Česká pošta loňskými škrty snížila ztrátu téměř o miliardu. Ukázala i nové plány pro Balíkovnu

Loni byl státní podnik ve ztrátě 756 milionů korun. Čekají ho navíc změny, při nichž se od něj oddělí Balíkovna, která chystá novinky.

Jiří BlatnýJiří Blatný

ceska-posta

Foto: Česká pošta

Pobočka České pošty

0Zobrazit komentáře

Česká pošta měla minulý rok rušno. Ve snaze šetřit zavřela tři sta poboček a zrušila přes dva a půl tisíce plných pracovních úvazků. Zeštíhlováním podle ředitele Miroslava Štěpána loni snížila ztráty skoro o miliardu korun. Pokračují také přípravy na oddělení Balíkovny jako samostatné firmy, ke kterému má dojít začátkem roku 2025. Podnik letos ještě pod Českou poštou otevře na patnáct set výdejních boxů a začíná nabízet i sdílené domovní a soukromé boxy pro doručení balíků až ke dveřím. Tento týden také pošta vypíše nový tendr na sídlo v centru Prahy.

Česká pošta byla loni podle Štěpána ve ztrátě 756 milionů korun. Rok předtím ale tratila ještě více, konkrétně 1,75 miliardy. Provozní výnosy včetně příjmů z prodeje majetku vzrostly o necelé procento na lehce přes 19 miliard korun. A provozní náklady bez odpisů klesly o 3,2 procenta na 19,1 miliardy korun.

Letos navíc podnik počítá s dalším poklesem ztrát až na 130 milionů korun. Nejpozději od roku 2026 by měl být podle Štěpána ziskový, a to už bez Balíkovny. V budoucnu chce například umožnit také odesílat a přijímat platby na účet klientům všech českých bank. Aktuálně takovou službu nabízí jen pro zákazníky ČSOB, se kterou má podle Štěpána smlouvu do konce roku 2027.

„Výsledků dosahujeme díky stabilizačním opatřením. Jsem také rád, že máme shodu s vládou a obecně má debata kolem České pošty lepší atmosféru než před rokem,“ řekl muž, který poštu vede od začátku minulého roku. Pošta loni v rámci úspor zavřela tři stovky poboček, propustila na třináct set zaměstnanců a celkem zrušila nebo zkrátila 2 530 plných pracovních úvazků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na začátku roku 2025 totiž přijdou velké změny. Z České pošty mají vzniknout dvě oddělené entity: státní podnik Česká pošta pro veřejnoprávní služby, jako je například doručování důchodů, od kterého se oddělí Balíkovna pro komerční přepravu balíků přímo k zákazníkům nebo do výdejních boxů. Ta by měla podle Štěpána mít podobu akciové společnosti. Transformace, kterou loni schválila vláda, podle něj běží podle plánu a hotovo by mělo být do dvanácti měsíců.

Důvodem plánované změny je podle Štěpána mimo jiné fakt, že finance, které Česká pošta dostává od státu na svůj provoz (až 1,5 miliardy korun ročně), nepokryjí její náklady. Trh s doručováním balíků je v Česku navíc poměrně konkurenční. I proto má podle Štěpána smysl uvažovat o vstupu strategického partnera do Balíkovny. Projekt totiž potřebuje investice, na které Česká pošta aktuálně nemá prostředky.

Výdejní boxy přímo u domu

V Česku na trhu působí hned několik soukromých dopravců. Mezi nimi Zásilkovna, na kterou tento týden zatlačil antimonopolní úřad, a firma tak povolí svým výdejnám, aby se otevřely i konkurenci. Dalšími velkými dopravci v Česku jsou PPL, GLS, DPD, WeDo a DHL.

