Čekání je u konce. Na pražském letišti nově zajišťuje taxislužbu Uber, cenu řekne předem

Původně měla americká služba začít fungovat na Letišti Václava Havla už na jaře. Tradiční taxikáře nakonec kvůli průtahům nahrazuje až teď.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

uber-letiste

Foto: Uber

Vozy Uberu na pražském letišti

0Zobrazit komentáře

Cestující, kteří budou chtít z Letiště Václava Havla odjet taxíkem, budou pravděpodobně nejčastěji využívat společnost Uber. Ta je ode dneška oficiální taxislužbou pražského letiště, na kterém nahrazuje původní hráče Taxi Praha a Fix. To znamená, že řidiči Uberu dostanou možnost parkovat na předních místech přímo u terminálů, doporučovat je budou i v kioscích letiště, pokud zákazník nemá mobilní aplikaci, a pro cestující bude výhodou, že budou znát předem pevnou cenu jízdy. Uber si tuto pozici zajistil vítězstvím v koncesním řízení, které se konalo koncem loňského roku.

Původně měl začít Uber vozit cestující z letiště a na letiště jako oficiální taxislužba už letos na jaře. Do koncesního řízení se nicméně přihlásili dva uchazeči a druhý z nich, kterým byla společnost Tick Tack, podal proti rozhodnutí protest na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. To letišti znemožňovalo dokončit proces výběrového řízení a dočasně ho blokovalo. Až na začátku září regulátor potvrdil, že parametry koncesního řízení byly nastaveny správně a v souladu se zákonem. Od úterý 26. září tak původní provozovatele oficiálně nahradily vozy Uberu.

Největší novinkou pro cestující je, že budou znát předem konečnou cenu jízdy, kterou – jak je u Uberu standardem – vypočítá software. Výsledná cena jízdného nesmí překročit dohodnutou výši, a to ani při změně trasy nebo čekání v koloně. Právě tento parametr byl v koncesním řízení pro Letiště Praha klíčový.

„Jsme rádi, že antimonopolní úřad potvrdil, že Letiště Praha postupovalo správně a dle zákona. V koncesním řízení jsme kladli důraz hlavně na požadavky cestujících, kteří především chtějí znát cenu za jízdu předem. Letiště si bude neustále kontrolovat nejen kvalitu služby, ale i dodržování cenové regulace,“ říká Jakub Puchalský, člen představenstva Letiště Praha.

Uber musí také zajistit dopravní obslužnost letiště v režimu 24 hodin denně a vozy, které směřují na letiště nebo opačnou trasou, musí být maximálně pět let staré a být převážně vyšší střední třídy. Firma se zároveň zavázala ke vzrůstajícímu počtu elektromobilů. Aktuálně jich má mít v letištní flotile zhruba sto. Řidiči musí hovořit česky a mít alespoň základní znalost angličtiny včetně reprezentativního oblečení. Navíc musí Uber s letištěm sdílet data o trasách a cenách každé jízdy.

Objednat si Uber bude možné tradičně v mobilní aplikaci či prostřednictvím kiosků v příletových halách na obou terminálech. Informace o cestě a svém taxíku zákazník dostane do e-mailu či formou SMS. Do Prahy zároveň Uber přináší možnost, kterou si již otestoval na jiných letištích. Spárovat jízdu s konkrétním vozem půjde pomocí PIN kódu, díky kterému bude moci cestující využít první vůz stojící v řadě. To má podle přepravní společnosti snížit čekací dobu v průměru o 50 procent.

Pro Uber jde o další expanzi v rámci evropských letišť. Loni uzavřel spolupráci také s největším polským letištěm Frédérica Chopina ve Varšavě. Navíc navázal řadu dalších partnerství, když se k oficiální spolupráci s londýnským Heathrow, stockholmským letištěm Arlanda a letištěm Schiphol v Amsterdamu přidala i letiště v Madridu, Barceloně a Malaze.