Alice vzlétne nad Svatou zem. Elektrický letoun od izraelského Eviationu se jako jeden z prvních blíží skutečnému provozu

eviation2

Foto: Eviation

Letoun Alice izraelského startupu Eviation

0Zobrazit komentáře

Na trhu s elektrickými letadly se začíná objevovat stále větší množství startupů, přesto se většina z nich prozatím opírá jen o velké vize na papíře bez letuschopných strojů. Neplatí to ovšem pro startup Eviation, který se od vizí představených v roce 2017 propracoval až do fáze, kdy disponuje nejen funkčním prototypem produkční verze, ale také kupcem a jasným plánem, jak uvést letoun do provozu již v příštím roce.

Zatímco řada jiných leteckých startupů svou časovou osu výrazným způsobem upravuje a případné lety či zahájení komerčního provozu strojů často oddaluje, izraelský Eviation je ve své roadmapě pevný jako skála. S rokem 2019 přišlo oznámení zahájení zkušebních letů prototypu letounu pojmenovaného Alice, na což navázala dohoda s prvním z jeho odběratelů. Eviation příliš neměnil ani konstrukční řešení, díky čemuž dnes devítimístné letadlo vypadá velmi podobně jako na původně představených vizualizacích.

Izraelská firma zůstala věrná i zvolenému pohonu v podobě elektromotorů Magni 650 od výrobce MagniX, který již demonstroval sílu svých pohonných jednotek například na elektrickém hydroplánu či velké Cessně. V případě Alice je přítomna kombinace dvou elektromotorů, kdy každý nabízí výkon 540 kW. Díky němu je tak elektrické letadlo schopné vystoupat až do výšky necelých 10 kilometrů a letět rychlostí až 400 km/h. Standardně by mělo létat ve výšce zhruba tří kilometrů.

eviation1

Foto: Eviation

Letové testy by měly začít ještě v tomto roce

Co se doletových schopností týče, letoun by měl být schopen na jedno nabití dosáhnout až na vzdálenosti přesahující 800 kilometrů. Díky všem těmto technickým parametrům je Eviation jedním z předních hráčů, kteří míří na trh s elektrickými letadly. Podle Omera Bar-Yohaye, zakladatele a ředitele společnosti, je Alice ekonomicky velmi výhodným řešením.

Cenu jedné letové hodiny provozu kalkuluje na 200 dolarů (přibližně 4 300 korun), zatímco konvenční letouny s podobným výkonem vychází dle jeho propočtů klidně až na desetkrát vyšší částku. To si uvědomuje také Cape Air, americký přepravce obsluhující vnitrostátní lety nad Spojenými státy, který je prvním zákazníkem Eviationu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přesný počet dodávaných letounů není znám, mělo by se však jednat až o několik desítek strojů, které Cape Air objednal v roce 2019. Ve stejném roce se navíc Omer Bar-Yohay z Eviationu nechal slyšet, že první Alice dostane na trh již v roce 2022. A i zde to vypadá, že izraelská společnost tento cíl naplní.

Eviaton totiž v minulém roce uvedl, že je na správné cestě, aby se Alice napřesrok ke svým zákazníkům skutečně dostala, a nyní oznamuje již dokončenou produkční verzi. S ní chce vzlétnout koncem roku, a tak se naplnění onoho velkého cíle zdá být na dosah. Přesto se elektrické letouny od Eviationu ve velkém na nebi hned tak neobjeví.

eviation3

Foto: Eviation

Omer Bar-Yohay, zakladatel a ředitel Eviationu

Jejich zařazení do provozu totiž nebude úplně snadný úkol ani pro provozovatele. Cape Air odhaduje, že by se první zákazníci mohli těmito letadly v barvách společnosti proletět nejdříve v roce 2024. I tak by měly být jedněmi z prvních elektrických letounů ve vzduchu, což je o to vzácnější vzhledem k tomu, že se po konstrukční stránce jedná o nově vyvinutý stroj.

Kupříkladu americká letecká společnost United Airlines nedávno oznámila nákup elektrických letounů od švédské společnosti Heart Airlines. Tyto stroje, které konstrukčně vycházejí z konvenčních modelů, by ale měly vzlétnout nejdříve v roce 2026.

