Českým vývojářům z Amanity významně pomáhá Apple. Ale tržby ovlivnily i vinyly a robot Josef

Obrat herního studia meziročně poklesl, zvýšily se ale tržby z merchandisingu. Nyní Amanita pilně pracuje na novince Phonopolis.

Michal MančařMichal Mančař

robot-josef-machinarium

Foto: Amanita Design

Robot Josef, hrdina hry Machinarium i e-shopu Amanity

0Zobrazit komentáře

Domácí herní studio Amanita Design, které stojí za oblíbenými a audiovizuálně zajímavými počiny jako Happy Game, Creaks nebo Samorost, zveřejnilo loňské finanční výsledky. V meziročním srovnání sice oproti roku 2020 zaznamenalo celkový pokles obratu i zisku, ale zvýšilo tržby z merchandisingu, tedy z prodeje vinylů se soundtracky, sběratelských sošek robota Josefa z Machinaria, ale i roztomilého raubíře a hlavního hrdiny stejnojmenné hry Chuchel.

Amanita ve výroční zprávě za rok 2021 vykázala tržby ve výši 83,8 milionu, zisk vývojářů dosáhl 25,2 milionu korun. V obou případech jde o nižší sumy ve srovnání s předloňskem, kdy obrat činil 106 milionů a zisk 34,5 milionu korun. „Důvodem poklesu je přirozené snížení tržeb ze hry Creaks, která byla v roce 2020 po vydání finančně velmi úspěšná především díky Apple Arcade. Svůj vliv na pokles mělo také posílení koruny vůči jiným měnám, většinu příjmů máme v dolarech,“ říká pro CzechCrunch Lukáš Kunce z Amanity.

Právě zmiňovaná herní služba od Applu byla pro byznys českých vývojářů i tentokrát důležitá. „Významný podíl na celkových tržbách tvořily příjmy plynoucí z předplacené služby Arcade společnosti Apple, v jejímž katalogu měla Amanita v průběhu roku 2021 dva tituly – Creaks a Pilgrims,“ zmiňuje studio ve výroční zprávě za rok 2021. Amanita tím pokračovala v předloňském trendu, kdy podle slov zakladatele firmy Jakuba Dvorského své tržby oproti předchozím rokům navýšila právě zejména díky Apple Arcade.

Naopak do obratu příliš nestihla promluvit loňská Happy Game, která je navzdory veselému jménu spíš krvavým hororem. Ta totiž vyšla až na podzim, navíc je prozatím k dispozici jen na PC a Nintendo Switch. Na mobilních verzích se podle Kunceho právě pracuje, hotovo by mělo být ještě letos. Jeden ukazatel nicméně ve výsledcích Amanity meziročně významně narostl, byť jeho celkový dopad na tržby není obří.

chuchel-plysak

Foto: Amanita Design

Amanita na svém e-shopu prodává sběratelské předměty od vinylů po plyšáky

Na dva a půl milionu korun se z o milion nižší částky navýšil obrat z prodeje sběratelských předmětů. Amanita na svém e-shopu nabízí například desky s herními skladbami. „Dlouhodobě se daří našim soundtrackům na vinylu, především Machinariu a Samorostu 3, které vyšly už v několika různých edicích. Zrovna před pár dny se nám podařilo Samorost 3 2LP znovu vyprodat,“ přibližuje Kunce.

Kromě nahrávek podmanivých tónů od dvorního skladatele studia a úspěšného hudebníka Tomáše „Floex“ Dvořáka je k mání třeba i protagonista hry Chuchel v plyšové podobě a další oblíbené postavičky. „Tržby z merche výrazně ovlivnila bronzová soška robota Josefa, hlavního hrdiny Machinaria, kterou jsme uvedli v říjnu 2021. Více než polovina ze 199 vyrobených kusů se prodala ještě do konce téhož roku. Dobře se prodávala také kniha The Art of Creaks,“ dodává zástupce studia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V současnosti se v Amanitě pracuje na další nahrávce s britským hudebníkem Hidden Orchestra ve spojitosti s druhým výročím hry Creaks, dále pak na nové hře Phonopolis. Ta navazuje na tradici Amanity ve tvorbě titulů, které jsou oproti mainstreamové tvorbě spíš menšími hříčkami, avšak současně jsou nesmírně audiovizuálně poutavé a doslova překypují atmosférou. V úvodu zmiňovaný Samorost byl pohádkový až snový, další úspěšný počin Creaks z předloňska tak trochu tajuplně strašidelný, Phonopolis zase neotřelou formou prozkoumá vážné téma totality a svobody.

Hra, která by měla vyjít napřesrok, bude prvním počinem českých vývojářů, který vznikne kombinací trojrozměrné grafiky a ručně vyráběných kulis. „Všechny textury malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model. Chceme, aby na lidi Phonopolis působila nejen jako počítačová hra, ale hlavně jako takový malý, ručně vyrobený svět,“ vysvětlil dříve proces výroby jeden z autorů hry Oto Dostál.

O významu a originalitě tvorby Amanity svědčí i skutečnost, že se její Samorost stane součástí výstavy Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020, která začátkem září začne v Bruselu ku příležitosti českého předsednictví Evropské unie. Návštěvníci tamějšího muzea umění si Samorost budou moci i zahrát.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Chcete všechny konzole světa? Na obří sbírku od Game Boye až po Xbox vám překvapivě stačí pakatel

Nadšenec za více než dvacet let nasbíral přes dva tisíce herních zařízení. Některá jsou padesát let stará, jiná už ani neseženete.

