Akcie Pilulky prolomily smutnou hranici: spadly pod 100 korun. Před třemi roky přitom stály 18x víc

Čekají se výsledky skupiny za celý rok 2024, přičemž nejspíš došlo k dalšímu propadu. Akcie vyprodává i jeden ze členů nejužšího vedení firmy.

Luboš KrečLuboš Kreč

pilulka-kasa-bratri-regular-min

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Marek Krajčovič je dlouholetý byznysový souputník Petra Kasy, působili spolu v poradenské společnosti Clareo a nyní jsou oba členy nejužšího vedení online lékárny Pilulka. Ta už řadu měsíců prochází složitým obdobím a cena jejích akcií rychle klesá. Nepřímo tomu napomáhá i Krajčovič, člen dozorčí rady, který akcie odprodává, což u manažerů nebývá dobrý signál pro trh.

Marek Krajčovič nastoupil do dozorčí rady Pilulky v roce 2020, tedy v době, kdy vstupovala na trh Start pražské burzy. A od počátku měl v online lékárně výrazný, dvouciferný podíl vedle bratrů Kasových a finanční skupiny Wood & Company. Poslední půlrok, kdy vrcholí krize firmy, ale začal své akciové portfolio ředit – postupně odprodal, v podstatě jako jediný zástupce nejvyšších manažerů Pilulky, přes 40 tisíc kusů akcií v ceně přesahující pět milionů korun.

Nejprve v červnu pustil na trh 1837 akcií v ceně 170 korun za kus s odůvodněním: „Jednorázový prodej z důvodu získání finančních prostředků na školné pro děti.“ Od září prodeje zintenzivnil, naposledy prodával 5. ledna. Důvody se ale změnily a do registrů tak Krajčovič opakovaně uvedl: „Prodej akcií z důvodu financování bydlení.“

Na jednotlivých transakcích lze dobře ilustrovat, jak padá cena akcií Pilulky a tudíž i hodnota jmění jejích akcionářů. Jestliže v červnu Krajčovič prodával akcie při ceně 170 korun za kus a na konci září dokonce za 180 korun, v půlce listopadu už se cena pohybovala kolem 120 korun, na začátku ledna to pak bylo 107,5 koruny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tento týden pak akcie prolomily hranici 100 korun za kus (v pátek 10. ledna v poledne byly za 93 korun) a tržní kapitalizace celé firmy klesla na 252 milionů korun. Paradoxem je, že to jsou přesně tři roky, co Pilulka dosáhla svých maxim: 11. ledna 2022 se její akcie obchodovaly těsně pod úrovní 1800 korun, tedy 18krát výš než dnes. Hodnota celého podniku tehdy dosahovala 4,5 miliardy korun.

Leden 2022 byl dobou, kdy ještě doznívala covidová pandemie, která vystřelila přední e-commerce hráče hodně nahoru, protože lidé, během lockdownů uzavření doma, ve velkém využívali eshopy. Jak se ale začala rozvolňovat pravidla a život společnosti se vracel do starých kolejí, klesaly i tržby internetových obchodů. A Pilulka byla jedním z těch, které byznysová obleva zasáhla obzvlášť těžce.

navrh-bez-nazvu-1

Foto: Pražská burza / Canva Pro/CzechCrunch

Vývoj ceny akcií Pilulky za celou dobu, co je na burze

Nyní proto probíhá její tvrdá transformace, kterou řídí přechodný šéf společnosti Peter Klekner, jehož do firmy poslal Tomáš Čupr. Zakladatel online supermarketu Rohlík.cz se totiž s bratry Kasovými a spol. dohodl na záchraně lékáren, kterým poskytl finanční injekci a získal opci na jejich převzetí.

Čupr poskytl Pilulce půjčku v létě a právě před touto transakcí prodával člen dozorčí rady Krajčovič akcie poprvé. Následně šéf Rohlíku v září oznámil, že situace v online lékárně je vážnější, než se původně zdálo a že proto do ní posílá svého člověka Petera Kleknera, aby se pokusil ji opravit. I před tímto prohlášením Krajčovič, který komentáře k důvodům prodejů musí zveřejňovat v hlášení pro Českou národní banku, prodával akcie.

Další prodeje už následovaly po kvartálním reportu za třetí čtvrtletí, který Klekner spolu s finančním ředitelem Tomášem Hospůdkou zveřejnili na počátku listopadu. A v něm oznámili poměrně drastické zhoršení výhledu – zatímco původní plány počítaly s celoročními tržbami 1,8 miliardy korun, poslední predikce už hovořila o 1,3 miliardy korun. To by představovalo meziroční propad o 38 procent.

