Český fintech startup Twisto loni v obratu překonal miliardu korun. Letos skončí poprvé v zisku
Česká platební služba Twisto oznámila, že má za sebou nejúspěšnější rok ve své pětileté historii. V řeči čísel to za rok 2018 znamená trojnásobný růst a realizaci transakcí v hodnotě 952 milionů korun. Když k tomu přičteme i další výnosy z doplňujících služeb a odložených plateb, dosáhla tuzemská platební aplikace v obratu zhruba na 1,2 miliardy korun. Letos plánuje Twisto růst stejným tempem a chystá několik zajímavých novinek.
Twisto je v první řadě platební aplikace, přes kterou se loni zrealizovalo 1,34 milionu transakcí v celkové hodnotě 952 milionů korun, což její šéf Michal Šmída předpovídal už loni v říjnu. Uživatelé mohou díky Twistu platit ve vybraných e-shopech na jedno kliknutí, zasílat do něj své složenky a faktury a také platit klasicky u obchodníka, a to prostřednictvím platební karty nebo náramku. Smysl Twista pak tkví v tom, že veškeré platby v rámci jednoho měsíce hradí za vás a vy je následně zaplatíte hromadně při měsíčním zúčtování.
Hlavní byznys tuzemského startupu je postaven na třech hlavních nohách: provizi od e-shopů, prémiových účtech (kde je k dispozici například zmíněná platební karta či náramek) a volitelném prodlužování splatnosti, za které se pak po úvodním měsíci platí úrok. Výnosy z těchto aktivit činí střední desítky milionů korun s tím, že se Twisto chce letos po pěti letech poprvé přetočit do zisku. Letos cílí na obrat mezi 2,5 až 3 miliardami korun.
„Na měsíční bázi se chceme dostat do černých čísel ke konci letošní roku a v příštím roce bychom již měli být ziskoví všech dvanáct měsíců. Aktuálně veškeré prostředky investujeme do růstu, a to jak celé služby, tak našeho týmu,“ komentuje pro CzechCrunch plány Twista jeho CEO Michal Šmída. Aby další růst a zisk nových zákazníků podpořil, chystá letos se svým týmem představit několik nových funkcí, mezi kterými bude placení mobilem, debetní platby a nový nástroj pro správu osobních financí.
Hlavní produkt, kterým je Twisto účet, dnes využívá 52 tisíc zákazníků. V e-shopu pak jednoduchou platbu prostřednictvím Twista, která sestává prakticky jen z jediného kliknutí, ke konci roku 2018 využil každý desátý Čech, tedy celkově 495 tisíc lidí. K prémiovým Twisto účtům český fintech nabízí zmíněnou platební kartu, kterou si pořizuje více než polovina nových zákazníků a platí s ní v průměru patnáctkrát měsíčně.
Inspirace u Revolutu i Curve
Téměř tři ze čtyř zákazníků, kteří mají od Twista platební kartu, si pořizují také platební náramek, ale není to zdaleka jediná služba, kterou uživatelé v rámci Twisto Premium využívají. Českému startupu se osvědčila inspirace u populárního Revolutu, když zavedl oproti tradičním bankám výhodnější kurz pro transakce v cizích měnách, cestovní pojištění ve spolupráci s Uniqa a také možnost rozdělení společné platby zvanou Split.
Významnou novinkou letošního roku by měla být možnost platit prostřednictvím Twista také debetně. To znamená, že již nebude nutné, aby za vás veškeré útraty platilo Twisto, jemuž následně v dalším měsíci vše splatíte, ale budete si moci do aplikaci nahrát vlastní platební kartu, ze které se budou platby rovnou strhávat. Český startup se tu pro změnu inspiroval jiným úspěšným zahraničním fintechem Curve, který umožňuje do jedné fyzické karty nahrát hned několik dalších a vždy nechá uživatele v mobilní aplikaci zvolit, se kterou chce zrovna platit.
V případě „debetního Twista“ si uživatel bude moci nastavit, že se například platby do určité výše (např. 500 korun) budou automaticky strhávat z jeho platební karty a o ostatní platby se již postará Twisto. Podobně jako u Curve se navíc bude možné vrátit v čase a v případě potřeby změnit, odkud se má vybraná platba strhnout. Na rozdíl od Curve to ale však zatím nepůjde určit dopředu, pouze nastavením zmíněného limitu.
Placení přes Apple Pay a rozložení velkých plateb
Vedle klasické plastové karty nebo náramku chce Twisto v letošním roce nabídnout zákazníkům také další metody placení, především možnost mobilních plateb, a to jak prostřednictvím Apple Pay, tak později také Google Pay, aby mohli mobilem platit jak majitelé iPhonů a hodinek Apple Watch, tak uživatelé telefonů s Androidem. V aplikaci Twista se objeví také automatická kategorizace výdajů pro lepší přehled o tom, za co uživatelé utrácejí.
Ještě zajímavější pak letos Twisto udělá svou odloženou platbu, v rámci níž půjde větší nákupy rozložit hned do několika plateb, a to od tří do dvanácti měsíců. Pokud si uživatel například koupí počítač za 30 tisíc, bude si moci v Twistu na pár kliků rozdělit celou platbu třeba do dvanácti měsíců. V Twistu zatím nevědí, jak vysoký bude u takové služby úrok, ale podle Šmídy bude na trhu maximálně konkurenceschopný. Twisto bude veškeré úvěry poskytovat a zprocesovávat interně včetně využití vlastního skóringového nástroje Nikita.
V loňském roce zároveň Michal Šmída se svou platební aplikací poprvé vydal do zahraničí. Již několik měsíců operuje v Polsku, kde chce letos spustit své kompletní služby a cílí na obrat ve výši půl miliardy korun, o do pěti let chce být Twisto v regionu střední a východní Evropy na dvou milionech zákazníků. Dalšími trhy, kam český startup plánuje expandovat, mají být v následujících letech Slovensko a Rumunsko. I v zahraničí chce zůstat Twisto lokální službou ve smyslu integrace lokálních partnerů a služeb včetně potřebné jazykové podpory.