České hry vyrostly na rekordních 7,5 miliardy korun. Kdo se dostal do 20 největších studií?

Beat Games. Bohemia Interactive. Warhorse Studios... Herní speciál CzechCrunche představuje to nejlepší z českého videoherního průmyslu.

Michal MančařMichal Mančař

2_t20hs_clanekSpeciál

Foto: CzechCrunch

CzechCrunch představuje herní speciál, kde najdete ta nejdůležitější data o českých videohrách

0Zobrazit komentáře

Domácí herní průmysl dosáhl rekordních tržeb. Tempo jeho růstu ale výrazně zpomalilo. Jak se českým videohrám daří, kdo jsou největší herní studia u nás a jak situaci vidí zástupci těch největších firem? To se dozvíte v herním speciálu CzechCrunche, který představuje ta nejdůležitější čísla videoherní scény. A dokonce si v něm můžete zahrát hry od studentských vývojářů.

CzechCrunch spojil síly s Asociací českých herních vývojářů (GDA) a představuje přehled nejdůležitějších a nejzajímavějších informací o českém herním průmyslu. Za rok 2022 české videoherní firmy vykázaly souhrnný obrat 7,518 miliardy korun. Meziročně odvětví vyrostlo o šest procent oproti 7,11 miliardy korun za předloňský rok, tehdy ale zaznamenalo nárůst obratu o třetinu.

Navzdory rekordnímu obratu je ale zpomalení trhu znát. Zisk českých studií v roce 2022 narostl o jediné procento na 2,1 miliardy korun. V každoročně prezentovaných datech GDA také uvádí předběžné odhady letošních výsledků. Za rok 2023 počítá pouze s jednoprocentním růstem obratu na 7,6 miliardy korun.

Největším tahounem loňských čísel bylo stejně jako v předchozím období studio Beat Games, autoři hitu pro virtuální realitu Beat Saber. Jejich tržby přesáhly dvě miliardy korun. Více než miliardový obrat hlásí česká dvojka Bohemia Interactive, tradiční domácí studio a vývojáři populární série vojenských her Arma.

  • Chcete vědět, která další studia jsou v Česku největší a jaký mají obrat?
  • Kolik herních firem u nás působí a kolik mají pracovníků?
  • Jaké pracovní pozice potřebují obsadit?

Navštivte herní speciál CzechCrunche, kde najdete žebříček top českých studií, nejdůležitější čísla průmyslu i volné pozice ve videoherním vývoji. Ale také krátká videa od osobností herních i neherních – co rád hraje oblíbený moderátor Martin Veselovský nebo známý překladatel Filip Ženíšek? Dále na vás čekají tři studentské hry, které vznikly exkluzivně pro speciál a můžete se v nich zapsat do historie nejlepším skóre. A hlavně na stránce speciálu najdete exkluzivní rozhovory se zástupci nejvýznamnějších herních firem:

Svůj pohled na domácí herní scénu přidal také předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák. Toho 8. a 9. prosince zastihnete i na významné konferenci Game Developers Session na pražském Vyšehradě, jejímž je CzechCrunch mediálním partnerem. V sobotu od tří hodin můžete dokonce na GDS navštívit náš diskuzní panel s Jakubem Dvorským z Amanita Design, Markem Rabasem z Madfinger Games a Jánem Ilavským z Beat Games.

t20hs_clanek-mockup

Foto: CzechCrunch

Na herním speciálu CzechCrunche si dokonce můžete hry i zahrát

Herní speciál CzechCrunche vznikl za podpory společnosti Grip Studios, která se soustředí na co-development, tedy podporu jiných vývojářských týmů. Firma založená Jakubem Mikyskou a Janem Cabukem pracuje na vysokorozpočtových zahraničních titulech, zapojila se například do vývoje úspěšných her Subnautica, Pillars of Eternity či Marvel’s Midnight Suns.

„Speciál jsme se rozhodli podpořit, protože je to skvělá iniciativa k tomu dostat herní průmysl do lepšího veřejného povědomí a představit ho především jako skvělý byznys, kariéru, budoucnost. V situaci, kdy Česko hledá nové směřování a nahrazení ‚montovny‘ něčím novým, je právě herní průmysl jedna z nejlepších nových příležitostí,“ říká Mikyska.

„Světový herní průmysl je nyní větší než filmový a hudební dohromady. Přečtěte si to ještě jednou a zamyslete se nad tím. Jen samotné Grand Theft Auto V vydělalo svým tvůrcům více peněz než všechny čtyři Avengers filmy dohromady. To je síla herního průmyslu. Česká republika má potenciál této obrovské příležitosti využít pro svou budoucnost. Je ale potřeba začít dělat věci jinak,“ dodává Cabuk.

Dalšími partnery speciálu jsou vývojářské studio Alda Games zaměřené na mobilní hry a cloudová společnost Revolgy. „Jsem rád, že CzechCrunch mapuje český herní průmysl, v tomto odvětví vidím obrovský potenciál. V následujících letech se otevírají značné příležitosti zejména v mobilních hrách,“ říká Aleš Kříž, ředitel Alda Games. „Ve videoherním byznysu vidíme budoucnost i my v Revolgy coby neherní firma. Jako cloudový partner jsme nedávno představili cloudové řešení specificky pro herní vývoj,“ dodává Jan Sechovec z Revolgy.

