BMW odhalilo budoucí podobu svých SUV. Neue Klasse X je vize plná udržitelnosti a technologií
BMW představilo další koncept Neue Klasse, tentokrát ve verzi X, která nastiňuje budoucí vzhled velkých SUV modelů mnichovské automobilky.
Jak budou vypadat sportovně užitkové vozy blízké budoucnosti? Minimálně BMW má v této otázce celkem jasno, jak ukázalo se svou designovou studií BMW Vision Neue Klasse X. Ta přináší pohled do tváře budoucích SUV modelů automobilky, které nabídnou futuristický a vzdušný design i supermozky.
První studii Neue Klasse představilo BMW v polovině loňského roku. Šlo o koncept kompaktního elektromobilu s velice osobitým designem, který nastínil vizuální směřování automobilky. Nyní BMW ukázalo, jak tento designový jazyk bude fungovat na větších SUV modelech řady X.
O důležitosti Neue Klasse mluvil v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch ředitel místního zastoupení BMW Maciej Galant. Jeho slova nyní potvrdil i Oliver Zipse, předseda představenstva BMW. „Neue Klasse je mnohem víc než jen auto nebo konkrétní koncept. Předefinuje značku BMW – a zároveň bude více BMW než kdy jindy,“ prohlásil. Koncept má nabídnout víc než vizuální nástřel budoucnosti. Zakládá si i na nových technologiích, udržitelnosti a zážitku z jízdy.
V otázce vzhledu se automobilka rozhodla držet o něco více při zemi než u současné generace modelů. Obrovské ledvinky a agresi střídá stále dynamický, ale v určitých ohledech zenový design postavený na čistých liniích a vzdušnosti. Tu umožňuje nová architektura elektromobilu nabízející prostor pro větší interiér, dlouhý rozvor a široké prosklené plochy.
Vůbec největší pozornost na sebe strhává přední maska vozu s charakteristickými ledvinkami, které se svou velikostí vrací zpět ke klasice. Na ně navazují světlomety, díky kterým má koncept nasupený pohled, jemuž přidává na dramatičnosti podsvícení rámečku.
Zadní partie jsou o něco méně extravagantní. Vzhled zádě se víceméně drží současného směru značky, byť lampy zasahují hluboko do středu pátých dveří vozu. Mají charakteristický světelný podpis ve tvaru písmene L a BMW slibuje i expresivní efekt jejich hloubky díky dílům vyrobeným na 3D tiskárně.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsFuturistická vizáž exteriéru se přenáší i do interiéru, který je v představené studii extrémně minimalistický. Nabízí v podstatě jen multifunkční volant a velkou centrální obrazovku. Klasických tlačítek a dalších manuálních ovladačů tu je naprosté minimum. K ovládání funkcionalit vozu by tak měla sloužit především intuitivní obrazovka a hlas. Informace se navíc budou promítat přes celou šířku čelního skla.
Jízdní komfort a zábavu za volantem má zajistit nový typ regulace pohonu a podvozku. Tu bude mít na starosti software poháněný tzv. supermozky vozidla. Jedná se o výkonné počítače, které budou neustále měnit nastavení auta.
„První supermozek integruje celé hnací ústrojí a jízdní dynamiku a využívá k tomu až desetinásobný výpočetní výkon. Druhý supermozek umožní další velký skok v automatizovaném řízení. Do budoucna propojíme čtyři klíčové řídicí jednotky do jediného vysokovýkonného počítače. Výsledkem bude větší dynamika, přesnost, hospodárnost a ještě větší radost z jízdy,“ popsal fungování novinky Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj.
O pohon se stará šestá generace technologie BMW eDrive. Ta nabídne vylepšení elektrických pohonných jednotek i nové akumulátorové články, které by měly nabídnout až o 20 % vyšší objemovou hustotu energie. S tím je spojen až o 30 % delší dojezd a také rychlejší nabíjení akumulátorů.
V neposlední řadě BMW tlačí i na šetrnost k životnímu prostředí. V interiéru se objevuje povrchový materiál na rostlinné a minerální bázi, některé díly jsou vyrobeny z mořského odpadu a vůz je celkově navržen tak, aby jej bylo možné snadněji demontovat a efektivněji recyklovat.
Vůbec první model odvozený z této studie by měl vstoupit do výroby v roce 2025. Stane se tak v továrně v maďarském Debrecínu, která bude prvním závodem značky využívajícím výhradně energii bez fosilních zdrojů. Co je ovšem možná ještě zajímavější: proslýchá se, že z linek závodu by měly sjíždět sériové vozy, které se od představeného konceptu budou lišit jen minimálně.