Bitva o Matrix. Studio, které spoluvytvořilo nový film, žaluje Warner Bros. kvůli kasovnímu propadáku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

neo-1

Reprofoto: Warner Bros./YouTube

Keanu Reeves jako Neo ve filmu Matrix Ressurrections

0Zobrazit komentáře

Příchod pandemie znamenal zásadní výpadek filmové produkce i příjmů, současně ho ale provázel nástup streamovacích služeb. Firma Warner Bros. se proto rozhodla zabít dvě mouchy jednou ranou – posílat novinky do kin s alespoň nějakými výdělky a zároveň na HBO Max, kterému tak výrazně navýší počet předplatitelů. Strategie se jim ale vymstila. Okamžitě se setkala s ostrou kritikou, způsobila finanční ztráty a teď na Warnery podalo žalobu Village Roadshow, studio podílející se na produkci snímku Matrix Resurrections.

Loni šly do kin i na HBO Max současně všechny tituly z distribuce Warner Bros., které tak oficiálně reagovalo na stále nejistou pandemickou situaci. Jakmile ale své plány v prosinci roku 2020 oznámilo, svalila se na něj vlna kritiky. Filmaři jako Christopher Nolan nebo Denis Villeneuve otevřeně mluvili o podvodu na tvůrcích, kteří se o nové distribuční strategii dověděli v zásadě společně s veřejností.

Nolan kvůli tomu dokonce po dvaceti letech spolupráce Warner Bros. opustil a svůj další film, historické drama Oppenheimer, natáčí u studia Universal. Dlouho se také spekulovalo, zda hybridní uvedení finančně nepotopí první část epického sci-fi Duna a nepohřbí tak šance na vznik druhé části. To nenastalo, negativní ekonomický dopad nekonvenční distribuce se ale ve filmovém průmyslu stal široce přijímaným faktem, byť není podložen mnoha jednoznačnými daty.

Ztráta zásadní částí příjmů je také základem žaloby, kterou včera na Warner Bros. podala produkční společnost Village Roadshow Films, zčásti stojící za financováním vzniku filmu Matrix Resurrections. Distributor ji prý předem neinformoval a nijak s ní neprojednal své plány. Místo toho se měl rozhodnout ublížit příjmům snímku, aby získal nové předplatitele pro svou streamovací službu – Warner Bros. tuto interní iniciativu označuje jako „Project Popcorn“.

matrix-4-morfeus

Foto: Warner Bros.

Morfea hraje ve čtvrtém pokračování Matrixu Yahya Abdul-Mateen II

Čtvrtý Matrix šel na plátna i HBO Max loni koncem prosince a od té doby v kinech vydělal jen 153 milionů dolarů. Při rozpočtu asi 190 milionů to není ani polovina částky, kterou by bylo potřeba byť jen na pokrytí všech nákladů. Zároveň je to pouhý zlomek příjmů předchozích dílů trilogie, z nichž jen Matrix Revolutions v kinech vydělal 427 milionů dolarů, 643 milionů po započtení inflace. Resurrections se podle odhadů vcelku dobře dařilo na HBO a snímek byl hitem na pirátských webech.

Žaloba Village Roadshow uvádí, že s hlavními herci a režisérkou Resurrections se Warner Bros. domluvilo na náhradě příjmů ztracených kvůli hybridnímu uvedení. Zaplaceno dostalo také studio Legendary, které tratilo část příjmů u Duny. „Warner Bros. ale zrušilo jednání s jedním ze svých nejdéle kooperujících partnerů,“ píše v žalobě Village Roadshow.

Produkční společnost pokračuje zdůrazněním také dalekosáhlejších důsledků hybridního uvedení nového Matrixu: „Nemůže být pochyb o tom, že katastrofální příjmy Resurrections z kin snižují hodnotu celé franšízy, jelikož nevýdělečnost filmu studia většinou odrazuje od dalších investic do pokračování a jiných rozšíření v krátkodobém horizontu.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro situaci kolem posledního Matrixu už existuje precedent, který ostatně možná jednání Village Roadshow ovlivnil. Loni v červenci žalovala Disney herečka Scarlett Johansson. Společnost se totiž film Black Widow, v němž ztvárnila hlavní roli, rozhodla také vydat hybridním způsobem, což jí mělo způsobit výraznou finanční újmu. Přes několik ostrých slovních výměn se nakonec Disney a Johansson domluvili a herečka dostala tučné mimosoudní vyrovnání.

Je otázkou, zda se bude tento scénář opakovat i nyní. Studia Warner Bros. a Village Roadshow spolu pracovala kromě všech Matrixů také na Jokerovi, trilogii Dannyho parťáků a desítkách dalších titulů. Village však v žalobě argumentuje, že jeho dlouhodobý partner se ho snaží zbavit práv na franšízy jako Karlík a továrna na čokoládu nebo Na hraně zítřka a dále na nich vydělávat sám. Ušlé zisky studia prý mohou mít za výsledek i neschopnost Village Roadshow uhradit svou část financování Matrixu a ztrátu práv na franšízu ve prospěch Warner Bros.

matrix-foto-2

Foto: Warner Bros.

Novodobý, čtvrtý Matrix Resurrections je v zásadě romance

To na podání žaloby rychle reagovalo prohlášením pro média, v nichž argumenty žalobce označuje za zcela nepřesvědčivé. „Je to neopodstatněný pokus společnosti Village Roadshow vyhnout se smluvnímu závazku účastnit se rozhodčího řízení, které jsme proti ní zahájili minulý týden. Jsme si jisti, že tento případ bude vyřešen v náš prospěch,“ uvádí Warner Bros.