Balíkovna funguje šestým rokem. Její ředitel Lukáš Rampas řekl, že má na českém trhu asi třetinový podíl. Celkem má osm a půl tisíce výdejních míst, do konce roku toto číslo hodlá zvýšit na deset tisíc. Vzrůst má podle Rampase i počet výdejních boxů, přes které lze zásilky jak přijímat, tak posílat. V tomto ohledu Balíkovna začíná pilotní provoz sdílených domovních a privátních boxů, které instaluje ke vchodům nájemních, respektive rodinných domů.

Česká pošta chce být po transformaci jako státní podnik hlavně prostředníkem mezi občany a státem. Celkově má aktuálně okolo dvaceti tisíc zaměstnanců, přes čtyři tisíce doručovatelů v terénu a celostátní síť 2 900 poboček. Tu hlavní v Jindřišské ulici v Praze stále plánuje prodat. Do kasy by jí tak přiteklo 1,5 miliardy, což je podle ředitele Štěpána cena, pod kterou nechce jít, uvedl už dříve pro server iRozhlas. S Prahou, která měla o koupi zájem, se ale zatím nedohodla. Nyní tak bude následovat nová aukce.

Košík vyrostl ke třem miliardám a mění strategii. Čím větší nákup uděláte, tím větší slevu dostanete

Český online supermarket se přebarvuje na fialovo. Chce se zaměřit na velké rodinné nákupy či množstevní slevy a vyjíždí do dalších regionů.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ivan-utesil-kosik1

Foto: Košík.cz

Ivan Utěšil, výkonný ředitel Košík.cz

0Zobrazit komentáře

Během téměř desetileté historie online supermarketu Košík.cz došlo k řadě velkých změn. Prodávali si ho mezi sebou miliardáři, spojoval se s konkurencí, na začátku rostl, pak se trápil, hledal ideální strategii. Teď pod vedením Ivana Utěšila a dohledem většinového akcionáře v podobě jednoho z nejbohatších Čechů Daniela Křetínského dochází k další významné proměně firmy. Hlavní barvou Košíku je nově fialová, kterou se prý chce v online prodeji potravin odlišit od konkurence, a přichází také upravená strategie. V ní se bude obchod soustředit na velké rodinné nákupy, u nichž chce nabídnout výraznější slevy.

Fiskální rok sice Košíku skončil teprve v březnu, a tak se kompletní výsledky ještě finalizují, ale jeho výkonný ředitel Ivan Utěšil už teď ví, že to bylo pro firmu z pohledu čísel nakonec slušné období. „Rok samozřejmě nebyl jednoduchý, ale i tak jsme vykázali meziroční růst na obratu lehce pod třicet procent. Velmi dobře se nám dařilo hlavně v regionech a český Košík vyrostl těsně pod tři miliardy obratu. A přestože naše ambice byla vyšší, z onlinových supermarketů jsme rostli nejrychleji,“ říká člověk, který do čela online supermarketu přišel ze skupiny EPH Daniela Křetínského.

Majoritním akcionářem Košíku je dnes právě Křetínský, a to prostřednictvím společnosti EC Investments, kterou ovládá společně se svým slovenským parťákem Patrikem Tkáčem. Menšinový podíl má německá společnost Metro AG, pod kterou patří tuzemská síť obchodů Makro a v níž je česko-slovenské duo miliardářů největším akcionářem. Loni pak firmu definitivně opustilo Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. V roce 2022 Košík.cz vykázal čistý obrat ve výši 2,3 miliardy korun a jeho ztráta se prohloubila na 565 milionů, přičemž kumulovaná ztráta firmy přesáhla 2,2 miliardy korun.

kosik3

Foto: Košík.cz

Košík.cz se přebarvil na fialovo

Hospodářský výsledek za loňský rok zatím znám není, ale mělo by v něm být znovu červené číslo. S ním nicméně firma ve svých plánech prozatím počítá. „Přestože se nám uplynulý rok dařilo snížit velikost naší relativní ztráty o třetinu, stále upřímně nejsme tam, kde bychom chtěli být. Počítáme tedy s nějakou mírou podpory od akcionářů ještě na následující dva roky. Nemalá část investic půjde příští rok samozřejmě i do zahraničí,“ popisuje Ivan Utěšil.

