Český křišťál na prestižním závodě. Škodovka a Lasvit opět stvořily trofej pro vítěze Tour de France

Zatímco designéři Škodovky, hlavního partnera závodu, navrhli podobu trofeje, o výrobu se postarali skláři novoborské společnosti Lasvit.

tour_1

Foto: Škoda Auto

Trofej pro vítěze Tour a autor jejího designu Peter Olah

0Zobrazit komentáře

Letošní cyklistická Tour de France se mohla nést ve znamení hattricku výjimečného slovinského závodníka Tadeje Pogačara. Tyto plány však zhatila dánská raketa stáje Jumbo Visma jménem Jonas Vingegaard. Byl to právě on, kdo ve žlutém trikotu pro celkového vítěze zvedl nad svou hlavu křišťálovou trofej navrženou ve Škoda Design a vyrobenou v malé vesnici nedaleko Nového Boru.

Během roku o sobě dává Škoda Auto vědět coby hlavní partner hned několika velkých sportovních událostí mimo mistrovství světa v ledním hokeji – je to také během tradičního cyklistického závodu Tour de France. Spojení obou jmen trvá již od roku 2004 a neznamená jen loga automobilky na bannerech podél tratě, asfaltu či dresech jezdců.

Do závodu se zapojuje na 250 vozů automobilky, přičemž i letos vzalo na svá bedra nejprestižnější úlohu elektrické SUV Enyaq, které ve většině etap plnilo úlohu ředitelského vozu jedoucího v čele pelotonu. Mimo Enyaqu se na závodech představily také modely Škoda Octavia či plug-in hybrid Škoda Superb iV. Vozy jsou využívány jak k servisním účelům, tak doprovodu pelotonu.

Silná česká stopa doprovázela i závěrečný ceremoniál vyhlašování vítěze letošního ročníku Staré dámy, jak se Tour de France přezdívá. Tento ceremoniál se již tradičně odehrál na pařížské třídě Champs-Élysées a trofej pro vítěze nad svou hlavu zvedl pětadvacetiletý Dán Jonas Vingegaard, který svou kariéru odšpuntoval před několika lety, kdy zanechal práce čističe ryb v jedné z dánských konzerváren a pustil se do tréninku naplno.

Dán ze všech nasazených borců dokázal zdolat trasu dlouhou 3 300 kilometrů, rozdělenou na jednadvacet etap, vůbec nejrychleji, proto si mohl potěžkat váhu českého křišťálu, ze kterého je vyrobena trofej pro absolutního vítěze.

tour_2

Foto: Škoda Auto

Vyhlašování vítěze letošní Tour

Podobu trofeje mají na svědomí designéři mladoboleslavské automobilky, kteří se rozhodli pomocí skla vyjádřit pomíjivost okamžiku, ale také dynamiku a energii. Výsledkem je šedesát centimetrů vysoká a čtyři kilogramy vážící krystalická trofej, která se díky unikátnímu brusu z každého zorného úhlu jeví trochu jinak.

Vznik trofeje na základě návrhu automobilových designérů má na starosti novoborská společnost Lasvit Leona Jakimiče. Ta trofeje již několik let vyrábí ve sklárně Ajeto v malé vesnici Lindava nedaleko Nového Boru, která se objevila i v našich tipech na zajímavé prázdninové výlety.

Tour de France ovšem letos ceremoniálem předání trofeje na Champs-Élysées nekončí. Štafetu přebrala ženská varianta závodu, ke kterému tuzemská automobilka připravila sérii osmi plakátů na bázi NFT, kdy každý reprezentuje jednu z jeho etap. Pro Škodovku se jedná o další propojení světa sportu s digitálními tokeny, které si automobilka připravila i pro konané mistrovství světa v ledním hokeji.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.