A přece letí, i bez emisí. Nadějné elektrické letadlo z Izraele poprvé úspěšně vzlétlo

Roky vývoje a příprav přinesly ovoce. Stroj původem izraelského startupu Eviation úspěšně dokončil svůj první testovací let.

Filip HouskaFilip Houska

eviation_1

Foto: Eviation

Alice, osobní letadlo značky Eviation

0Zobrazit komentáře

Leteckému startupu Eviation se povedlo něco, co může znamenat velký posun vstříc bezemisnímu létání na elektřinu. Jeho opěvované letadlo Alice, které pojme až devět pasažérů, totiž absolvovalo první zatěžkávací zkoušku v reálném provozu a úspěšně vzlétlo. A byť jeho krátký let ještě zdaleka neznamená, že se lidé začnou ve větším přepravovat elektrickými letouny, jde o důležitý milník ve směřování celé oblasti.

Někdo končí, jiný začíná. A tak zatímco před nedávnem jeden z nejzajímavějších leteckých startupů Kitty Hawk vývoj svého letounu budoucnosti ukončil, původem izraelská firma Eviation svůj nejdůležitější test úspěšně dokončila. Po letech příprav dokázala s malým osobním elektrickým letadlem na necelých osm minut vystoupat do výšky zhruba jednoho kilometru, nasbírat důležitá data o letu a pak bezpečně přistát zpět na pevnině.

„To, co jsme udělali, se zapsalo do historie letectví. Jde o změnu způsobu létání. Je to první radikální změna v technologii leteckého pohonu od doby, kdy jsme přešli od Super Constellation k Boeingu 707. Od pístového motoru k proudovému. A nyní k elektrickému,“ komentoval včerejší úspěšný let Alice nad městem Moses Lake v americkém státě Washington šéf firmy Gregory Davis.

Pro Eviation jde o zásadní krok – jeho ambicí je totiž vyvinout takový letoun, který by bez nutnosti drahého a ekologicky nešetrného leteckého paliva dokázal zprostředkovat kratší lety do vzdálenosti přibližně 400 kilometrů. To se rovná například trase z Los Angeles do Las Vegas, potažmo z New Yorku do Bostonu. Firma má už i první zákazníky, mezi nimiž je i americký vnitrostátní přepravce Cape Air.

Pokud půjde vše podle plánu, Eviation má Cape Air výhledově doručit pětasedmdesát letadel Alice, která budou využívána právě pro vnitrostátní lety ve Spojených státech v regionu Nové Anglie. Konkrétně má jít o modely určené pro devět pasažérů, jež nabídnou dva elektromotory o výkonu 540 kW. Nutno podotknout, že včerejší test samozřejmě proběhl bez cestujících, pouze s pilotem.

Pět desítek letadel v této specifikaci si měla dále předobjednat i mladá charterová letecká společnost Global Crossing, přičemž zájem o tyto technologie projevil i přepravní gigant DHL. Ten ovšem nesáhl po devítimístném modelu určeném hlavně pro přepravu lidí, nýbrž po nákladním, na kterém Eviation taktéž pracuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K momentu, kdy budou tato letadla běžně létat ve vzduchu, však stále zbývá dlouhá cesta. Jak zmiňuje šéf Eviation Gregory Davis, první dodávky zákazníkům se uskuteční nejdříve až v roce 2027, což narušilo jinak solidně vycházející roadmapu firmy. Důvodem tohoto pozdního data jsou baterie, které je potřeba vylepšit tak, aby byly komerčně životaschopné a jejich využívání bylo efektivní.

Dokončené modely musí být také certifikované americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA), což může nějakou dobu trvat, jelikož reálné nasazení komerčních letů na elektrický pohon je stále velkou novinkou. I když na letadlech obdobné funkčnosti – s trochou nadsázky – pracuje kdekdo. Praxe je ale jiná, mnohem komplikovanější.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Investiční Porsche 911 za dva tisíce? Jde to, prodávají ho na burze, nikoliv u dealerů

O akcie Porsche byl velký zájem. V první den obchodování na frankfurtské burze automobilka vyletěla vzhůru.

Luboš KrečLuboš Kreč

porsche

Foto: Porsche

Esence charakteru automobilky Porsche, to je 911 v limitované edici Sport Classic

0Zobrazit komentáře

Nejlevnější Porsche, které si lze v Česku koupit, je Cayman s manuální převodovkou a výkonem 220 kW. Zájemce vyjde na 1,6 milionu korun s daní. Pokud takovou sumu k dispozici nemáte, můžete si buď koupit ojetinu, nebo nově i akcie. Kapitálově je to méně náročné a nejspíš se vám nestane to, co s novým autem – že by jim po koupi klesla hodnota. Naopak, vstup automobilky na burzu provázelo investorské nadšení.