Česká historická hra v top 10 na světě. Prodeje Last Train Home překonaly očekávání brněnských tvůrců

Desítky tisíc prodaných kopií, překonaný Cyberpunk, první příčka v Česku. Ashborne Games se svou prvotinou vyrazili za úspěchem.

Michal MančařMichal Mančař

ashborne-games-last-train-boxed-01

Foto: Ashborne Games

Postavu kapitána Langera si v nové české hře Last Train Home zahrál známý herec Karel Dobrý

0Zobrazit komentáře

České videohry umí zabodovat i ve světě. Ale že se probojují mezi nejprodávanější tituly světa – anebo že uspějí v Japonsku –, to už tak obvyklé není. Historická hra Last Train Home od domácích vývojářů z Ashborne Studios to dokázala. Strategie vyprávějící příběh československých legionářů v Rusku prožívá nesmírně povedenou premiéru.

Největší online obchod s PC hrami Steam pravidelně vydává statistiky prodejů. Mezi těmi celosvětově nejúspěšnějšími videohrami za minulý týden v nich najdete i český Last Train Home. Ten vyšel v úterý 28. listopadu, za období od svého uvedení až do následujícího úterý 5. prosince se umístil na sedmé příčce prodejnosti na populární platformě.

Šťastná sedmička mu patří mezi placenými hrami (a konzolí Steam Deck na prvním místě, Steam jinak do svého žebříčku zahrnuje i tituly zdarma, například oblíbenou online střílečku Counter-Strike. V celkovém globálním přehledu se hra od brněnského studia Ashborne Games – které se dostalo do dvacítky největších českých herních studií – nachází na i tak úctyhodné dvanácté příčce. Snad ani netřeba dodávat, že v Česku je historická strategie jednoznačnou jedničkou.

„Z hlediska prodejů se jedná o vyšší desítky tisíc kopií během prvního týdne, což je velmi slibný start,“ přibližuje míru úspěchu pro CzechCrunch zástupce studia Dominik Jícha. „Největší zájem je tradičně ze Spojených států. Na druhém místě je Německo, kde je velmi silná komunita hráčů strategických her a máme zde i sílu našeho vydavatele THQ Nordic,“ upřesňuje.

A Česko? „Velmi nás těší, že je na třetím místě. To se s ohledem na zázemí studia a téma hry dalo očekávat, i tak se ale v kontextu celkové velikosti trhu jedná o perfektní výsledek,“ přidává marketingový manažer. Výsledek je to nejen perfektní, ale do jisté míry i překvapivý. „Přijetí Last Train Home předčilo naše očekávání. Umístění v top ten na Steamu je pro nás důležitým milníkem a zásadním krokem vpřed v naší premiéře na poli strategických her s novou značkou,“ dodává Jícha.

Last Train Home je totiž první hrou relativně mladého studia, které však založili veteráni videoherního vývoje převážně ze známé společnosti Bohemia Interactive. „Nesmírně nás těší ohlasy z řad hráčů, novinářů, kolegů, rodin a přátel, kteří nastoupili na palubu Last Train Home a společně s námi prožívají cestu československých legií. Máme velkou radost z toho, že převládá velmi pozitivní dojem a že námi podaný příběh oceňují lidé z celého světa,“ říká šéf firmy Petr Kolář.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Legionářská strategie za sebou v týdenním žebříčku zanechala například i polský megahit Cyberpunk 2077, který přitom v posledních týdnech zasáhla velká vlna obnoveného zájmu díky nově vydanému rozšíření a aktualizacím se spoustou nového obsahu. K prodejům přispěl i úspěch Last Train Home mezi prvními hráči a recenzenty. Na serveru Metacritic, který sbírá recenze z celého světa, si hra drží vysoké skóre 83 ze sta. Na Steamu ji kladně hodnotí 85 procent uživatelů.

O tom, že jde o mezinárodní úspěch, svědčí i jeden poměrně neočekávaný zdroj zahraniční popularity. „Překvapil nás vzestup zájmu o naši hru z Japonska. V tomto ohledu nám velmi pomohla dálková účast na Tokyo Games Show v září, kdy jsme byli osloveni tamním Českým centrem a zajistili jsme si účast na konferenci a výstavě českého velvyslanectví,“ vysvětluje Jícha.

Hra sází na velkou míru historické autenticity, na jejím vzniku se podílel i spolek Československá obec legionářská. Právě ze skutečného příběhu legionářů v Rusku po první světové válce Last Train Home vychází. Čeští a slovenští vojáci se kvůli geopolitické situaci museli do mladého Československa vydat východním směrem přes transsibiřskou magistrálu do Vladivostoku.

Hráči v Last Train Home legionáře ovládají v taktických bojích, ve strategické části hry se starají o své vojáky, jejich výstroj a výzbroj a o obrněný vlak. V prvních dojmech CzechCrunche z hraní Last Train Home se nešlo ubránit příznivému srovnání například s Commandos nebo Frostpunkem. Zážitku z Last Train Home přidávají i hrané scény s Karlem Dobrým v hlavní roli legionářského důstojníka nebo informativní encyklopedie.

Dílo brněnských vývojářů vyšlo na Steamu a na GOGu za cenu 40 eur (zhruba 950 korun), nově je na prvně jmenované platformě za obdobnou cenu k mání také v balíčku s oceňovaným titulem This War of Mine od polských 11 bit studios. Ten ukazuje strasti a hrůzy války z pohledu civilních obyvatel. „Je to pro nás velkou ctí. Věříme, že oba tituly k sobě dobře pasují svým mimoherním přesahem,“ uzavírá Jícha.