Kamion s vytříbenou chutí. Skotský lihovar pohání své tahače nízkoemisním palivem z whisky

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

glenfiddich-ultra-low-carbon-fuel-whisky-2

Foto: Glenfiddich

Ekologičtější kamiony na bioplyn jsou jen mírně upravené modely Iveco

0Zobrazit komentáře

Whisky není alkohol, který si dáme jen tak v hospodě, už v základu s sebou nese očekávání výjimečné situace a vytříbené chuti. Tekuté zlato se jí navíc neříká jen díky barvě či určitému sofistikovanému statusu, v posledních letech se vzácné lahve považují i za velice dobrou investici konkurující skutečnému drahému kovu. Tekutým zlatem se ale často nazývá ještě ropa, a proto si v jednom skotském lihovaru řekli, proč nezkusit, kam až tato spojitost sahá.

Ve společnosti Glenfiddich dospěli až do bodu, kdy se whisky stala palivem pro její kamiony. Původní název nápoje, který vznikl někdy koncem prvního tisíciletí, ostatně ve staroirštině zněl uisge beatha, což znamená voda života. Až později – při převodu do moderní angličtiny – se začalo objevovat dnešní označení. Ačkoliv se dodnes neví, jestli whisky pochází ze Skotska nebo Irska, právě ta skotská teď kromě tradice země pohání i budoucnost.

Pro upřesnění, skotské kamiony nejezdí přímo na whisky, ale dokonce jen na odpad a vedlejší produkty vznikající při její výrobě. Mláto, neboli tuhé zbytky obilí z procesu destilace, se klasicky prodávají jako velice výživné krmivo pro dobytek. Anaerobní digesce, při níž bakterie rozkládají organické látky, z nich ale vytváří bioplyn. Ten se pak může zpracovat spolu s dalšími vedlejšími produkty destilace whisky a použít jako palivo.

Takové řešení vyvinula společnost Wiliam Grant & Sons, jež kromě značky Glenfiddich vyrábí několik různých druhů destilátů. Vytváření vlastního zdroje energie pro dopravu jí umožňuje se výrazně přiblížit naprosto minimální produkci odpadu. Bioplyn z whisky je navíc mnohonásobně ekologičtější než fosilní paliva.

glenfiddich-ultra-low-carbon-fuel-whisky-3

Foto: Glenfiddich

Biopalivo z odpadu výroby whisky se tankuje stejně jako LNG

Wiliam Grant & Sons říká, že biopalivo z lihovaru oproti naftě nebo benzinu produkuje až o 95 procent méně oxidu uhličitého a 99 procent méně škodlivých látek a jiných skleníkových plynů. Každý kamion, který přejde na neobvyklý alternativní zdroj, tak má ušetřit až 250 tun CO2 ročně, což odpovídá vysazení čtyř tisíc stromů.

V Glenfiddichu prozatím takové kamiony mají tři z celkové flotily dvaceti. Extrémně nízkoemisní vozidla přitom nevyžadují žádný zásadní nový design, firma používá tahače Iveco, které standardně jezdí na zkapalněný zemní plyn (LNG). Ve Skotsku si je pak už sami upraví pro kompatibilitu s vlastním bioplynem.

Aktuálně se „kamiony na whisky“ používají pro dopravu alkoholu mezi lihovarem ve městě Dufftown a dalšími lokacemi, kde se stáčí do lahví, skladuje a balí pro expedici po celém světě. V Dufftownu jsou momentálně také jediné plnící stanice pro bioplyn. Do budoucna se však plánuje, že by se inovativní palivo mohlo používat pro veškerou interní kamiónovou logistiku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

„Naše flotila na ekologický bioplyn zcela zapadá do étosu značky vyhlížející kupředu,“ říká Claudia Falconeová, globální brand manažerka značky Glenfiddich. Lihovar dnes vyrábí nejoceňovanější sladové skotské whisky na světě a jeho mateřská společnost jich celosvětově prodá přes čtrnáct milionů lahví ročně.

Ekologičtější kamiony jsou jedním z prvních kroků, jak se pro rozkoš z nich plynoucí nevzdávat environmentální odpovědnosti. Jak uvádí agentura Reuters, celý skotský průmysl s whisky chce do roku 2040 dosáhnout uhlíkové neutrality. Možná by nebylo od věci podobně jako v Glenfiddichu zkusit zpracovat mláto z výroby piva.