Alza zahájila přestřelku s Allegrem. Sází na to, že Mall a CZC oslabí. Pro Poláky jsou prý stále důležité
Mezi největšími českými e-shopy se přiostřuje. Agresivní kampaň Alzy vyvolala rozruch. Podle některých odborníků je na hraně etiky.
Jako dlouholetý lídr české e-commerce Alza již v minulosti ukázala, že se nebojí jít v marketingu až na hranu zažitých zvyklostí, a teď to opět potvrdila. Tak komentuje nejnovější tah největšího internetového obchodu v Česku šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška, který scénu dlouhé roky podrobně sleduje. Alza tento týden rozčeřila jinak relativně stojaté vody místního trhu, když představila kampaň, kterou si chce dojít pro zákazníky konkurenčních e-shopů Mall a CZC. Reaguje tím na to, že jejich pozice pod novým majitelem oslabuje. Polské Allegro říká, že na ně nezapomíná a dál bude investovat do jejich pozice i marketingu.
Vstup Allegra do Česka je velké téma od chvíle, kdy oznámilo, že kupuje tehdejší skupinu Mall Group, respektive e-shopy Mall.cz a CZC.cz a logistického dopravce WeDo. Od té doby bylo jasné, že se chce hegemon polské e-commerce, který je kotovaný na varšavské burze, naplno pustit do zahraniční expanze – a že začne právě u nás. Za velké české e-shopy zaplatil významně přes 20 miliard korun a už v době, kdy se deal uzavíral, to řada insiderů považovala za přemrštěnou částku. Z kuloárů znělo: skvělý deal pro Jakuba Havrlanta a spol., špatný pro Poláky.
Řešilo se především to, že celá skupina Mall Group byla dlouhodobě významně ztrátová a nedařilo se jí otočit do černých čísel. Allegro nedlouho po obří akvizici přiznalo, že za dva české e-shopy (Vivantis ani Košík.cz nebyly součástí transakce) významně přeplatilo a z jejich hodnoty polovinu odepsalo. Polští manažeři se tak museli opřít do významné restrukturalizace celého českého byznysu, který se stále negativně promítá do jeho hospodaření, a do toho připravovat spuštění svého online tržiště v Česku. K němu došlo v květnu a během léta Allegro odstartovalo masivní marketingovou kampaň.
Když si zákazník otevře Mall.cz, vyskočí na něj, že je tu také Allegro, které je ještě mnohem větší. Allegro své tržiště prodává jako „nový větší Mall.cz“. Také při nákupu na CZC je významně vidět nová značka. Poláci dělají maximum pro to, aby českému zákazníkovi ukázali, že je jejich online tržiště v provozu, a chtějí, aby nakupovali právě na Allegro.cz.
Proto se rojí otázky, jaká je vlastně budoucnost e-shopů Mall a CZC. Zástupci Allegra od začátku říkají, že nic není rozhodnuto. Řada insiderů z trhu, se kterými CzechCrunch mluvil, se nicméně shoduje, že kroky Allegra vedou k nevyhnutelnému vyústění: minimálně Mall dříve či později skončí. Bez okolků před několika měsíci popsala situaci Jitka Dvořáková, bývalá ředitelka CZC, v rozhovoru pro Hospodářské noviny, v němž nenechala na polských manažerech nit suchou.
„Jakákoli integrace dvou subjektů nejen v e-commerce má několik velmi jednoduchých pravidel, která musíte dodržovat, pokud má být úspěšná. A bohužel musím říct, že není pravidlo, které by polský tým neporušil. Počínaje komunikací očekávání, konče permanentním porušováním daných slibů. Byla tam nulová snaha vytvořit vzájemnou důvěru, ale otázkou je, zda to nebyl plán,“ popisovala zkušená manažerka.
Na trhu se ostatně mluví o tom, že právě s CZC si v Allegru zatím nevědí rady. Také jeho budoucnost je nejistá. A právě na tuto nejistotu se rozhodla vsadit Alza, která spustila poměrně agresivní marketingovou kampaň. V ní říká, že všem zákazníkům, kteří si nakoupili zboží na Mallu nebo CZC, v případě zájmu vyřídí reklamaci u sebe.
Jeden ze šéfů největšího českého e-shopu Petr Bena v rozhovoru pro CzechCrunch na začátku týdne popisoval, že vidí na trhu velkou příležitost vzniklou příchodem nového hráče v podobě Allegra, aby v Alze získali nové zákazníky – ideálně tak, že když už přestanou nakupovat na Mallu nebo na CZC, aby neodešli na Allegro, ale zamířili ke konkurenci. A to, že si tam mohou vyřídit reklamaci zboží, jim má v rozhodování pomoci.