Volkswagen, pod jehož koncernová křídla automobilka s černým hřebcem ve znaku patří, si pro akciovou premiéru nevybral nejlepší dobu. Trhy jsou v depresi, většina titulů je v poklesu, Amerika i Evropa se nacházejí v takzvané medvědí náladě. Přesto se Porsche postaralo o největší a nejzajímavější evropské IPO (primární veřejnou nabídku akcií) poslední dekády. Jeho akcie mají stylovou značku P911 jako odkaz na ikonický model Carrera 911.

K veřejnosti se dostal jen zlomek firmy, konkrétně 12,5 procenta akcií. Zbytek zůstal v rukou Volkswagenu, respektive rodiny Porsche-Piëch. Prostřednictvím úpisu se podařilo ale vybrat více než devět miliard eur, které se ve Wolfsburgu budou náramně hodit na ambiciózní elektromobilní plány. Navíc nynější šéf Volkswagenu Oliver Blume je současně i šéfem Porsche.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Akcie Porsche vstoupily na frankfurtskou burzu s cenovkou 82,5 eura, tedy na nejvyšší možné hranici, kterou si management VW se svými poradci stanovil. Už předem bylo jasné, že o cenné papíry bude enormní zájem. V předstihu se o možnost získat akcie přihlásilo podle agentury Bloomberg 650 institucionálních investorů, ovšem polovina z nich měla nakonec smůlu – nejvíc jich získaly obří fondy z Norska nebo Spojených arabských emirátů.

Během prvního dne obchodování na burze akcie vystřelily až o více než pět procent nad hranici 86 eur za akcii, v závěru dne se ustálily na úrovni kolem 83 eur, což jsou zhruba dva tisíce korun. Celou firmu to pak ohodnotilo na 75 miliard eur, což je poměrně pozoruhodné číslo.

Co se totiž valuace týče, je na světě větší jen Volkswagen, japonská Toyota, čínské BYD a americká Tesla. Ford, BMW nebo Mercedes (který mimochodem sídlí ve Stuttgartu, stejně jako Porsche) jsou podle investorů méně hodnotné značky, ačkoliv jsou mnohem větší obratem i počtem prodaných aut.

Porsche se ale může pochlubit velmi slušnou ziskovostí. Jeho marže se pohybuje kolem osmnácti procent a pro Volkswagen a jeho profitabilitu jde o zásadní položku, protože Porsche se na tržbách koncernu podílí sice jen desetinou, ale na zisku bezmála čtvrtinou.

porsche-ceo_1

Foto: Porsche

Oliver Blume, šéf společnosti Porsche

„Debut Porsche na akciovém trhu po dlouhé době oživil evropský trh. Jde o největší a také jedno z nejzajímavějších IPO v Evropě za poslední dekádu, kdy obecně IPO aktivita na evropském trhu byla nízká. Tomu také odpovídá zájem o primární úpis, ve kterém se ani podle informací nedostalo na všechny zájemce,“ říká hlavní analytička finanční skupiny Cyrrus Anna Píchová.

Podle Píchové důvod, proč vstup Porsche na burzu způsobil takové nadšení, spočívá i v tom, že jde o značku, kterou vesměs všichni znají a mají ji rádi a jejíž produkty by skoro každý chtěl vlastnit. Přidává i důležité srovnání s Ferrari, které na burzu vstoupilo už v roce 2015 a jehož akciový úspěch posloužil jako inspirace pro Volkswagen při úvahách o IPO své sportovní divize.

Aktuální ocenění Porsche, jakkoliv se může zdát vysoké, je totiž co do poměru valuace/EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní a odpisů) u stuttgartské firmy výrazně výhodnější než u té z Maranella. „Ve srovnání s ostatními automobilkami je ocenění vyšší – to je však plně v souladu s prémiovým segmentem trhu,“ dodává Píchová.

Objevila se ale i kritika, že Porsche zaostává v nabídce elektromobilů a že má ve svém portfoliu jen model Taycan, kterého se ročně prodá pouze pár desítek tisíc kusů. A že tedy není dost dobře připravené na budoucnost. Automobilka tyto hlasy odmítá, nicméně druhým dechem se nyní nechala slyšet, že zrovna legendární 911 bude chtít vyrábět co nejdéle se spalovacím motorem, protože to je přece její duše.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb