Důvěra v Zuckerbergovo impérium pokulhává. Akcie Facebooku se propadly o více než pětinu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

„Měli jsme dobré čtvrtletí, lidé se připojovali k našim produktům a firmy nadále využívaly naše služby k růstu.“  Těmito slovy uvedl Mark Zuckerberg tiskovou zprávu ke čtvrtletním výsledkům své společnosti Meta, dřív známé jako Facebook. Investoři ale očividně nejsou stejného názoru, reportovaná čísla považují spíš za zklamání, a tak poslali akcie firmy o 22 procent dolů.

Za poslední čtvrtletí roku 2021 utržila Meta 33,6 miliardy dolarů (přibližně 720 miliard korun), což je o 20 procent více než za stejné období v roce 2020. Ještě větší růst si dokázala udržet v celoročním srovnání, kdy utržila necelých 118 miliard dolarů (2,5 bilionu korun), což je o 37 procent více oproti roku 2020. I pro firmu velikosti Mety se stále jedná o obří nárůst. Pro srovnání přidejme, že celkové tržby například Škoda Auto činily za celý loňský rok 412 miliard korun.

„Nevýhodou růstových společností je, že někdy stačí drobné zakolísání některých ukazatelů a akcie výrazně oslabí. Přesně to se stalo i v případě Mety. Výsledky z mého pohledu nebyly samy o sobě tak špatné, ale objevilo se v nich několik výstrah. O společnosti se již dlouho říká, že je příliš závislá na platformách společností Google, Apple nebo Microsoft a že teoretické změny v jejich politikách mohly Metě způsobit velké problémy,“ říká pro CzechCrunch analytik společnosti XTB Tomáš Vranka.

Drtivá většina příjmů Mety stále plyne z reklam v aplikacích. Ze zmíněných 33,6 miliardy dolarů v tržbách pocházelo z reklam 32,6 miliardy. Dobrá zpráva je, že alespoň co se reklam týče, Facebook může stále růst. Jak uvedla agentura Reuters, globální útraty na reklamách byly loni větší, než analytici čekali, a růst má pokračovat i letos. Celkově by měl trh s reklamou vyrůst o devět procent, přičemž jen trojice Alphabet, Meta a Amazon si z něj v globálu – vyjma Číny – uzurpuje polovinu.

Na druhou stranu výsledky jasně hovoří o tom, že ačkoliv Zuckerberg v říjnu plamenně řečnil o transformaci společnosti směrem k tvorbě virtuálních vesmírů na základě rozšířené či virtuální reality, ve skutečnosti je taková vize zatím daleko. Z druhého hlavního segmentu, který Meta ve finanční zprávě rozlišuje, Reality Labs, totiž pochází zatím „jen“ 807 milionů ze zmíněných 36 miliard dolarů. Navíc je celkově ve více než třímiliardové záporné bilanci. Nicméně i tak tento segment vyrostl za celý rok o více než 100 procent.

facebook-meta

Foto: Meta

Mark Zuckerberg a jeho virtuální klon

„Další negativní zprávou bylo, že počet uživatelů v rámci aplikací stagnoval nebo klesal. Jak počet denních, tak i měsíčních aktivních uživatelů byl nižší, než očekávali analytici. A počet denních uživatelů dokonce poprvé v historii klesl, i když jen o milion. Ale průměrný příjem na uživatele zase byl mírně vyšší, než se čekalo,“ doplňuje Vranka.

Rozpor mezi marketingem a číselnou realitou vyústil v poměrně drastickou reakci trhu, který v pozdním obchodování poslal akcie firmy o 22 procent dolů. Jen od začátku roku tak firma ztratila čtyři procenta ze své hodnoty a její aktuální tržní kapitalizace činí 898 miliard dolarů (19,2 bilionu korun)

Tlak od regulátorů i konkurence

Smíšené výsledky odůvodňuje vedení Mety vysokou inflací, přetrháním dodavatelských řetězců a přesuny uživatelů k formám obsahu, které jsou zatím méně výdělečné. Tím firma myslí především instagramový formát hudebních videí Reels, která nepřináší tak velké výdělky jako reklama v klasickém feedu nebo v rámci stories. Navíc jsou Reels přímou konkurencí čínského TikToku, jenž právě zažívá zlatý věk.

Meta už několik let čelí kontinuálnímu tlaku od regulátorů a výjimkou nebylo ani poslední čtvrtletí minulého roku. Bývalá zaměstnankyně firmy Frances Haugenová tehdy ve spolupráci s novináři začala zveřejňovat interní dokumenty jasně svědčící o tom, že firma například věděla o negativních vlivech Instagramu na dětskou psychiku, ale nedělala nic. Do toho se pravidelně objevují diskuze o potenciálním monopolním postavení společnosti.

Zuckerbergovo impérium však mohou oslabit i zmíněné tlaky od dalších technologických gigantů. Kupříkladu s Applem se dostal do křížku již v několika případech. Naposledy když Apple dal do rukou uživatelů nástroj, kterým mohou omezit sdílení dat s aplikacemi (tedy i s Facebookem) pro účely personalizované reklamy, na nichž největší sociální síť světa vyrostla. Zuckerberg se tehdy ohradil, že Apple ohrožuje byznys Facebooku.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym