Apple označil Facebook za pokrytce. Chce brát vývojářům virtuálního vesmíru půlku příjmů

Firma stojící za sociální sítí Facebook v minulosti kritizovala Apple za vysoké poplatky za používání App Storu.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

meta-zuck

Foto: Meta

Mark Zuckerberg a jeho virtuální klon v metaverzu

0Zobrazit komentáře

Apple se v roce 2020 ocitl ve středu kritiky, když na něj herní společnost Epic Games podala žalobu kvůli údajným monopolním praktikám v App Storu a vysokým poplatkům pro vývojáře. Negativně se tehdy vyjádřily i Spotify nebo Facebook, dnes známý jako Meta. Apple teď ale firmu Marka Zuckerberga osočil z pokrytectví – Meta totiž chce od tvůrců pro svůj metaverse požadovat skoro polovinu příjmů.

Používání App Storu pro vývojáře znamená, že z každého prodeje musí Applu odvést až 30 procent. Toto číslo – byť se ve většině případů snižuje o polovinu – mnohým vadí a stalo se předmětem široké kritiky i soudních sporů v několika zemích. Už před dvěma lety se k němu vyjádřila i Meta. Když do své iOS aplikace přidala možnost pořádat placené online akce, při každé transakci upozornila, že sama si z ní žádný poplatek nebere, ale Apple si vezme standardních 30 procent.

Meta to označila za snahu o transparentnost, výrobce iPhonů ale tlačítko s upozorněním odmítnul schválit. Obsahovalo podle něj nerelevantní informace. Tvůrci Facebooku svůj program placených online událostí před rokem prodloužili a nakonec našli jiný způsob, jak na poplatky upozornit. Pořadatelé událostí o nich dostali zprávu ve vyúčtování, hned vedle zmínky nulových poplatků od sociální sítě.

Apple teď ale svého kritika nařkl z pokrytectví. Meta koncem loňského roku spustila svou hru pro virtuální realitu Horizon Worlds pro Oculus VR, kterou tvůrci mohou rozšiřovat vlastními virtuálními objekty, efekty a podobně. Firma před pár dny pro televizi CNBC potvrdila, že z prodeje těchto objektů si od tvůrců bude brát až 47,5 procenta z každého prodeje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V základu má jít o standardních 30 procent jako poplatek za využití hardwaru u transakcí provedených skrze Meta Quest Store, obchod Zuckerbergovy firmy s aplikacemi a hrami pro virtuální realitu. Samotné Horizon Worlds si pak vezme dalších 17,5 procenta.

První kritika vysokých poplatků přišla prakticky okamžitě, zvlášť ze strany fanoušků NFT, které se mají v budoucnu stát jedním ze způsobů, jak uživatelský obsah v Horizon Worlds nabízet. Zatímco burzy s NFT jako OpenSea nebo LooksRare si z transakcí berou kolem dvou procent, Meta by chtěla prakticky polovinu. Server MarketWatch v souvislosti s tím kontaktoval Apple a zeptal se na jeho názor:

„Meta opakovaně kritizovala Apple za to, že vývojářům účtuje 30 procent provizí za nákupy v aplikacích v App Storu,“ odpověděl mluvčí firmy Fred Sainz. „Nyní se Meta snaží tvůrcům účtovat výrazně více než jakákoliv jiná platforma a jeho oznámení tak odhaluje jeho pokrytectví. Ukazuje, že zatímco chce využívat platformu Applu zdarma, s radostí berou tvůrcům a malým podnikům, které používají jejich vlastní platformu,“ dodal.

meta-horizon-worlds-1

Reprofoto: Meta Quest/YouTube

VR hra Horizon Worlds

Meta v poslední době prochází složitým obdobím. Čelí mnoha nařčením a vyšetřování kvůli svým monopolistickým praktikám, její největší sociální síť Facebook ztrácí uživatele a hodnota akcií se výrazně propadla. Hlavní konkurent TikTok mezitím neustále roste. Pokud se ovšem firma chce vyhnout dalším propadům hodnoty, musí hledat nové a efektivní způsoby, jak vydělávat.

Metaverse neboli virtuální svět, který má reprezentovat i platforma Horizon Worlds, pro Zuckerbergovu firmu představuje značný potenciál. Zatímco společnosti jako Meta, Microsoft, Epic Games, Disney a další ale metaverse považují za skvělou byznysovou příležitost, pro mnoho lidí má blíže spíše dystopické budoucnosti, ne nepodobné filmům jako Matrix nebo Ready Player One.

V tomto směru se například už loni vyjádřil jeden z raných investorů Facebooku Roger McNamee. „Je to špatný nápad a skutečnost, že všichni jen sedíme a koukáme, jako by to bylo normální, by měla všechny znepokojovat,“ řekl serveru BBC. Ambice Mety na stvoření virtuálního vesmíru později explicitně označil za dystopické, zejména kvůli obrovskému vlivu na uživatele ze strany sociálních sítí, který podle McNameeho už dávno přesahuje únosnou mez.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Kde se bere kůže do aut a na gauč? Je to odpad z jatek a česká firma s ním má velké plány

Akcie společnosti Karo posílily od roku 2019 o více než 200 procent. Firmu v jejích plánech zbrzdil covid, cílí ale na miliardové tržby.

