Český e-shop zrychluje expanzi na Západ, chce být hokejovou jedničkou. Ze Sportobchod.cz je Sportega

Internetová prodejna Sportobchod.cz si ke svým dvacátým narozeninám nadělila netradiční dárek – přejmenovala se na Sportegu.

Luboš KrečLuboš Kreč

sportega-hp

Foto: Sportega

Zakladatelé Sportegy Martin Došek (vlevo) a Josef Mech

O tom, že svůj e-shop, byť úspěšný, pojmenoval blbě, přemýšlel Josef Mech už hodně dlouho, určitě několik let. A stejně dlouho dumal, jak to napravit. Sportobchod.cz bylo zaměnitelné a generické jméno, ale čím a jak ho nahradit? Řešení mu přitom leželo celou dobu před nosem. V zahraničí působili pod značkou Sportega, a i když se mu pro český trh původně moc nepozdávala, nakonec na ni vsadili i doma. „Vypadá to, že zákazníci to vzali,“ říká pár měsíců po rebrandingu. A dodává: „Teď je naší prioritou ale zahraničí.“

Sjednocení názvu je totiž pouze jednou z částí aktuálních proměn firmy. Ta se už před časem zapojila mimo jiné do programu Retail Growth Program od společnosti Google, který je zaměřený na pomoc při dalším růstu pro již zavedené a větší e-shopy. Právě s pomocí expertů z jedné z největších internetových firem a klíčového hráče na poli digitálního marketingu a vyhledávání se Sportega pouští do další mezinárodní expanze.

„Česko pro nás dnes už představuje méně než 40 procent obratu. A v dalších letech to bude dál klesat,“ říká spoluzakladatel obchodu. Kromě Slovenska, Maďarska nebo německy mluvících zemí čerstvě vstoupili do Francie a koukají se intenzivně na Itálii, Velkou Británii nebo Dánsko a Nizozemí. S čím tam chtějí uspět? „Jsou to zavedené trhy, jenže my jsme specialisté na hokej a ten na těchto trzích nemá nikdo podchycený, přitom tam je velmi zajímavý potenciál. Když to zjednoduším, tak naše strategie je stát se hokejovým lídrem v celé Evropě,“ dodává Josef Mech.

Země jako Francie nebo Itálie jsou obecně ve sportovním segmentu samozřejmě obrovské trhy, minimálně při srovnání s Českem, ale hokej tam není zase tak rozšířený: „Ovšem zároveň to není ani žádná úplně okrajová popelka,“ říká. Česko, kde má Sportega sídlo i sklad, by fungovalo jako základna, takže expanze do ciziny je primárně marketingová, žádné davy zaměstnanců by tam nebylo třeba najít. „To je jedna z výhod internetového obchodu, že můžete dělat byznys v zemích, kde ani fyzicky nejste přítomní.“

Sportega si už v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku ověřila, že jí sázka na hokej funguje. A chce ji zopakovat. Při svém růstu za hranice se zatím vyhýbá hokejovým velmocem, jako je Skandinávie, kde je trh mnohem větší, ale také lépe rozdělený a vyprofilovaný.

A v Česku? Doma má Sportega také plány, týkají se ale především kamenných prodejen. Historicky měli jednu v Brně, ta prošla zrovna velkou proměnou, nově mají po akvizici e-shopu Fitness4U také jeden obchod v Uherském Hradišti a v Praze rozjíždí nový koncept. „Otevřeli jsme takovou prodejno-výdejnu ve sportovní hale v Praze 6, tedy na místě, kam lidé přirozeně chodí za sportem. A vypadá to velmi dobře, takže nyní aktivně hledáme další místa i mimo metropoli.“

V rámci české e-commerce scény patří třiačtyřicetiletý Mech a druhý spoluzakladatel firmy, stejně starý Martin Došek, mezi pionýry, protože svůj obchod zaměřený na sportovní zboží rozjeli už v roce 2002 a loni oslavili dvacet let na trhu. Když podnik startovali na začátku nultých let z ložnice rodičů v Brně, o jménu zase tak moc nepřemýšleli.

sportega-b

Jak se změnilo logo ze Sportobchod.cz na Sportega

„Byly to punkové, ryze startupové začátky. A vlastně nám tehdy přišlo, že jmenovat se Sportobchod je děsně chytré a originální,“ vypráví s tím, že až po několika letech si uvědomili, že pravdou je opak. „Jeden známý mi říkal, že si nakoupil vybavení na hokej v nějakém sportovním obchodě. Nebyl schopen se dobrat jména. Až dodatečně jsme zjistili, že to bylo u nás. A to byl ten problém.“

Problém je, když se nad tím člověk zamyslí, celkem jasný – Alza, Mall, Pilulka… to všechno jsou dobře rozpoznatelné a zapamatovatelné značky, jenže Sportobchod (a později Sportobchod.cz) je příliš unifikovaný, bez emocí a těžko si jej s něčím spojit. Přitom jde o velmi úspěšný projekt – roční tržby se i v náročném loňském roce dostaly přes půl miliardy, e-shop se zaměřuje na hokej, raketové sporty jako tenis, badminton či stolní tenis, dále na cyklistiku a venkovní aktivity.

„Několik let jsme kolem toho, že se přejmenujeme, kroužili. Až loni jsme k tomu sebrali odvahu,“ říká Josef Mech, který spolu s Doškem drží ve firmě i nadále významný, více než 40procentní podíl. Většinu už ale nemají, tu v roce 2021 získaly investiční fondy eRockets a Hartenberg Capital.

Objevte nové trhy, získejte o nich důležité informace a prodávejte své zboží nebo služby zákazníkům kdekoli na světě. Market Finder je bezplatný interaktivní nástroj postavený na datech Googlu a expertíze partnerů. Nedávno jej Google uvedl kompletně v českém jazyce.

Nový název měli přitom celou dobu před nosem, stejně ale zkoušeli poptávat různé agentury a experty, nic jim to ale nepomohlo. „Skoro deset let už působíme v Německu nebo Rakousku. Jsme tam pod značkou Sportega, protože Sportobchod dává smysl v Česku nebo na Slovensku, ale ne jinde. Původně se nám ani Sportega moc nelíbila, určitě ne pro domácí trh. Ale nakonec jsme se pro ni rozhodli a vypadá to, že to byla správná volba,“ připouští Mech.

Rok 2023 bude každopádně ve srovnání s tím loňským o dost složitější, z e-commerce už před koncem roku přicházely zprávy, že nákupy na internetu oslabují. Vlivem drahých energií a vysoké inflace bude ochabování poptávky pokračovat a sportovní vybavení může být další z obětí v českém utahování opasků.

Ve Sporteze si to uvědomují, ale kolena se jim nepodlamují: „Jsme ve výhledu opatrní, dost se o tom bavíme, držíme se při zdi. Počítáme spíše s menším růstem kolem deseti procent především díky expanzi. Je třeba být konzervativní, ale zase ne moc. V byznysu už jsme opravdu dlouho, takže nás jen tak něco nezaskočí.“

05_pepa_dosa

Josef Mech (vlevo) a Martin Došek z e-shopu Sportega

Partnerem článku je Grow with Google. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.