Amazonu pomohl k rekordnímu zisku ztrátový výrobce elektroaut. A Snapchat ukázal Facebooku, jak odrazit Apple
Akcie automobilky Rivian sice od poloviny prosince klesaly a jsou na polovině listopadové hodnoty, ovšem Amazon díky nim vykázal rekordní kvartální výsledky. Největší e-commerce skupina světa oznámila za poslední čtvrtletí roku 2021 zisk bezmála 15 miliard dolarů (320 miliard korun), do nějž započítala právě dramatický nárůst hodnoty jejího podílu v Rivianu. Jenže ve chvíli, kdy Amazon výsledky oznamoval, už jeho minorita takovou hodnotu ani zdaleka neměla.
Amazon měl v Rivianu před jeho podzimním vstupem na burzu pětinový podíl, který si v září cenil na 3,8 miliardy dolarů. Na konci roku pak v americké automobilce s továrnou ve městě Normal oficiálně držel 17,7 procenta, tedy 158 milionů akcií. To by při ceně jedné akcie těsně nad 100 dolary, kde se pohybovaly ještě na přelomu roku, odpovídalo 16 miliardám dolarů. A když se od nich odečte zářijová valuace, vyjde suma kolem 12 miliard dolarů, tedy tolik, kolik si Amazon přičetl ke svému zisku za poslední čtvrtletí roku 2021.
„Součástí čistého zisku za poslední kvartál roku 2021 je nárůst hodnoty našeho podílu ve společnosti Rivian Automotive na úrovni 11,8 miliardy dolarů,“ stojí v dokumentu, který Amazon ve čtvrtek večer zveřejnil. O něco později pak společnost založená Jeffem Bezosem ještě doplnila, že v roce 2022 svůj podíl v Rivianu drobně navýšila, a to na 18,1 procenta. To při dodatečném obchodování poslalo akcie Rivianu nahoru.
Jenže i tak se obchodují výrazně pod částkami, kde byly loni v listopadu a v prosinci. Aktuálně je jejich cena mírně nad 60 dolary, takže při celkové valuaci elektromobilní značky, která zatím na trh dodala jen stovky svých pick-upů, na úrovni 58 miliard dolarů činí momentální hodnota podílu Amazonu 10 miliard dolarů. Pokud by se od nich odečetlo oněch zářijových 3,8 miliardy, vyjde skoro poloviční suma, než jakou Amazon započetl do svého zisku z konce loňského roku.
Mimochodem, automobilka Ford, další výrazný akcionář Rivianu, zveřejnila kvartální výsledky také ve čtvrtek, ovšem analytiky svými čísly, která zůstala za očekáváním, nepotěšila. Loňský nárůst hodnoty Rivianu jí k ničemu nebyl a cena akcií Fordu se v noci na pátek propadla.
Je to paradoxní, protože nebýt Rivianu, závěrečné výsledky Amazonu z posledního kvartálu by vypadaly o dost hůř. Kolos totiž skončil celkově v plusu právě díky podílu v automobilce a také díky své cloudové divizi AWS. Ta mezi zářím a prosincem vydělala v čistém 5,3 miliardy dolarů. Ostatní aktivity – tedy internetová nákupní galerie nebo služby typu Amazon Prime – skončily necelé dvě miliardy dolarů v minusu.
Blbá nálada z akcií Facebooku
Akcie Amazonu byly před oznámením výsledků v útlumu podobně jako mnoho dalších. Dolů je poslal především Mark Zuckerberg, respektive jeho společnost Meta, která ve středu zveřejnila výsledky, jež zůstaly daleko za očekáváními a hodnota mateřské společnosti Facebooku se následně propadla o rekordních 200 miliard dolarů. Šlo o největší jednorázový výmaz z hodnoty firmy v dějinách amerických burz. Blbá nálada se ovšem přelila i do dalších technologických titulů.
O částečný zvrat sentimentu se postaral jednak Amazon, jednak sociální síť Snapchat. Amazon tím, že vykázal vyšší zisk, než se čekalo, že se pochlubil optimistickým výhledem na rok 2022 a také svým oznámením, že kromě drobného příkupu akcií Rivianu získal pětiprocentní podíl v dalším elektromobilním jednorožci, ve společnosti Aurora, v níž už velké podíly drží Uber a Toyota.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSnapchat byl druhým titulem, který dokázal trhům dodat energii a po kvartálním fiasku Facebooku naznačil, že ne všechny sociální sítě jsou na odpis. Mateřská společnost Snap se pochlubila prvním kvartálem, v němž dosáhla nejen na provozní, ale i na čistý zisk – sice činil jen 23 milionů dolarů, ale investory podnik vedený Evanem Spiegelem stejně nadchnul. Tržby mezi zářím a prosincem totiž měl 1,3 miliardy dolarů, ovšem čekaly se 1,2 miliardy, počet denních uživatelů narostl na 319 milionů a celoroční obrat stoupl o 64 procent na 4,1 miliardy dolarů.
Zatímco akcie Amazonu posílily po povzbudivých výsledcích firmy (a především optimistickém výhledu) o 14 procent, což byl největší jednodenní nárůst jejich hodnoty po roce 2012, cenné papíry Snapu vyletěly o více než 60 procent. Pravda, Facebook je předtím vzal s sebou dolů o čtvrtinu, ale i tak šlo o impozantní skok vzhůru.
Klíčovým hráčem v posunech u Mety i Snapu byla ovšem jiná kalifornská společnost – Apple. Změny v operačním systému iOS, které udělaly mnohem těžší sledování uživatelů a jejich preferencí, byznysově hodně poškodily Facebook. Meta kvůli tomu přijde během roku 2022 nejspíš až o 10 miliard dolarů. Mezi Zuckerbergem a šéfem Applu Timem Cookem proto nyní panuje velké napětí. To znovu připomíná otázku, zda Facebook, hlavní kasička společnosti Meta, není pomyslným dinosaurem, jemuž hrozí – byť vzdálené – vyhynutí. Facebooku se dlouhodobě zpomaloval nárůst uživatelů, teď jejich počet dokonce poklesl a do toho přišel zásek od Applu.
Snapchat přitom ukazuje, že i s tím se dá žít, aplikace je operačním systému iPhonů podobně závislá jako Facebook. Jenže vývojáři Snapchatu se zjevně lépe na změny v iOS připravili a dokázali je obejít či nahradit jinými měřícími prostředky. „Ze změn v iOS jsme se vzpamatovali rychleji, než jsme čekali. Péče o soukromí nám byla vlastní už předtím, zakomponovali jsme ji do našich produktů, takže změny v iOS na nás dolehnou méně citelně než na jiné,“ řekl finanční ředitel Snapu Derek Anderson. Narážka na Facebook, který proslul jako společnost, jež tyje z vysávání všemožných dat o svých uživatelích, je zjevná.