Luboš KrečLuboš Kreč

karo

Foto: Karo Invest

Pavel Klvaňa, zakladatel Karo Leather

0Zobrazit komentáře

Areál někdejšího kožedělného družstva Snaha na severním okraji městečka Brtnice u Jihlavy má svou největší slávu dávno za sebou. Za socialismu se tu vyráběly boty, rukavice i kabely, v komplexu několika hal a vícepatrových budov pracovaly stovky lidí, po revoluci je ale vystřídal postupný úpadek. Život se ovšem do areálu postupně vrací – loni jej získala společnost Karo Leather z nedalekého Boršova a má s ním, stejně jako sama se sebou, velké plány. Ale také drahé.

Karo je jedním z největších zpracovatelů kůže ve střední a východní Evropě. Nakupuje ji všude po světě v nezpracované podobě, pak ji seřezává, barví a dále upravuje. Naprostá většina produkce následně míří hlavně k velkým nábytkářským firmám v Evropské unii, především v Polsku. „Kůže, se kterou pracujeme, je odpadní. Žádná zvířata kvůli nám neumírají. Jsou to zbytky z jatek,“ upozorňuje finanční ředitel společnosti a její menšinový akcionář Jakub Hemerka.

Ten zakladateli společnosti Pavlu Klvaňovi, který Karo buduje od 90. let, nejprve pomáhal s účetnictvím a restartem podniku, který se po světové finanční krizi dostal na byznysové rozcestí. „Nakonec slovo dalo slovo a já do společnosti nastoupil jako finanční ředitel a zároveň jako podílník,“ směje se Hemerka, který zůstává spolumajitelem i poradenské a účetní společnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě on byl spolu s mladým finančníkem Františkem Bostlem motorem vstupu firmy Karo na akciový trh Start pražské burzy. Akcie firmy se tam v listopadu 2019 začaly obchodovat za 40 korun za kus, dnes stojí přes 140 korun a tržní kapitalizace společnosti aktuálně odpovídá 560 milionům korun. Ne všechno, co bylo součástí plánů při burzovní premiéře, ale vyšlo tak, jak mělo – hlavně kvůli covidu se zbrzdil rozvoj firmy.

Zatímco burzovní prospekt předpovídal, že obrat v roce 2021 bude 316 milionů korun a EBITDA, tedy provozní zisk před daněmi a odpisy, 51 milionů, nakonec loňský rok skončil tržbami 155 milionů a hrubým profitem 21 milionů. Letos by skupina ráda atakoval čtvrt miliardu korun. „Do roku 2030 bychom ale rádi byli na obratu v řádu miliard a zisku EBITDA až 750 milionů,“ říká sebevědomě František Bostl, který prostřednictvím své firmy Czegg Ventures drží v Karo podíl 28 procent.

snaha

Foto: Karo Invest

Nový areál společnosti Karo v Brtnici

Jedním z klíčů růstu firmy je právě brtnický areál. Zpracování kůže má totiž tři základní fáze: v té první se vezme kůže z jatek a zbaví se tuku a srsti, to je takzvané vyčinění, v té druhé se kůže podélně seřízne, zarovná a základně obarví, ve třetí etapě pak dochází k nánosu finální barvy a designové úpravě. „My máme zatím jen fázi tři a brzy k ní přidáme i fázi dvě, ale chceme celý cyklus uzavřít a mít i fázi jedna. Proto jsme potřebovali rozšířit prostory a koupili jsme brtnický areál,“ vysvětluje Hemerka.

To, že bude Karo schopné kůže zpracovávat už v jejich hrubé podobě, by navíc umožnilo, aby společnost, o které její majitelé rádi hovoří jako o prototypu cirkulárního podniku, mohla odebírat kůže přímo z českých nebo okolních jatek. „Teď to není možné, proto odebíráme ze zahraničí už prvotně zpracované kůže. V Česku kožedělný zpracovatelský průmysl většinově nezvládl transformaci v 90. letech, a proto tu není možné vstupy do výroby kupovat lokálně,“ dodává pětatřicetiletý Hemerka, který s finančním řízením pomáhá i známému fintechovému startupu Yieldigo.

hemerka

Finanční ředitel a menšinový spolumajitel Karo Jakub Hemerka

Zatímco před covidem byla společnost schopná měsíčně zpracovat a prodat 40 tisíc metrů čtverečních kůží, letos by to už mělo být 70 tisíc. Do dvou let by maximální kapacita měla činit 110 tisíc metrů. Investice do vybudování nového zázemí včetně nových strojů, které kůže řežou i barví, nebo do rekonstrukce čistírny odpadních vod si ale vyžádají velké peníze – Karo ještě čekají výdaje přes 300 milionů korun.

Něco z toho, například čističku, by mohly částečně pokrýt evropské dotace, na zbytek si firma bude muset půjčit nebo jít znovu za investory, ve hře je proto dodatečná emise akcií. Nyní se na burze obchoduje s 29 procenty akcií. „Jsme konzervativní firma, nekreslíme si nerealistické plány. Covid nás zbrzdil podobně jako řadu jiných výrobních i obchodních firem. Ale už jsme zase v sedle, letos i přes válku na Ukrajině šlapeme naplno,“ říká Hemerka.

A má skutečně kůže potenciál do budoucna? Nestane se i s ohledem na udržitelnost přežitkem? „Myslím, že budoucnost má, a to velkou. Je to odpadní produkt. Ano, kožešinové farmy jsou minulost, ale dokud budou lidé jíst hovězí maso a to bude pocházet z živých krav, nikoli z laboratoří, bude tu kůže. A ta má skvělé vlastnosti oproti syntetickým materiálům. Takže obavu nemám, naopak,“ uzavírá Jakub Hemerka.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.