České hry vyrostly na rekordních 7,5 miliardy korun. Kdo se dostal do 20 největších studií?

Beat Games. Bohemia Interactive. Warhorse Studios... Herní speciál CzechCrunche představuje to nejlepší z českého videoherního průmyslu.

Michal MančařMichal Mančař

2_t20hs_clanekSpeciál

Foto: CzechCrunch

CzechCrunch představuje herní speciál, kde najdete ta nejdůležitější data o českých videohrách

0Zobrazit komentáře

Domácí herní průmysl dosáhl rekordních tržeb. Tempo jeho růstu ale výrazně zpomalilo. Jak se českým videohrám daří, kdo jsou největší herní studia u nás a jak situaci vidí zástupci těch největších firem? To se dozvíte v herním speciálu CzechCrunche, který představuje ta nejdůležitější čísla videoherní scény. A dokonce si v něm můžete zahrát hry od studentských vývojářů.

CzechCrunch spojil síly s Asociací českých herních vývojářů (GDA) a představuje přehled nejdůležitějších a nejzajímavějších informací o českém herním průmyslu. Za rok 2022 české videoherní firmy vykázaly souhrnný obrat 7,518 miliardy korun. Meziročně odvětví vyrostlo o šest procent oproti 7,11 miliardy korun za předloňský rok, tehdy ale zaznamenalo nárůst obratu o třetinu.

Navzdory rekordnímu obratu je ale zpomalení trhu znát. Zisk českých studií v roce 2022 narostl o jediné procento na 2,1 miliardy korun. V každoročně prezentovaných datech GDA také uvádí předběžné odhady letošních výsledků. Za rok 2023 počítá pouze s jednoprocentním růstem obratu na 7,6 miliardy korun.

Největším tahounem loňských čísel bylo stejně jako v předchozím období studio Beat Games, autoři hitu pro virtuální realitu Beat Saber. Jejich tržby přesáhly dvě miliardy korun. Více než miliardový obrat hlásí česká dvojka Bohemia Interactive, tradiční domácí studio a vývojáři populární série vojenských her Arma.

  • Chcete vědět, která další studia jsou v Česku největší a jaký mají obrat?
  • Kolik herních firem u nás působí a kolik mají pracovníků?
  • Jaké pracovní pozice potřebují obsadit?

Navštivte herní speciál CzechCrunche, kde najdete žebříček top českých studií, nejdůležitější čísla průmyslu i volné pozice ve videoherním vývoji. Ale také krátká videa od osobností herních i neherních – co rád hraje oblíbený moderátor Martin Veselovský nebo známý překladatel Filip Ženíšek? Dále na vás čekají tři studentské hry, které vznikly exkluzivně pro speciál a můžete se v nich zapsat do historie nejlepším skóre. A hlavně na stránce speciálu najdete exkluzivní rozhovory se zástupci nejvýznamnějších herních firem:

Svůj pohled na domácí herní scénu přidal také předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák. Toho 8. a 9. prosince zastihnete i na významné konferenci Game Developers Session na pražském Vyšehradě, jejímž je CzechCrunch mediálním partnerem. V sobotu od tří hodin můžete dokonce na GDS navštívit náš diskuzní panel s Jakubem Dvorským z Amanita Design, Markem Rabasem z Madfinger Games a Jánem Ilavským z Beat Games.

t20hs_clanek-mockup

Foto: CzechCrunch

Na herním speciálu CzechCrunche si dokonce můžete hry i zahrát

Herní speciál CzechCrunche vznikl za podpory společnosti Grip Studios, která se soustředí na co-development, tedy podporu jiných vývojářských týmů. Firma založená Jakubem Mikyskou a Janem Cabukem pracuje na vysokorozpočtových zahraničních titulech, zapojila se například do vývoje úspěšných her Subnautica, Pillars of Eternity či Marvel’s Midnight Suns.

„Speciál jsme se rozhodli podpořit, protože je to skvělá iniciativa k tomu dostat herní průmysl do lepšího veřejného povědomí a představit ho především jako skvělý byznys, kariéru, budoucnost. V situaci, kdy Česko hledá nové směřování a nahrazení ‚montovny‘ něčím novým, je právě herní průmysl jedna z nejlepších nových příležitostí,“ říká Mikyska.

„Světový herní průmysl je nyní větší než filmový a hudební dohromady. Přečtěte si to ještě jednou a zamyslete se nad tím. Jen samotné Grand Theft Auto V vydělalo svým tvůrcům více peněz než všechny čtyři Avengers filmy dohromady. To je síla herního průmyslu. Česká republika má potenciál této obrovské příležitosti využít pro svou budoucnost. Je ale potřeba začít dělat věci jinak,“ dodává Cabuk.

Dalšími partnery speciálu jsou vývojářské studio Alda Games zaměřené na mobilní hry a cloudová společnost Revolgy. „Jsem rád, že CzechCrunch mapuje český herní průmysl, v tomto odvětví vidím obrovský potenciál. V následujících letech se otevírají značné příležitosti zejména v mobilních hrách,“ říká Aleš Kříž, ředitel Alda Games. „Ve videoherním byznysu vidíme budoucnost i my v Revolgy coby neherní firma. Jako cloudový partner jsme nedávno představili cloudové řešení specificky pro herní vývoj,“ dodává Jan Sechovec z Revolgy.