Jak skutečně rok 2024 pro Pilulku dopadl, by mělo být známo každým dnem. Obvykle touto dobou totiž firma vždy zveřejňovala celoroční výsledky, letos si s oznámením zatím dává na čas. „V minulých letech totiž s informací vždy přicházela nejpozději 5. ledna,“ poznamenal analytik serveru Kurzy.cz Jiří Zendulka.

Přijíždí inovovaná Tesla Model Y. Má světelnou lištu jako Cybertruck a první ji dostanou Číňané

Americká automobilka Elona Muska poprvé od jeho představení proměnila svůj elektrický crossover. Podívejte se na nový Model Y.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-modely-2025_01

Foto: Tesla

Tesla Model Y (rok 2025)

0Zobrazit komentáře

Veřejnosti byl poprvé představen Model Y v roce 2019, o rok později v něm začali jezdit první řidiči. Teď se kompaktní elektrický crossover poprvé dočkal očekávané modernizace, která byla odhalena přednostně pro čínské zákazníky a další trhy v asijsko-pacifickém regionu. O faceliftu, interně označovaném jako Juniper, se dlouho mluvilo a Tesla v něm vsadila na mnoho podobných prvků, jako když před dvěma lety představovala osvěžený Model 3.

Na první pohled je nejvýraznější proměna přední masky, která je ostřejší. Dominuje jí světelný pás, který známe například ze Cybertrucku nebo nedávno představeného autonomního Cybercabu. Také zadní světla jsou nahrazena jednolitým světlem. Kdy se vůz dostane do USA či Evropy, zatím není jasné. Rok 2024 byl každopádně pro Teslu po dlouhé době prvním, kdy zaznamenala meziroční pokles odbytu svých vozidel, a tak přichází facelift Modelu Y v pravý čas.

Americká automobilka čelí rostoucímu nárůstu konkurence zejména ze strany čínských výrobců elektromobilů, kteří přicházejí s velkým množstvím nových modelů a také agresivní cenovou politikou, čímž si ukrajují podíl na trhu. Právě Čína je přitom pro Teslu dlouhodobě klíčovým odbytištěm, i proto si nyní jako první trh pro nový Model Y vybrala právě tuto zemi.

Po pěti letech od svého představení sice tento vůz neprochází radikálními změnami, ale některými prvky se více přibližuje čínským elektromobilům, které rostou na oblibě u tamních řidičů. Jde například o celkově o něco modernější a ostřejší design, který přinesl i faceliftovaný Model 3. Již zmíněné nové provedení světel vpředu i vzadu doplňuje také uhlazenější přední nárazník. V něm se navíc nově ukrývá kamera, která má zlepšit parkování a fungování Autopilota.

Ke změnám došlo také v interiéru, kde je opět po vzoru Modelu 3 ambientní osvětlení, přední sedadla jsou nově odvětrávaná a cestující vzadu mají k dispozici stejný displej, jaký je v Cybertrucku a přes který jde ovládat klimatizace i třeba hrát hry. Tesla zároveň nasazuje nové akustické sklo, které je již v Modelu 3 a má výrazně snižovat hluk v interiéru. Velkým tématem v elektromobilech od Tesly je volant.

Původně se spekulovalo o tom, zda automobilka nedá do nového Modelu Y stejně jako do Cybertrucku hranatý volant a systém steer-by-wire, ale nakonec si elektrický crossover zachovává kulatý volant. Prozatím nicméně není jasné, jak se Tesla rozhodla vyřešit například směrovky, které v Modelu 3 místo páček pod volant dala přímo na něj. Na některých záběrech se totiž klasické páčky pod volantem, se kterými řidiči signalizují změnu směru jízdy, objevují. Teprve ale uvidíme, zda půjde o jednotné nastavení pro všechny trhy.

Tesla na svém webu uvádí mírně větší dojezd, který podle metodiky CLTC využívané na čínském trhu dosahuje až 719 kilometrů. Přepočteno na evropsky uznávanou metodiku WLTP, která bývá blíže realitě, by mělo jít o zhruba 590 kilometrů. Zároveň se mělo o něco zvýšit zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině, u verze Long Range AWD na 4,3 sekundy.

Základní cena faceliftovaného Modelu Y v Číně je 263 500 juanů, což je v přepočtu zhruba 36 tisíc dolarů, respektive 880 tisíc korun. První dodávky v Číně jsou plánovány na březen 2025, v Austrálii na květen 2025. Do Evropy a Severní Ameriky se facelift pravděpodobně dostane později. U Modelu 3 šlo o několikaměsíční prodlevu.