Česko těží z natáčení Vyproštění, Nadace i Johna Wicka. Tržby z filmů a reklam vyrostly nad 15 miliard

O většinu patnáctimiliardového obratu audiovizuálního průmyslu se postaraly zahraniční projekty. Ty sem lákají pobídky, které jsou však v ohrožení.

Michal MančařMichal Mančař

nadace_1

Foto: Apple

Záběr ze seriálu Nadace

0Zobrazit komentáře

Loňský rok byl pro český audiovizuální průmysl – pod nějž kromě filmové tvorby spadá například i reklama – rekordní. Asociace producentů v audiovizi ve své výroční zprávě oznámila obrat odvětví v historické výši 15,4 miliardy korun. Zástupci oboru však varují, že navzdory úspěšnému roku nyní hrozí krize. Zaprvé kvůli pozastaveným pobídkám, zadruhé kvůli chystané novele zákona o audiovizi.

Tržby 15,4 miliardy korun za rok 2022 jsou výrazným nárůstem oproti předloňsku, kdy audiovizuální průmysl v Česku oznámil obrat zhruba 12 miliard korun. Zahraniční projekty z loňské částky tvořily 11,25 miliardy, tedy 73 procent obratu. Výroba reklamy se přičinila sumou 2,45 miliardy korun. Český film k obratu přispěl částkou 1,73 miliardy.

Největšími zahraničními produkcemi natáčenými v Česku byly pokračovaní filmu Vyproštění z dílny Netflixu s Chrisem Hemsworthem v hlavní roli, dále druhá řada sci-fi seriálu Nadace podle knihy Isaaca Asimova pro Apple TV+ nebo Ballerina, spin-off hollywoodského blockbusteru John Wick.

Tvůrce z ciziny často lákaly pobídky, které loni vzrostly o rekordních 570 milionů na 1,37 miliardy korun. V letošním roce vláda přidělila v rozpočtu Fondu kinematografie na pobídky 1,4 miliardy. V současné době jsou však pozastavené, po úspěšném období podle asociace přichází znovu nejistota.

Obrat audiovizuálního průmyslu v roce 2021 vs. 2022

Český film: 1,268 vs. 1,732 miliardy korun

Zahraniční: 8,737 vs. 11,256

Reklamy: 1,866 vs. 2,451

Celkem: 11,871 vs. 15,439

„Po českých službách je rekordní poptávka a máme historicky nejvyšší částku podpory, přesto ‚máme zavřeno‘. Nikdy jsme na tom nebyli lépe, pro zahraničí ale působíme nedůvěryhodně,“ uvedl předseda Asociace producentů v audiovizi (APA) Vratislav Šlajer.

„Důvodem je zastaralý a nepřehledný systém registrace a evidence pobídek, který na základě nerealistických odhadů generuje neplatná data a systém se pak jeví jako přetížený a ucpaný. To ale podle reálné kapacity trhu není pravda,“ dodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Státní fond kinematografie může pobídky podle Asociace producentů v audiovizi otevřít, kvůli složité legislativě je však vázán povinností vycházet ze zavádějících čísel. Situaci by měla řešit novela zákona o audiovizi, která bude platit od roku 2025.

„Do té doby systém, tentokrát z čistě technických důvodů, zkolabuje a pověst Česka jako perspektivní destinace pro zahraniční natáčení bude definitivně zničena. Asociace producentů proto apeluje na ministerstvo kultury a Státní fond kinematografie, aby společně nalezli cestu k odblokování jinak zdravého systému,“ dodal Šlajer.

Novela čelí odporu, bez ní ale pobídky nebudou

Jednou z nejdůležitějších změn vedle reformy pobídkového systému v novele zákona je, že fond bude nově podporovat i televizní a online projekty. Novela také navýší zdroje fondu, jehož systém financování dlouhodobě počítá se spoluzodpovědností všech, kdo z něj mohou čerpat. V současné době ale procento příjmů do fondu odvádějí pouze online platformy se sídlem v České republice, zahraniční platformy do systému nepřispívají.

Aby na globalizovaném trhu do systému přispívaly i zahraniční platformy generující zisk z českého trhu, považují zástupci APA za základ. Stejně tak i návrh ministerstva kultury, aby do systému přispívali všichni dvěma procenty příjmů z kin, televize, převzatého vysílání a streamingu. Tím by se podle asociace narovnal nerovnovážný stav, kdy kina a televize přispívají víc než domácí online platformy.

„Tento férový návrh ale překvapivě naráží na odpor jak zahraničních streamerů, tak bohužel i domácích televizních stanic a platforem. Opět tak hrozí opakování situace z roku 2006, kdy tehdejší novela zákona spadla kvůli tlaku komerčních televizí pod stůl,“ řekl Šlajer. „Pokud by současná novela neprošla, vedle porušení financování české audiovize by se definitivně zablokoval i systém pobídek,“ dodal.

S přispěním ČTK

Zaklínač je zpět. Začátek třetí řady právě vyšel na Netflixu, možná překvapí i zklamané fanoušky knih

Prvních pět epizod nové série směřuje k velkému finále. Je to dobrá fantasy zábava – a dokonce je o něco věrnější předloze než minule.

Michal MančařMichal Mančař

Everyones Enemy

Geralt a Yennefer jdou na ples. Co by se asi tak mohlo na krásné společenské události stát?

