Čistá čelní skla a žádné seškrabování. Řidiči koupili už přes šest milionů elektronických dálničních známek

Filip HouskaFilip Houska

dalnicni-znamky1

Foto: eDalnice

Nalepovacím dálničním známkám naštěstí už odzvonilo

0Zobrazit komentáře

Počátkem letošního roku se Češi jednou provždy rozloučili s klasickými nalepovacími dálničními známkami. Tuzemským řidičům se totiž otevřela možnost si kupóny kupovat v elektronické verzi, aniž by rok, co rok museli řešit slupování papírové viněty z čelního skla. A byť spuštění tohoto projektu provázelo několik komplikací, nakonec proces nákupu elektronických dálniček funguje dobře.

Od zahájení prodejů loni v prosinci nakoupili řidiči přes šest milionů kusů elektronických dálničních známek za více než 5,4 miliardy korun. Největší zájem byl o roční kupony, kterých nakoupili téměř tři miliony kusů, velmi oblíbenými se staly ale i varianty na deset dní, kterých se za uplynulých zhruba dvanáct měsíců prodalo necelých 2,5 milionu kusů. Nejmenší zájem byl o měsíční viněty (665 tisíc prodaných kusů).

Výnosy z prodeje činí aktuálně asi o 600 milionů korun více než za loňský rok, přičemž nejoblíbenějším prodejním kanálem byl e-shop na webu edalnice.cz – tam si kupony koupilo zhruba 83 procent motoristů. Sedm až osm procent všech řidičů využilo pro nákup pobočky České pošty nebo čerpací stanice EuroOil s tím, že zbylá dvě procenta koupila známku v samoobslužných kioscích u hranic.

„Systém elektronické dálniční známky funguje a je pro občany jedním z nejlepších elektronických nástrojů. Je rychlý, pohodlný, bezpečný a řidiči si ho chválí. Státu šetří peníze a motoristům, kteří vše mohou vyřídit z domova, šetří čas. Po roce fungování může být elektronický systém dálničních známek vzorem k digitalizaci dalších agend,“ řekl před časem bývalý ministr dopravy Karel Havlíček.

Výhod elektronických dálničních známek oproti původním papírovým je několik. Nejen, že si řidiči nemusí oblepovat čelní sklo auta (a pak prošlé dálničky mnohdy pracně seškrabávat), ale také mohou těžit z jejich klouzavé platnosti – mohou si totiž nastavit platnost známky od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.

Od poloviny dubna mohou řidiči navíc žádat o vrácení platby při chybném nákupu na neexistující poznávací značku vozidla. Každá dálniční známka je totiž na SPZ vázaná. Co se cen týče, ty zůstaly stejné – roční dálnička stojí 1 500 korun, třicetidenní vychází 440 korun a za verzi na deset dní zaplatí motoristé 310 korun.

Start elektronických dálničních známek ale nešel úplně podle plánu. V den spuštění (tedy 1. prosince roku 2020) byly plošné problémy s výpadky systému, což se ovšem vyřešilo „už“ během odpoledních hodin téhož dne. I tak ale výpadek vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků. Od té doby systém funguje bez výraznějších problémů.

S přispěním ČTK.