Slovenské republiky. Aktuální prototyp, který je schopen vystoupat do výšky 2,5 tisíce metrů a letět rychlostí 190 km/h, dláždí cestu připravovanému předprodukčnímu Aircar Prototyp 2, který by měl být vybaven motorem o výkonu 300 koňských sil a schopností letět rychlostí až 300 km/h. Doletová vzdálenost by se v jeho případě měla být zhruba tisíc kilometrů

martin-cigler

Přečtěte si takéČeská skupina Seyfor stamilionovou akvizicí vstupuje do MaďarskaDalší stamilionový deal a hurá do Maďarska. Martin Cígler se Slováky v zádech dál rozpíná svůj byznys

„Tímto letem začíná skutečná éra duálních vozidel. Otevírá novou kategorii dopravy a vrací lidem svobodu, která byla původně přisuzována automobilům,“ prohlásil Klein poté, co vystoupil z kokpitu AirCaru v Bratislavě. AirCar přitom nebude jediným vozem svého typu, který chce tuto svobodu navracet.

Nemusíme ani překročit hranice Slovenska, abychom nalezli další projekt, který pracuje s velice podobným konceptem. Společnost AeroMobil, ve které mimochodem sám Klein dříve působil, dala nedávno prostřednictvím reklamního spotu vědět, že i ona dělá se svým létajícím automobilem velké pokroky a zahájení jeho prodejů je již na dohled.