Geralt a Yennefer jdou na ples. Co by se asi tak mohlo na krásné společenské události stát?

0Zobrazit komentáře

Řekněme si to na rovinu. Zaklínač na Netflixu dnes začal svou už třetí řadu – takže brečet nad tím, že to není věrné zfilmování knih Andrzeje Sapkowského, dávno nemá smysl. Prvních pět epizod, po kterých bude za měsíc následovat finálová trojice, se stejně jako ty předchozí nese v duchu spíš volnější adaptace, inspirace a změn oproti originálu. Je to dobře? Především pro fanoušky knížek určitě ne. Ale je to dobrý fantasy seriál? To zase ano. A dokonce se chce dodat, že se v ohledech zábavnosti i věrnosti oproti předchozí řadě zlepšil.

Čas opovržení nad Zaklínačem by už měl pominout. Rozhořčení z toho, že seriáloví tvůrci nerespektují děj či postavy oblíbeného fantasy díla, je pochopitelné, ale zcela zbytečné. Na Netflixu vznikl svébytný počin, který samozřejmě můžete zatracovat za nevěru vůči zdrojovému materiálu (a budete mít často pravdu, spousta změn smysl prostě nedává a není k lepšímu), jenže s tím nic nenaděláme. Tak nač ho zatracovat, když může pobavit? A třetí sérii Zaklínače se právě tohle daří.

Znalci poznají, že Čas opovržení je také název jedné z knih zaklínačské ságy. Přesně té, kterou nová série sleduje. I tentokrát platí to, co platilo doposud. Cesta, kterou se seriál vydává k vyvrcholení – sněmu čarodějů na Thaneddu – vede jinudy než v knihách. Ale vede tam. A světe, div se, v pěti epizodách to příjemně graduje, jednotlivé dějové linky se pomalu proplétají, všechno působí kompaktněji, uvěřitelněji a jako mnohem méně silný zdroj nelibosti skalních fanoušků.

Dokonce se chce říct, že pokud by snad nějaký z nejvěrnějších příznivců, kteří nad seriálem už dávno (nebo nejpozději po finále druhé řady) zlomili hůl, dal Zaklínači druhou šanci, třetí série by ho mohla příjemně překvapit. Rozhodně ne šokovat tím, že se najednou stává supervěrnou adaptací, nebuďte bláhoví. Ale tím, že pokračuje v povedeném budování vztahu ústřední trojice Geralt, Ciri a Yennefer, že nabídne více situací známých ze stránek – a že nad severními královstvími se stahují jižní mračna a vše to směřuje k tomu kritickému okamžiku.

O tom, jak s ním seriál naloží, ale první pětice epizod ještě nerozhodne. Premiérové díly končí těsně před tím, než všechno vypukne. I lidé knižním Geraltem nepolíbení však musí tušit, že se blíží něco velkého, co bude opravdu stát za to. Stejně tak u těch, kdo zaklínačovská dobrodružství znají už z papíru, úvod třetí řady vyvolá velká očekávání. Snad takovou příležitost 27. července, kdy vyjdou poslední tři díly, Zaklínač nepromarní. Zatím je to totiž velmi koukatelné.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Trochu zrychlené smíření hlavních hrdinů (Dokonce dojde i na montáž! Tedy ne tréninkovou jako v Rockym, ale s vařením večeře a rodinným životem…) odpustíte, protože umožní seriálu lépe se soustředit na jejich příběh. Odměnou vám budou okamžiky vcelku věrně přejaté z knih anebo adaptované citlivěji než Kaer Morhen z minulého finále. Případně zaklínačské souboje, u nichž nelze nevzpomenout na videohry od CD Projektu. V okamžicích, kdy Henry Cavill tasí meč a udělá krok do temnot, je Zaklínač nejsilnější.

Bez chyb to samozřejmě není, události mimo Geraltovu rodinnou jednotku jsou o řád méně zábavné. Ať už jde o Nilfgaard, nebo elfy. Také pěvec Marigold má svou dějovou linku, která do příběhu zapadá, ale v internetových diskuzích z ní bude spousta mrzení. O castingu či kostýmech (Musí být elfí bojovník v temném fantasy seriálu instagramový cool dude? A ve kterém obchodním centru asi nakupuje Yennefer?) už toho také bylo řečeno dost.

01-portret-havlenka

Přečtěte si takéPracuji 12 hodin denně, vše se ale stihnout nedá, říká HlavenkaPracuji 12 hodin denně, vše ale stihnout nejde. Hlavenka z Elongy popisuje, co ho poslalo zpět na zem

Jenže platí myšlenka z úvodu. Proč si podobnými věcmi kazit jinak solidní fantasy podívanou? Zase tolik jí na streamovacích službách není. A navzdory nedostatkům (Ještě třeba občas ne úplně prvotřídní vizuální triky by se daly zmínit…) Zaklínač rozhodně patří mezi ty nejlepší.

Přesto si na závěr nejde odpustit poznámku a trochu pokrytecky se tak neřídit vlastní radou, že kdyby tvůrci vzali svůj současný přístup, ale byli Sapkowskému věrnější, tak – zůstaneme u zaklínačovského slovníku – by bavil ještě o něco více.