K dlouhodobě udržitelnějšímu a výnosnějšímu byznys modelu má online supermarket nasměrovat upravená strategie, která navazuje na změny v posledních letech. Košík se ještě více propojil se skupinou Metro, respektive jejími obchody Makro, u nichž využívá například skladové zásoby nebo část logistiky. Vedení českého Makra loni převzal Jiří Nehasil, s nímž je prý Utěšil a spol. v intenzivním kontaktu a spolupráce se upevňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je strategická a klíčová pro celý náš byznys model, bez ní bychom nebyli tam, kde jsme nyní. Aktuální novinky jsou tedy vyvrcholením více než ročních příprav a Makro na nich má z pozice našeho velkoobchodního partnera svůj důležitý podíl,“ vysvětluje šéf Košíku. Ten svým zákazníkům nově nabídne službu zvanou Multikup s množstevními slevami. To znamená, že čím více kusů daného produktu nakoupíte, tím větší slevu dostanete.

V nabídce Multikupu má figurovat zhruba tři a půl tisíce položek, které podle Košíku pokryjí kompletní sortiment často kupovaného zboží a zahrnují každou třetí potravinu. Průměrná sleva při jeho využití má dosahovat třiceti procent z běžné ceny produktů. Spolu s dalšími akčními cenami plánuje Košík nabízet každý den až pět tisíc položek v akční nabídce. Občas se prý firma domluví na lepší ceně s dodavatelem, jindy si sáhne do vlastní marže, aby byla nabídka široká a vyvážená na velký nákup.

kosik2

Foto: Košík.cz

Dodávka online supermarketu Košík.cz

„Pracujeme s takzvanými cenovými prahy. Cena za jeden kus je vždy běžná. Od definovaného množství – většinou dvou nebo tří, ale někdy i více kusů – se dostanete na první úroveň slevy. S dalšími kusy pak ještě o úroveň výš. Vycházíme z toho, že u velkých nákupů s větším množstvím položek do zásoby zákazníci málokdy kupují je jeden jogurt nebo jeden plátkový sýr. Takže možnost nakoupit si za zajímavou cenu při nákupu třeba tří položek je pro ně na Košíku stále více atraktivní,“ vysvětluje strategii dvaatřicetiletý manažer.

paja-a-geralt-good-game

Přečtěte si takéGood Game: Kam na dovolenou? Co takhle do města ze ZaklínačeKam na dovolenou? Já jela do města ze Zaklínače. Zkriplená Káča tu není, ale Geralt by si pierogi dal

Novou nabídkou chce Košík oslovit domácnosti po celém Česku. Ještě během jara se jeho dodávky ve spolupráci s logistickým operátorem DoDo rozjedou do pětadvaceti nových regionů. Již funguje například kolem České Lípy, Nového Jičína nebo Valašského Meziříčí a plánuje obsluhovat také Karvinou, Písek, Břeclav nebo Hodonín. Zákazníci se budou zároveň potkávat s upraveným logem a převážně fialovou barvou, do které se přebarví nejen samotný e-shop, ale také celý vozový park nebo uniformy kurýrů.

Ivan Utěšil říká, že od zákazníků má jeho firma zpětnou vazbu, podle které je nekonečný koloběh akčních cen začíná frustrovat. I ty sice bude Košík dál nabízet, ale více bude sázet na zmíněné množstevní slevy. „Je to jiná strategie, která je pro nás výrazně udržitelnější,“ říká šéf online supermarketu, který by rád i letos v Česku rostl minimálně stejným tempem jako loni. Zároveň prý očekává zajímavé výsledky od zahraničních trhů, kde začíná vykukovat na Slovensku a v Bulharsku, ale bližší podrobnosti zatím neuvádí. Na Slovensku funguje jako Košík.sk, v Bulharsku, kam se vydal opět díky spolupráci s Metrem, jako Kolichka.bg.