Alza do Česka jako první přivezla robopsa od Boston Dynamics. Jmenuje se Dášenka a přinese vám nákup

Filip HouskaFilip Houska

alza-spot

Foto: Alza

Alza si pořídila robotického psa Spot od Boston Dynamics

0Zobrazit komentáře

Americká společnost Boston Dynamics dělá v posledních letech na poli moderních robotů velké pokroky a skvělým příkladem je její robotický pes Spot. Ten sice může vypadat poněkud děsivě (zejména když je v pohybu), ale minimálně podle videí můžeme vidět, že zvládne být užitečným pomocníkem ve skladech nebo na cestách. Teď jeho schopnosti vyzkouší i Alza, kde si ho mohou prohlédnout i zákazníci.

Jednička tuzemské e-commerce scény, jež v letošním roce nevídaně roste, je vůbec první firmou, které se značku Boston Dynamics podařilo do České republiky dostat. Předběhla tak i vědecký tým z ČVUT, který zrovna tento týden oznámil grant od americké armádní agentury DARPA, z něhož si plánuje pořídit i tyto robopsy.

„V Alze máme rádi inovace a chceme být těmi, kdo nová témata otevírá. I proto jsme nesmírně rádi, že se nám celosvětově známou značku podařilo do České republiky přivést, věříme totiž, že robotika bude stále populárnější a užitečnější. Příkladem mohou být stále oblíbenější robotické vysavače nebo sekačky,“ uvádí Jan Sadílek, marketingový ředitel Alzy.

Alza bude stejně jako Boston Dynamics ve svých laboratořích novou pomocnou sílu s robotickými schopnostmi testovat pro co nejideálnější využití v různých prostředích a situacích. Metr dlouhého a více než třicet kilogramů těžkého robota chce vyzkoušet hlavně pro donášení objednávek k zákazníkovi nejen na pobočce, ale i do jeho bytu.

alza-spot2

Foto: Alza

Robotický pes Spot má místo hlavy kamery a další senzory

alza-spot3

Foto: Alza

Robot Spot se v Alze prochází s košíkem na hřbetu

Spot se totiž mediálně proslavil tím, že dokáže vcelku spolehlivě chodit po schodech, zvládne automaticky překonávat překážky a umí si svou robotickou rukou otevřít dveře. Nehledě na to, že může sloužit jako netradiční rikša a se svými soukmenovci dokáže utáhnout i náklaďák.

Fajnšmekry pak zaujme i jeho monitorovací vybavení, kterému vévodí několik kamer o rozsahu 360 stupňů, jeho nosnost okolo čtrnácti kilogramů a také voděodolnost. Co se baterie týče, ta má být snadno vyměnitelná a zvládne vydržet až devadesát minut provozu i v extrémnějších podmínkách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Alza navíc vyzývá samotné zákazníky, aby se do testování zapojili. Na jejím Facebooku budou mít možnost navrhovat využití pro nového člena zeleného týmu, přičemž autor vybraného návrhu získá šanci se do reálného testování zapojit a Spota, které Alza pojmenovala Dášenka, vyzkoušet.

Pro oblíbený český e-shop jde zároveň o novou příležitost, jak lidem ukázat, že chytří roboti se dřív nebo později stanou běžnou součástí našich životů. A nemusí jít přitom o běžné spotřebiče. Také proto navázal spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT s cílem lépe prozkoumat možnosti praktického využití robotiky v logistice i domácnostech.

Novinky nedávno oznámila také společnost Boston Dynamics, která nyní spadá pod automobilku Hyundai, jež v ní drží 80% podíl. Dříve patřila Googlu či japonskému Softbanku, ale prozatím se z jejích robotů nepodařilo vytvořit úplně fungující byznys. Minimálně psovitého Spota si již lze oficiálně koupit za v přepočtu 1,8 milionu korun, čehož nyní využila i Alza.

boston-dynamics

Foto: Boston Dynamics

Robotický pes Spot od Boston Dynamics

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Úspěšné spojení Bibloo a Urbanstore. Módní skupina letos utrží 1,4 miliardy korun, chystá nový e-shop i aplikaci

Peter BrejčákPeter Brejčák

bibloo-store2-min

Foto: Bibloo

Bibloo Concept Store v OD Kotva

0Zobrazit komentáře

Před rokem došlo na českém online módním trhu k velkému spojení sil. Módní portál Bibloo koupil konkurenční Urbanstore s cílem zařadit se minimálně mezi tři nejvýznamnější hráče segmentu, což se skupině působící v deseti evropských zemích patrně podařilo. I díky spojení totiž zaznamenává nejvyšší tržby své historie. Bibloo těží zejména z online prodejů a společně s Urbanstore letos vykazuje meziroční růst přijatých tržeb o 42 procent.

Celková výše tržeb z online prodejů tak má atakovat 1,4 miliardy korun. Původní odhad skupiny pro rok 2020 z loňského prosince byl sice o 100 milionů korun vyšší, což se však podle vyjádření firmy pro CzechCrunch týká celého retailu skupiny, nejen internetových prodejů. Předpoklad splnění plánu na 1,5 miliardy korun tak prý platí i přesto, že trh za sebou nemá klidné časy způsobené zejména zavřenými kamennými prodejnami.

„Pomyslnou černou kaňkou v našich jinak úspěšných aktivitách představuje nepříznivá situace u našich retailových jednotek, které pochopitelně trpí tvrdými vládními opatřeními a s nimi spojeným odlivem zákazníků, což můžeme jen těžko ovlivnit,“ uvádí CEO skupiny Martina Kudláčková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například největší tuzemský konkurent Zoot letos očekává tržby kolem 550 milionů korun, avšak v jeho případě jde o čísla očištěná o vratky. „V hrubých tržbách s DPH uděláme letos kolem 1,8 miliardy korun. Po vratkách bez DPH, což je číslo, které mi pro komunikaci vždy používáme, bude kolem 550 milionů korun,“ uvedl pro CzechCrunch šéf Zootu Milan Polák. Bibloo na naši žádost o doplnění očištěných čísel pro lepší porovnání nereagovalo. Srovnání s významnými zahraničními hráči se pak dělá těžko, Zalando, About You nebo H&M své online tržby za Českou republiku nepublikují.

„Velkým pozitivem je, že se nám kontinuálně daří zvyšovat poměr tržeb ze zahraničních mutací a posilovat naši přítomnost na těchto trzích,“ pochvaluje si letošní výsledky Kudláčková, která vedení skupiny Bibloo obohatila po třinácti letech strávených ve Sportisimu, kde byla z pozice ředitelky nákupu zodpovědná za produktovou strategii.

„Martina nastoupila na pozici CEO a ve vedení ji doplnil David Štěpánek na pozici provozního ředitele. Hlavními cíli nového vedení je kontinuální rozšiřování produktové nabídky ve fashion a sportswear segmentech,“ doplňuje k novinkám v managementu spolumajitel a akcionář Bibloo a Urbanstore Petr Liesner.

Skupina má v nadcházejícím období v plánu další rozvoj a expanzi, jednou z největších novinek má být spuštění nové podoby e-shopu a na něj navázané mobilní aplikace.

Aktualizace 17. 12. 15.00. Doplnili jsme vyjádření šéfa Zootu Milana Poláka včetně očekávaných hrubých tržeb jeho firmy s DPH, které lze přímo srovnávat s údaji zveřejněnými společností Bibloo. Původně jsme porovnávali čísla očištěná a neočištěná o vratky. Za nepřesnost se omlouváme.