Všechna studia, která se v posledních dvou letech uchýlila k hybridnímu uvádění filmů, tuto strategii v zásadě uložila k ledu. Důsledky distribučních experimentů budou nicméně dlouhodobé a nejspíš trvalé, zahrnují totiž například historické zkrácení doby, kdy mají kina exkluzivní právo nové tituly uvádět. V obecnější míře se ale také výrazně zkomplikovaly vztahy v Hollywoodu, jak demonstruje i žaloba Village Roadshow.

Od snů až k velkému podvodu. Minisérie o zakladatelce Theranosu Elizabeth Holmes se ukazuje v novém traileru

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

amanda-hulu

Foto: Hulu

Amanda Seyfried jako zakladatelka Theranosu Elizabeth Holmes

0Zobrazit komentáře

Předstírej, dokud to nedokážeš. Hlavní je věřit v naši představivost, vynalézavost a sílu inovací, díky kterým dokážeme překonat jakoukoliv překážku. Bez určité míry podobného sentimentu může být velice těžké přijít s něčím, co skutečně změní svět. Považovat ho za jedinou životní filozofii ale zase může vést ke lžím, podvodům, veřejné ostudě i vězení. O tom se na vlastní kůži přesvědčila zakladatelka medicínského startupu Theranos Elizabeth Holmes, která se s tváří Amandy Seyfried objevuje v nové minisérii The Dropout.

Ještě jako nadějná studentka chemického inženýrství na americkém Stanfordu se Holmes rozhodla revolucionalizovat krevní testy. Namísto toho, aby pro téměř každý test byly třeba ampulky krve, stačilo by pár kapek z prstu. Speciální přístroj by pak byl schopný z nich zjistit desítky různých typů informací. Vznikl Theranos – a díky charismatu zakladatelky i účasti lidí jako děkana fakulty Stanfordu začal nabírat investice. Více než deset let trvalo, než se ukázalo, že startup nedokáže žádný ze svých cílů splnit.

Nová minisérie streamovací služby Hulu The Dropout, natočená podle stejnojmenného podcastu, se pokusí zmapovat hlavní body celé cesty šéfky Theranosu – od nápadu přes vzestup k valuaci deseti miliard dolarů až po katastrofický pád. Na začátku nového traileru tak vidíme trochu naivní, optimistickou vysokoškolačku z generace, která chce měnit svět k lepšímu. Postupně se z ní ale stane výrazná persona, změní se její vzhled, vystupování, dokonce i hlas.

„Svět funguje určitým způsobem. Dokud nepřijde skvělá myšlenka a všechno nezmění,“ říká Holmes v traileru. Ukázalo se, že jen myšlenka nestačí – je třeba brát v potaz také limity chemie a biologie. Nápad ambiciózní podnikatelky prý už na škole ostatní profesoři odmítali s tím, že je neproveditelný. Některé vady se z malého množství krve nedají zjistit kvůli nízké koncentraci daných složek, jiné testy zase vzorek kontaminují chemikáliemi a nelze ho tak použít znovu.

Inovace v oblasti testování krve sice neustále probíhají a skutečně existují zajímavé projekty, které mohou zvýšit efektivnost nebo snížit cenu, ne ovšem v takové formě a míře, jako předkládal Theranos. Firma proto tajně používala testovací zařízení jiných a její důvěryhodnost stála do velké míry na osobnosti její zakladatelky. Holmes byla dlouho miláčkem médií, jednak jako nejmladší self-made miliardářka, jednak jako poutavá lídryně podobná Stevu Jobsovi.

Začátkem letošního roku ji však v jednom z nejsledovanějších procesů poslední doby soud shledal vinnou z podvodu a spiknutí. Dříve obdivuhodné startupistce snící o demokratizaci zdravotnictví nyní hrozí až několik desítek let života za mřížemi, pokuta v řádu vysokých stovek tisíc dolarů a uhrazení milionových škod.

Minisérie Hulu nejspíš tento vývoj obsahovat nebude, protože nastal až po jejím natočení. Podle traileru se každopádně bude snažit hlavně proniknout do hlavy své (anti)hrdinky a snad také zachytit problémy startupové scény. Elizabeth Holmes není její výjimkou jako spíš symptomem kultu inovací nepříliš závislého na realitě. Mezi nejznámější případy podobného typu patří třeba zakladatelé WeWorku a automobilky Nikola nebo startup Juicero, který chtěl za stovky dolarů prodávat „revoluční“ přístroj na vytlačení džusu ze sáčku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

ANDOR Season 2

Přečtěte si takéTvůrce Andoru prozradil, kolik seriál ze světa Star Wars stálTvůrce Andoru prozradil, kolik seriál ze světa Star Wars stál. Disney mu dovolilo ukázat i genocidu

Také některé z těchto projektů se brzy dočkají televizního či filmového zpracování. Koncem února na obrazovky dorazí minisérie Super Pumped o zakladateli Uberu Travisi Kalanickovi, koncem března pak na Apple TV+ vyjde počin WeCrashed o zakladateli WeWorku Adamu Neumannovi. The Dropout navíc není jediným titulem o Elizabeth Holmes – na HBO je už delší dobu dostupný dokument Zlá krev. Na vlastním zpracování příběhu Theranosu s režisérem K zemi hleď! Adamem McKayem a herečkou Jennifer Lawrence pracuje i Apple.

The Dropout vyjde 3. března na Hulu. Streamovací služba, která spadá pod Disney, v Česku momentálně není dostupná, její obsah nicméně bude v Česku dostupný už letos v létě, kdy sem dorazí Disney+. Některé tituly Hulu, jako například Příběh služebnice, Devs nebo Mrs. America, u nás v minulosti uvedlo také HBO.