Amazon odhalil své elektrické dodávky od Rivianu. Mají zlepšit služby a přiblížit ho k uhlíkové neutralitě
Amazon, gigant mezi internetovými obchody, má v otázce přístupu k životnímu prostředí zcela jasný cíl. Do roku 2040 se chce stát uhlíkově neutrální společností, což je pro firmu, která staví na prodeji a dodávkách zboží, poměrně velký oříšek. K jeho rozlousknutí by mělo pomoci až 100 tisíc elektrických dodávek poskytnutých automobilkou Rivian. Jak tyto vysoce optimalizované vozy určené výhradně pro dodávky balíků budou vypadat, nyní Amazon odhalil na prvních snímcích.
Když byly v roce 2015 představeny cíle Pařížské dohody, které se snaží o globální uhlíkovou neutralitu, jejich znění nejspíše zaujalo i Jeffa Bezose. Zakladatel internetového obchodu Amazon o čtyři roky později vyhlásil tzv. The Climate Pledge, tedy příslib, že cíle Pařížské dohody naplní i jeho společnost, a to dokonce již do roku 2040.
Cestou, jak tohoto závazku dosáhnout, se pro Amazon stala elektromobilita, respektive elektrické dodávky. Nad výběrem jejich dodavatele přitom nebylo nutné příliš dlouho přemýšlet. Amazon se logicky obrátil na společnost Rivian, do které začátkem roku 2019 zainvestoval stovky milionů dolarů. Tak započal vývoj elektrické dodávky na míru šité potřebám Amazonu a rozvozu objemných krabic.
„Když jsme se rozhodli vytvořit s Rivianem první elektrickou dodávku, věděli jsme, že musí předčit kteroukoliv jinou dodávku. Chtěli jsme, aby dodávku řidiči používali rádi a aby zákazníci cítili nadšení, když uvidí, jak se blíží k jejich domu. Spojili jsme technologie Rivianu s našimi znalostmi v oblasti logistiky a výsledkem je to, co zde vidíte – budoucnost doručování na poslední míli,“ uvedl Ross Rachey, ředitel globální flotily a produktů společnosti Amazon.
Byť Amazon neprozradil detailnější informace o technických parametrech vozů, alespoň nastínil důvod, proč by tuto dodávku mohli zaměstnanci společnosti řídit skutečně s nadšením. Automobil je totiž plný zajímavých řešení a asistentů, díky kterým bude pohodlné a bezpečné nejen ovládání vozu, ale i samotné doručování balíků.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Vozidlo, které jsme se společností Amazon vyvinuli, není jen elektrické. Zaměřili jsme se na bezpečnost a funkčnost, abychom vytvořili vozidlo, které je optimalizováno pro doručování balíků. Zamysleli jsme se nad tím, jak řidiči nastupují a vystupují z dodávky, jaký je jejich pracovní prostor a jak probíhá proces doručování balíků,“ uvedl R. J. Scaringe, výkonný ředitel automobilky Rivian.
Design futuristické dodávky přitom připomíná elektrickou Hondu e, která však rezignovala na dietu. Proto je vůz vybaven kamerovým systémem, díky kterému řidič vidí v rozsahu 360 stupňů veškeré dění okolo vozu. Pokud se cítí sám, může prohodit pár slov s Alexou, hlasovou asistentkou od Amazonu, která slouží k hlasovému ovládání některých funkcionalit vozu. Mezi ně patří i perfektní schopnosti navigace, která zobrazuje údaje na centrální obrazovce a digitálním přístrojovém štítu, spolu s pravidelně aktualizovanou předpovědí počasí.
Mezi krabicemi v nákladním prostoru běžných dodávek často panuje chaos, který doručovateli ztěžuje předávku toho správného balíku. Tomu se chtěl Amazon vyhnout, a proto jsou stěny nákladního prostoru opatřeny policovými regály, do kterých jsou balíky pro maximální přehled v doručovaném zboží ukládány.
Uličku mezi regály Amazon označuje za taneční parket. Nelze předpokládat, že by zde poslíčci mohli ve volných chvílích nacvičovat latinskoamerické tance, nicméně Amazon tím narážel na bohatý prostor, díky kterému mají být dodávky ještě efektivnější. Bohužel více informací Amazon o novince neprozradil. Není ani známo, kdy přesně se dostanou první kusy do provozu. Nicméně v roce 2022 jich chce mít internetový gigant na silnicích již 10 tisíc.
Elektrické hrátky
Rivian, který byl až do nedávna v absolutním utajení, tak zahájí svou výrobu v opravdu velkém stylu. K výrobě elektrických dodávek totiž brzy přidá i výrobu své vlajkové lodi, kterou je model R1T. Ten bude součástí svěží vlny, která se valí na sektor pick-upů nabízených v USA. Mimo něj bude čeřit vody vůbec nejoblíbenějšího sektoru ve Státech například i Cybertruck od Tesly, Hummer od GMC a ve hře je pořád i Badger od Nikoly, pod kterou se poslední dobou otřásá zem.
Do tohoto litého souboje však jde Rivian vyzbrojen nedávnou obří investicí ve výši 2,5 miliardy dolarů, která by mohla usnadnit nejen prosazení R1T na trhu, ale také výrobu dodávek pro Amazon. Zda tyto dodávky posílí také evropskou flotilu společnosti, je otázkou. Amazon by měl ještě letos na starém kontinentu nasadit 1 800 elektrických dodávek značky Mercedes-Benz. Ty ovšem pro naplnění veškerých závazků týkajících se uhlíkové neutrality zřejmě stačit nebudou.