Michal MančařMichal Mančař

gameboy-konzole

Foto: Kaori30

Kolik druhů Game Boyů vzniklo? Když si pořídíte nabízenou sbírku, zjistíte to

0Zobrazit komentáře

Sběratelství je krásný koníček. Pokud tedy nepřeroste do obludných a patologických rozměrů a nezaplní váš byt krabicemi až ke stropu. Jestli tuto hranici překročila i impozantní sbírka francouzského videoherního sběratele, je na posouzení zájemců. Těm nabízí obrovskou kolekci více než dvou tisíc známých i obskurních herních konzolí, které ukazují půlstoletí videoherního hardwaru. A to za cenu, která je překvapivě nízká.

Nedočkaví hráči i nezásobené obchody stále bojují s nedostatkem PlayStationů 5, konzole od Sony nyní navíc zasáhlo zdražení. Přesto existují herní zařízení, která jsou ještě raritnějším zbožím. Na ta však oproti PS5 dlouhatánské davy zájemců řadu nestojí. Jsou to totiž sběratelské kousky klidně i několik desetiletí staré, jež už dávno vypadly z prodeje a teď nanejvýš zkrášlují skříně. Anebo vyvolávají zájem několika málo retrosběratelů.

Právě takovým fajnšmekrům se nyní otevírá jedinečná možnost získat dost možná tu nejkompletnější herně-hardwarovou sbírku na světě. Uživatel Kaori30 na serveru eBay nabízí svou kolekci více než 2 200 videoherních konzolí a několika stovek her k tomu. A to jak těch novějších, tak kousků z doby před padesáti lety. Stačí mít po ruce 984 tisíc eur, v přepočtu něco málo přes 24 milionů korun. Taková cenovka svítí v inzerátu u tlačítka „Kup teď“. Jen pozor, prodává se pouze v celku.

Cílem sběratele bylo získat doslova všechno. Všechny konzole, veškeré modely, kompletní barevné varianty, všechny speciální verze, které jste mohli vyhrát v soutěžích, veškeré konzole ze všech možných trhů, dokonce i jinak neprodejné nebo limitované edice… Potvrdit tvrzení, že jde o téměř všechny konzole světa, je prakticky nemožné. Ale ať už máte zálusk na některý z mnoha desítek modelů legendárního GameBoye, nebo třeba jednu z pětadvaceti variant Wii, v seznamu je najdete. A vedle nich i GameCube, Switch, 3DS, Xbox a další. Mnohé z nich samozřejmě stále nerozbalené.

konzole02

Foto: Kaori30

Kolekce obsahuje klasické kousky jako Xbox, ale i takřka neznámé konzole

Sbírka podle majitele navíc obsahuje na tři stovky kousků, které dnes už prostě neseženete. A požadovaná cena je prý vlastně jen pakatel, za který byste ji neměli možnost pořídit, ani kdyby byly všechny konzole v aukcích a bazarech dostupné. Důvod prodeje Kaori30 nezmiňuje, ale uvádí, že by o kolekci mohla kromě jiných sběratelů projevit zájem například muzea.

Příběh, který ke vzniku sbírky vedl, se neobešel bez pár zamotání. Kaori30 v inzerátu popisuje, že první kousky začal pořizovat v devadesátých letech. Tehdy ještě bez vidiny velké kolekce. Dokonce se jich po nástupu na vysokou školu nejprve zbavil, než se o něco později do sběratelství pustil nanovo. Současná podoba sbírky tak začala vznikat na začátku století.

Jenže okolo roku 2011 už na svůj drahý koníček přestával mít čas. Navíc prý bylo těžké nacházet stále zajímavější kousky. A tak došlo na další výprodej. Jenže po takové investici – finanční, časové i emocionální – se nelze divit, že během následujících roků pověstný červík v hlavě hlodal, až se dohlodal k rozhodnutí sbírku opět restartovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K relapsu prý stačil pobyt v Tokiu před čtyřmi lety, kde Kaori30 pořídil téměř vše, co v předchozích letech rozprodal. Od té doby přidal ještě další kousky, až vytvořil nyní nabízenou sbírku za téměř milion eur. A slova o tom, že ta částka je vlastně překvapivě nízká, potvrzují i další nedávné prodeje. Velké peníze a videoherní sběratelství totiž nejsou nijak neobvyklé spojení.

Jen před rokem do rekordních výšin stoupaly částky nikoliv za obří sbírky, ale za jednotlivé hry. V dubnu 2021 se prodala cartridge téměř čtyřicet let staré skákačky Super Mario Bros. pro kultovní konzoli NES za více než 14 milionů korun. Krátce poté rekord pokořila také fantasy akce Zelda taktéž pro NES s částkou 18,8 milionu – jenže dva dny nato ji přeskočil opět Mario.

Biatlonistka Markéta Davidová

Přečtěte si takéDavidová: Olympiáda teď není cíl, chci hlavně chodit bez bolestiDavidová: Olympiáda teď není cíl, chci hlavně být bez bolesti. Svému koni jsem založila Instagram

Super Mario 64 pro konzoli Nintendo 64 se tehdy prodal za téměř dvojnásobek krátce vládnoucího rekordu, vítěz aukce za zapečetěnou hru zaplatil zaplatil 34 milionů korun. Jenže netrvalo to ani měsíc a na trůn opět usedl italský instalatér, když se ještě vzácnější kopie Super Mario Bros. pro NES prodala za 43 milionů. A vedle takové sumy za jedinou hru už sbírka několika stovek historicky hodnotných konzolí vypadá jako velice výhodný nákup.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.