ČSOB si pochvaluje vývoj Mall Pay. Jeho odložené platby vyrostly dvojnásobně, aktivně je využívá 60 tisíc lidí

Peter BrejčákPeter Brejčák

adam-kolesa-mallpay

Foto: Mall Pay

Adam Kolesa, CEO platební služby Mall Pay

0Zobrazit komentáře

Odložené platby fungující na principu „nakup teď, zaplať později“ se u českých zákazníků těší stále větší oblibě. Průkopníkem na tuzemském trhu je startup Twisto, který minulý týden oznámil získání investice ve stovkách milionů korun, ale na paty se mu snaží šlapat Mall Pay z dílny internetové skupiny Mall Group a ČSOB, která se nyní pochlubila čísly za loňský – a nepřekvapivě rekordní – rok.

I díky získání licence na poskytovaní platebních služeb a vydání vlastních karet se podařilo mladé službě zprostředkovat v roce 2020 platby v řádu nižších stovek milionů korun. Celkově šlo o 130 tisíc plateb, meziročně tak jde o dvojnásobek. Počet všech uživatelů Mall Pay se přiblížil čtvrt milionu, z nichž je aktivně nakupujících 60 tisíc a průměrná výše nákupu se pohybovala okolo 1 200 korun.

„Minulý rok jsme zakončili v řádech nižších stovek milionů. Je třeba si uvědomit, že tato suma vychází z nákupů realizovaných takřka výhradně s pomocí odložené platby coby zákazníkem vybrané platební metody a e-shopu, nikoli pomocí skipovacích karet,“ popisuje pro CzechCrunch Adam Kolesa, ředitel Mall Pay.

Zároveň dodává, že karty si od října aktivovala více než tisícovka klientů. „Nákupy pomocí skipovacích karet, které budou asi pětkrát častější a výrazně větší, jsou v celkové částce nákupů zastoupeny minimálně s ohledem na start našich nových účtů s kartami až v posledním kvartálu minulého roku,“ doplňuje.

mall_pay_skipovaci_platebni_karta_platba_apple_pay-min

Foto: Mall Pay

Platební karty Mall Pay je možné využít i při placení přes Apple Pay a Google Pay

V současné chvíli je Mall Pay, který napůl vlastní Mall Group a ČSOB, ve ztrátě. Do černých čísel by se mělo podle plánu překlopit za dva roky. Klíčové pro dosažení tohoto milníku je vybudovat bázi klientů, kteří prošli ověřovacím procesem a využívají některý z pokročilých účtů s vysokým limitem. Takových měl tuzemský fintech ke konci roku dva tisíce – pro profitabilitu by však potřeboval řádově více.

„S ohledem na to, že jsme produkt pro tyto klienty představili až v polovině října, to však můžeme považovat za úspěch. Jedná se o plnění spíše optimistického scénáře,“ pochvaluje si Kolesa a přiznává, že má jeho služba pořád co vylepšovat, například v průchodnosti ověřovacího procesu či mixu služeb.

Pozitivním vlivem pro profitabilitu Mall Pay mají být nové B2B produkty, jako například v prosinci představené pojištění prodávaných produktů. Celkově s ním spolupracuje 160 e-shopů a dalších online služeb, které mají řešení na odložené platby integrované přímo do platební brány a lze ho tak využít i bez karty. V meziročním srovnání to představuje pětinásobný nárůst partnerů a letos by se měla překonat hranice tří stovek.

„Zatím nemáme loňský rok uzavřený, ale už nyní můžeme říci, že se v tržbách budeme pohybovat na úrovni vyšších jednotek milionů, maximálně jedné desítky. Opět je třeba si uvědomit, že tržby jsou tvořeny zcela majoritně pomocí transakčních poplatků za platby na e-shopech pomocí skipovacích tlačítek,“ komentuje Kolesa očištěné výsledky firmy, z nichž se pak počítá i zisk.

„Implementace odložené platby na e-shopu je z pohledu zisků spíše akviziční záležitost, klíčové jsou ověřené účty se skipovacími kartami a samozřejmě zisky z dalších plánovaných B2C i B2B produktů,“ doplňuje ředitel Mall Pay. Mezi letošní plánované novinky patří například zjednodušení onboardingu při zřizování účtů, k fyzickým kartám přibydou i virtuální, novým produktem pak mají být investice propojené s kartou.

ČSOB chce posílit v e-commerce

V ČSOB jsou zatím jako poloviční vlastník s vývojem Mall Pay spokojeni. „Využíváme vzájemnou synergii na maximum, což byl od počátku pochopitelně záměr celého společného projektu. Aktuální nastavení funguje skvěle, daří se nám držet byznys plán a posouvat se kupředu. Takže v rozdělení našich vzájemných rolí z našeho pohledu funguje shoda,“ komentuje pro CzechCrunch Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB za oblast Inovace a Digital.

lhotkova

Foto: ČSOB

Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB pro platební řešení a inovace

Mall Group a ČSOB jsou dle jejího vyjádření v projektu rovnocennými partnery, kteří dokáží důležité výzvy řešit společně, přičemž pro samotnou banku je Mall Pay a celá spolupráce o poznávání startupové řeči a zrychlování tempa. Do řízení startupu se tak ČSOB zapojuje hlavně na úrovni dlouhodobého strategického plánování a podpory v oblasti finančního řízení, risk managementu, regulatoriky nebo licenčních řízení.

Druhá největší tuzemská banka co do počtu klientů navíc do budoucna nevylučuje ani další spolupráce s fintechy. „Jedním z cílů pro nás je další posilování naší kompetence v e-commerce. Právě pro tuzemské e-shopy a online služby chceme být silným partnerem, takže rozhodně pečlivě sledujeme středoevropskou scénu v této oblasti,“ doplňuje Lhotková. Impulsem pro spolupráci s fintechy by se prý mohla stát i nově spouštěná bankovní identita.