Bývalá manželka Jeffa Bezose díky podílu v Amazonu rychle bohatne. Neziskovkám za rok věnovala už 1,7 miliardy dolarů

Peter BrejčákPeter Brejčák

mackenzie-scott-bezos

Reprofoto: Charlie Rose

Bývalá manželka Jeffa Bezose MacKenzie Scottová

0Zobrazit komentáře

Bývalá manželka nejbohatšího muže světa, zakladatele Amazonu Jeffa Bezose, se v poslední době v médiích objevuje hlavně díky jejímu rostoucímu jmění. MacKenzie Scottová, která opět začala používat své rodné příjmení, během loňského rozvodu získala čtyřprocentní podíl v Amazonu, čímž se již tehdy stala jedním z nejbohatších lidí světa, a vzhledem k neustálému růstu hodnoty akcií firmy se nedávno obsadila pozici druhé nejbohatší ženy.

Jen od začátku roku se její jmění podle Bloombergu zvýšilo o 60 procent, tedy o 22 miliard dolarů na celkových téměř 60 miliard dolarů. Tento týden se však Scottová připomněla se svým závazkem darovat alespoň polovinu svého majetku na dobročinné účely v rámci iniciativy Giving Pledge a oznámila, že od té doby věnovala neziskovým organizacím dohromady již téměř 1,7 miliardy dolarů, tedy přibližně 38 miliard korun.

„Loni jsem se zavázala, že většinu svého bohatství vrátím společnosti, která jej pomohla vytvořit, že to udělám promyšleně, začnu brzy a svůj závazek udržím, dokud nebude sejf prázdný,“ uvedla padesátiletá filantropka a autorka několika bestsellerů.

Jeff Bezos, zakladatel a šéf Amazonu

„Nepochybuji o tom, že kohokoliv osobní bohatství je produktem kolektivního úsilí a sociálních struktur představujících pro některé lidi příležitosti a překážky pro nespočet dalších,“ napsala Scottová na svém blogu.

Stovky milionů dolarů tak během posledních čtrnácti měsíců věnovala 116 neziskovým organizacím působícím v devíti oblastech zaměřujícím se zejména na rasovou, genderovou či LGTBQ+ rovnost, ale také ekonomickou mobilitu, veřejné zdravotnictví, globální rozvoj či klimatické změny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Žena, bez které by dnes Amazon a Jeff Bezos nebyli tím, čím jsou, se tak připojuje k řadě dalších globálních miliardářů. Do výzvy Giving Pledge, kterou před deseti lety představil zakladatel Microsoftu Bill Gates s investorem Warrenem Buffettem, už podepsalo 200 boháčů z více než dvaceti zemí.

Zajímavostí je, že nejbohatší muž planety Jeff Bezos se jako jediný z pětice nejbohatších Američanů do této výzvy pořád nezapojil, i když slib své bývalé manželky loni veřejně podpořil přímo na Twitteru. Bezos se však navzdory tomu částečně filantropii věnuje, před dvěma lety založil dvoumiliardový fond na podporu předškoláků a lidí bez domova, začátkem letoška pak věnoval deset miliard dolarů na boj s klimatickými změnami.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

20 tisíc cestujících a 50 tisíc prodaných jízdenek. Jadranský expres RegioJetu po měsíci hlásí, že je ziskový

regiojet-radim-jancura

Foto: Petr Štefek

Majitel RegioJetu Radim Jančura

0Zobrazit komentáře

Až se 1. září otevřou školy a děti dostanou za úkol namalovat své zážitky z prázdnin, mnoho z nich na papír nakreslí obrázek žlutého vláčku, který odváží jejich rodinu za mořem a sluníčkem. RegioJetu se podařilo dokonale využít současné situace kolem pandemie koronaviru, která mnohé donutila změnit své plány na letní dovolenou. Místo Asie či jiných exotických destinací letošní české léto zachraňuje staré dobré Chorvatsko. A proč k němu nezajet vlakem, když se jedná o cenově výhodnou alternativu, se kterou odpadá řada starostí.

Na trase Praha–Brno–Bratislava–Lublaň–Rijeka vyjel první žlutý vlak RegioJetu 30. června, přičemž další spoje měly následovat třikrát do týdne. Zájem byl ovšem tak enormní, že se RegioJet rozhodl od 10. 7. vypravovat na Jadran vlakové soupravy každý den tam i zpět. Po měsíčním provozu svého chorvatského expresu hlásí přepravce již 20 tisíc cestujících, kteří se s ním vydali na svou jadranskou pouť.

Většina z dosavadních cestujících absolvovala svou cestu z a do stanic v České republice. Podíl cestujících, kteří putují z a do Bratislavy, je jen asi 10 % a jak RegioJet nyní prozradil, naprostá většina spojů směřujících do chorvatské Rijeky momentálně odjíždí z Prahy kompletně vyprodaná. Asi polovina všech cestujících v Rijece přesedá na autobusy, které je rozvážejí do zhruba třiceti destinací na jadranském pobřeží, od Makarské až po Istrii.

regiojet-praha

Foto: Jiří Svoboda/CzechCrunch

Vlak RegioJet na hlavním nádraží v Praze

A velký zájem o spoj bude pokračovat nejspíš i ve druhé polovině letních prázdnin. Vzhledem k tomu, že přepravní společnost Radima Jančury hlásí již 50 tisíc prodaných jízdenek k Jadranu, minimálně dalších 30 tisíc pasažérů na svou cestu teprve čeká. Nových zájemců navíc stále přibývá. RegioJet v současné době prodává přibližně 600 až 1 000 nových jízdenek denně.

Společnost hlásí zájem také o nové pobytové balíčky, které v sobě snoubí dvě noci s polopenzí v některé z chorvatských přímořských destinací, dopravu a doprovodné služby. Na nový produkt, který je nabízen za částku 2 990 korun, má RegioJet již přibližně 80 objednávek.

worldee-prusa

Přečtěte si takéZ 3D tiskařů investoři. Josef a Ondřej Průšovi posílají přes 10 milionů korun do českého startupu WorldeeZ 3D tiskařů investoři. Josef a Ondřej Průšovi posílají přes 10 milionů korun do českého startupu Worldee

S každodenní pravidelností si bude možné netradiční cestu užít až do konce prázdnin. Od září se provoz omezí na tři spoje týdně, přičemž poslední vlaková souprava vyrazí z Rijeky směr Praha v sobotu 26. 9. Komu se letos žlutým vlakem k moři již nepodaří dostat, nemusí smutnit. RegioJet s tímto spojem počítá i pro příští sezónu.

Klíčové je pro RegioJet pochopitelně i to, že je minimálně prozatím celý projekt ziskový, což někteří při jeho rozhodnutí vypravovat vlaky denně zpochybňovali. Tiskový mluvčí firmy Aleš Ondrůj pro CzechCrunch potvrdil, že jadranský expres aktuálně ziskový je, ale bližší informace nepřidal. O jak velký zisk se může jednat, již před časem nastínil přímo Radim Jančura, majitel RegioJetu, v rozhovoru pro magazín Forbes.

„Jízdenka není dotovaná žádnou zemí. Ani námi. Pokud se podaří zaplnit vlaky z 90 procent, vygeneruje malý zisk v řádech milionů korun,“ uvedl Jančura. I proto společnost na příští rok chystá řadu, prozatím blíže nespecifikovaných, novinek, které by mohly přinést vyšší zisky i ještě pohodlnější cestování k moři.