Byznys zalitý sluncem. Memodo jde vstříc boomu solárních elektráren a vyhlíží miliardové obraty

Ještě před pár lety se Češi dívali na solární elektrárny skrz prsty. Dnes je situace zcela opačná – a na vlastní solární elektrárnu se stojí fronty.

memodo-4-min

Foto: Memodo

Zakladatelé společnosti Memodo, zleva Lukáš Růžička, Daniel Radulovič a Jonáš Kasal

Extrémní zdražení energií a snaha omezit produkci emisí. To jsou dva hlavní důvody, proč se z fotovoltaiky stalo velmi ožehavé téma jak v soukromém, tak komerčním sektoru. S rostoucím zájmem úměrně roste i počet firem, které fotovoltaiku na střechu instalují, jak ovšem upozorňují zástupci velkoobchodu s fotovoltaikou a solární technikou Memodo, ne všichni mají potřebné zkušenosti a know-how. Proto je dobré vybírat pečlivě a hledět na náležité reference i kvalitu dodavatelů. Těch z Číny se prý přitom nutně bát nemusíme.

Společnost Memodo je projektem tří kamarádů, kteří se i přes svůj nízký věk mohou opírat o bohaté zkušenosti, které nasbírali při studiích v Rakousku, ale i během podnikatelských aktivit, jež Memodu předcházely. Dnes mají ve svých rukou firmu, která platí za dodavatele obnovitelných zdrojů, jenž předává své know how a nabízí širokou škálu řešení, jak přispět k energetické transformaci – což se mu daří. Díky obrovskému boomu již během prvního roku svého fungování totiž míří k obratům ve výši mířící ke dvou miliardám korun.

Psal se rok 2017, když dnes dvaatřicetiletý Lukáš Růžička, který je ze zakladatelů nejstarší, spolu s Jonášem Kasalem založili společnost Mylux, která mimo jiné koketovala také s distribucí komponent fotovoltaiky. Ty se nakonec ukázaly být pro společnost hlavní byznysovou náplní, což zakladatele nasměrovalo k německé společnosti Memodo. Od ní kupovali komponenty, nakonec ji začali v roce 2018 zastupovat na několika evropských trzích.

„Memodo má hlavní sídlo v Mnichově, kde bylo založeno třemi mladými kluky v roce 2013. Od té doby byli schopni růst každým rokem téměř dvojnásobně, přičemž letos míří k obratu ve výši několik stovek milionů eur,“ přibližuje společnost Daniel Radulovič, který se k Růžičkovi s Kasalem připojil v roce 2018, aby Memodu pomohl s rozvojem na tuzemském trhu i několika dalších trzích východní Evropy.

Solární Wikipedie pro nedůvěřivé Čechy

Původní spolupráce měla franšízový charakter, pánové tak měli jistou míru svobody, ale zároveň odpovědnost za rozvoj. Spolupráce fungovala a české zastoupení generovalo obraty ve výši 280 milionů ročně, německá strana se starala o provoz skladu, nákup i logistiku a české trio se tak mohlo soustředit výhradně na obchod, což konkrétně v Česku nebyla úplně jednoduchá disciplína. Vztah Čechů k slunečním elektrárnám byl totiž do značné míry komplikovaný.

Značný políček renomé fotovoltaiky uštědřily roky 2008 až 2010 a nešťastně nastavená podpora pro provozovatele elektráren získávajících energii ze slunce. „V porovnání se sousedními zeměmi – kromě Slovenska – zde byl zájem o fotovoltaiku velmi malý. Nicméně stabilně stoupal. Větší zájem nastal v době covidu a obrovský zájem začal pádem Bohemia Energy a válkou na Ukrajině, kdy se zvedly ceny energií,“ vysvětluje Jonáš Kasal.

memodo-2-min

Foto: Memodo

I přes svůj relativně nízký věk mají zakladatelé Memoda s fotovoltaikou bohaté zkušenosti

K tomu navíc dodává: „Naší nevýhodou byla pomalá adaptace portfolia pro Českou republiku. Přece jenom jsou trhy odlišné a vyžadují trošku jiný sortiment. Proto jsme v roce 2020 začali vést první jednání o vzniku samostatné dceřiné společnosti Memodo, což se v květnu tohoto roku nakonec stalo,“ popisuje vznik samostatné české dceřinky Kasal.

Nově vzniklá společnost navázala na své předchozí aktivity s tím, že se soustředí výhradně na český trh, který tvoří přibližně 85 procent z obratů, které doplňuje slovenský trh. Primárně se jedná o velkoobchod s fotovoltaikou, Memodo však funguje také jako e-shop se solární technikou zaměřený na realizační společnosti. Díky tomu dokáže klientům dodat kompletní výstavbu rezidenční i komerční solární elektrárny od šroubků až po baterie, a to nejčastěji v rámci paketů podporovaných dotacemi.

