Burza Crypto.com utratila miliardy, aby svým jménem pokryla sportovní nebe. Teď úpí a propouští
Loni byl portál jedním z největších inzerentů v amerických médiích, letos peníze škrtá. Krypto ochlazení na něj dolehlo víc než na jiné konkurenty.
Crypto.com přejmenovalo slavnou arénu Staples Center v Los Angeles
Zatímco kryptoburza FTX funguje v časech útlumu virtuálních měn jako dravec, který posiluje svou pozici a zachraňuje, kde to jde, konkurenční Crypto.com, o němž bylo loni slyšet asi nejvíc, je zticha. Z televizí zmizely reklamy a propouštění zaměstnanců je v plném proudu. Propadá se i jeho tržní pozice.
Ředitel sportovní agentury AEG Dan Beckerman loni v listopadu zářil nadšením. „Vůbec nepochybujeme, že tohle je stabilní a dlouhodobý kontrakt. Tihle hoši tu budou ještě dlouho po nás.“ Řeč byla o kryptoburze Crypto.com, která si tehdy zajistila práva na pojmenování legendární arény v Los Angeles po sobě. Ze Staples Center se na Vánoce 2021 stala Crypto.com Arena. Dvacetiletá smlouva měla hodnotu 700 milionů dolarů a už ve chvíli jejího podpisu se objevovaly pochybovačné hlasy.
Crypto.com během loňského roku a počátku letošního opravdu rozhazovalo peníze za marketing a sponzoring nebývalým stylem. Kromě haly v Los Angeles, kde hrají týmy z NBA Lakers a Clippers a také klub hokejové NHL Kings, si dohodlo partnerství s pořadateli formule 1, pařížským klubem PSG, hercem Mattem Damonem a jeho nadací Water.org i hráčem amerického fotbalu Tomem Bradym. Crypto.com mělo hlavní reklamu při Super Bowlu, finále amerického fotbalu, a je mezi sponzory fotbalového šampionátu v Kataru.
„Chceme se dostat do širšího povědomí,“ říkal vždy šéf, spoluzakladatel a spolumajitel burzy Kris Marszalek. Jenže letošní útlum na krypto trzích zasazuje ránu i do v posledních dvou letech velmi lukrativního byznysu Crypto.com. To vydělávalo primárně na inkasu poplatků z transakcí, které uživatelé na platformě prováděli. Jelikož jde o soukromou firmu, žádná čísla o její výkonnosti k dispozici nejsou, ale Marszalek pro deník The New York Times připustil, že jeho společnost, která sídlí částečně v Singapuru, částečně na Maltě a částečně na Kajmanských ostrovech, je co do velikosti asi čtvrtinová oproti americké Coinbase, světové dvojce.
Loni Marszalkova společnost uváděla 10 milionů klientů, letos na jaře už 50 milionů. Jenže podle portálu CoinMarketCap je Crypto.com aktuálně až 15. největší burza na světě co do objemu obchodů, které se na ní uskuteční. Ne tak dávno byla v první desítce. Jak nyní upozornila agentura Bloomberg, z amerických obrazovek také v podstatě úplně zmizely reklamy s Mattem Damonem nebo Tomem Bradym, za které ještě loni Crypto.com utrácelo desítky milionů dolarů. Zatímco v únoru krypto firmy v čele s Crypto.com vydaly na televizní inzerci 85 milionů dolarů, v červenci to už bylo jen 36 tisíc dolarů, tedy o 99.96 procenta méně.
Tomu, že Marszalkův podnik, který víc než jiní konkurenti sázel na mohutný a tedy mimořádně nákladný marketing, je aktuálně ve finanční tísni, nahrávají zprávy, s nimiž přišly servery The Verge a Decrypt. Crypto.com v červnu podobně jako řada dalších příbuzných firem typu Coinbase, Robinhood, Gemini nebo OpenSea přišla s tím, že bude muset kvůli ochlazení na trzích propouštět. Oficiálně se hovořilo o pěti procentech zaměstnanců, tedy zhruba 260 lidech.