Mimo to však Memodo přináší na trh neméně důležité know-how. „Děláme vše pro to, abychom našim zákazníkům zpřístupnili všechny potřebné vědomosti o produktech a jejich instalaci,“ vysvětluje Radulovič. Vzdělávají je skrze pravidelná osobní nebo online školení, pomocí dvoutýdenního newsletteru a e-shopu, který se podle jeho slov pomalu stává solární Wikipedií, kde si člověk může vše potřebné vyhledat i sám.

Tato práce se vyplácí. Za první rok svého fungování, coby zcela samostatná společnost, míří Memodo k obratu ve výši 1,75 miliardy korun. Rozrostl se také počet zaměstnanců. Mimo tří hlavních představitelů dnes společnost zaměstnává 37 osob. V plánu je navíc zaměstnaneckou základnu rozšiřovat, a proto má dnes Memodo vypsaných hned několik volných pozic.

Čínský produkt neznamená nekvalitní produkt

Mezi nejsilnější partnery společnosti patří značky jako GoodWe, Dyness, Pylontech či SolarEdge, tedy výrobci pocházející jak z Evropy, tak z Číny. Asijská velmoc totiž platí v oblasti produkce fotovoltaiky za naprostého giganta, kterému evropští výrobci nemohou stačit. Čínské panely jsou až třikrát levnější než konkurenční a už dávno neplatí, že jsou podstatně méně kvalitní.

„To, že je produkt z Číny, dnes už neznamená, že je kvalita špatná. Velcí čínští výrobci masivně investují do rozvoje a snaží se od konkurence odlišit nejen cenou, ale také zpracováním a kvalitou. Rozhodně by ale investoři měli být opatrní, protože s aktuální extrémní poptávkou se na trhu začínají objevovat nové firmy, kterým ještě chybí to know-how, zkušenosti a reference,“ vysvětluje Radulovič.

bill-mead-wmap3tl80ww-min

Foto: Memodo

Memodo staví svůj byznys na B2B modelu, kdy dodává solární realizačním firmám

„V Číně je tolik producentů fotovoltaických komponent jako v Praze kaváren. Proto lze narazit i na výrobce, jejichž produkt je nekvalitní a jeho životnost nemá dlouhého trvání. Proto jsme tu my, vybíráme výrobce, testujeme jejich produkty a děláme analýzy. A vytváříme vztahy, za které ručíme. Nedovolíme si zařadit nic, co by bylo zpochybnitelné,“ dodává k tomu Růžička.

Podle Kasala je odvětví fotovoltaiky na čínské produkci závislé, a to i přes snahy tento vliv omezit. Nepomohlo například ani dovozní clo, a tak dnes i produkty evropských výrobců obsahují součástky původem z Číny. Ve finále tak evropský, ale i kvalitní čínských produkt nabízí stejnou službu s tím, že životnost samotných panelů se pohybuje mezi 25 až 30 roky.

Investice s návratností

Návratnost je však v současné době podstatně kratší. Dle Lukáše Růžičky se u rodinných domů mohou peníze investované do fotovoltaické elektrárny vrátit od čtyř do sedmi let. Mohou za to nejen vyšroubované ceny energií, ale také pobídky ze strany státu v podobě programu Nová zelená úsporám, kterou Růžička hodnotí jako jednu z nejlepších v Evropské unii. Za tragické však označuje byrokracii kolem výstavby fotovoltaických elektráren a také přístup politiků k celé otázce Green Dealu.

Podle Raduloviče by celé situaci v současné době výrazně prospělo, pokud by Česká republika opustila měření po fázích a přistoupila na součtové měření. „Jsme takřka jediná země v Evropě a možná i na světě, ve které se spotřeba elektřiny měří po fázích a ne součtově. Kvůli tomuto předpisu jsou české domácnosti nucené instalovat speciální hybridní asymetrické měniče, které dokážou dávkovat výkon do jednotlivých fází nerovnoměrně,“ vysvětluje s tím, že zrušením tohoto předpisu by se rozšířilo pole výrobců, jejichž výrobky by bylo i u nás možné instalovat. Tím by se zkrátila doba instalace a také by to mělo mít pozitivní vliv na návratnost systému.

chuttersnap-s_7be4d2va0-min

Foto: Memodo

Solární technologie v poslední době zajímá i velké průmyslové podniky, které si panely instalují na své haly

Ke zvyšování návratnosti by však měly přispět i investice do vývoje, které vedou ke zdokonalování fotovoltaických systémů. Podle zástupců Memoda je právě snižování doby návratnosti jedním z klíčových bodů v celém sektoru. Lukáš Růžička však považuje za velmi důležité například i pronikání fotovoltaiky do komunální energetiky. Ta podle něj bude jednou z důležitých částí skládačky, na jejímž konci budou stát energeticky zcela soběstačné domácnosti.

U této budoucnosti chce být Memodo přítomno a pokud možno ji i maximálně urychlit. Mimo samotné fotovoltaiky se proto společnost aktuálně zaměřuje například i na tepelná čerpadla a vývoj energetického managementu rodinných domů, který bude schopen integrovat a řídit energetický systém v domě.

Partnerem článku je Memodo. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.