CzechInvest už zajistil startupům víc než miliardu. Teď ještě nalákáme zahraniční investory, plánuje

Každá koruna vložená do startupů vygeneruje skoro 13 korun obratu, počítá CzechInvest. Podpořil už 438 mladých firem a teď řadí na vyšší rychlost.

Iva BrejlováIva Brejlová

očko

Foto: CzechInvest

Petr Očko, ředitel agentury CzechInvest

Někdy prostě stačí, když víte, jak svou cílovou skupinu oslovit. A v posledních letech si CzechInvest s poznáním startupů a jejich zakladatelů dává velkou práci. Vyplatí se to, už třeba díky maličkostem. Když poprvé vstupovali Lukáš Brchl a Marián Hlaváč na půdu agentury, bylo to v rámci hackathonu, akce pro technologické nadšence. Šli do toho bez jakýchkoliv ambicí a odešli s nápadem na Dronetag, bezpečnou koordinaci dronů, kterou rozvinuli v projekt a pak v oceňovanou firmou.

Dnes jsou uznávanými startupisty, kteří kromě mnohých nehmotných ocenění získali i patnáctimilionovou investici. A jejich Dronetag je jedním ze stovek startupů, které CzechInvest pošťouchl a pomohl jim napojit se na byznys i do světa.

Dronetag koordinuje lety ve dvacítce zemí na čtyřech kontinentech. Je příkladem, že se daří to, co si CzechInvest předsevzal – podporovat startupy opravdu tak, aby se mohlo Česko zařadit mezi evropské technologické lídry.

„Máme spočítáno, že jedna koruna vložené podpory vygenerovala 12,71 koruny obratu startupů. To je spojeno s tím, že do většiny startupů, které prošly programy, někdo zainvestoval. A firmy rostou,“ popisuje Petr Očko, náměstek ministra průmyslu a obchodu pověřený řízením agentury.

Vesmírná inspirace

Dronetag je jedním z celkem 438 týmů, které se účastnily projektů na podporu startupů, vedených právě CzechInvestem. „Sledujeme startupy úplně od jejich počátku, někdy i v případech, kdy nejsou oficiálně ani založené. A v posledních letech je posun zájmu o ně značný,“ hlásí Očko.

Agentura letos slaví 30 let svého fungování. Speciálně na startupy však s podporou hledí od roku 2011 a postupně pro ně vytvořila pět různých programů. Od těch, které mladé týmy posílají do zahraničí, přes inkubátor pro ty nejmladší nápady, akcelerátory o něco rozvinutějších až po programy napojující mladé firmy na ty už dlouho zavedené, u nichž třeba mohou získat investice.

ilustracni-foto_investicni-akademie

Foto: CzechInvest

Startupy díky CzechInvestu získávají feedback i od investorů ze Silicon Valley

Část CzechInvest podporuje sám. Agentura mimo jiné letos otevřela svůj zatím největší projekt, v rámci kterého začala s výchovou 250 technologických firem. Ty hodlá podpořit v příštích pěti letech částkou až 850 milionů korun. „Dnes nám stát umožňuje podporovat ty největší hvězdy. Je to i díky tomu, že se CzechInvest věnuje podpoře startupů už od roku 2010 a máme díky tomu s touto podporou rozsáhlé zkušenosti,“ chválí Očko.

Jen mezi lety 2016 a letoškem podpořil CzechInvest celkem 217 mladých firem a svou pomoc vyčíslil na 195 milionů korun. Jeho programy prošly kromě Dronetagu startupy jako Sharry či Integromat. Mediálně oblíbenou odnoží zaměřenou na návrat vesmírných technologií zpátky na Zemi ESA BIC pak firmy jako Festka, Neuron Soundware nebo Vrgineers.

ESA BIC je specifický program. Je to mezinárodní podnikatelský inkubátor, který si na rozvoj nápadů vytvořil zajímavou a zřetelně fungující strategii a jímž se tak CzechInvest inspiruje také u dalších, startujících nebo plánovaných programů. A mimochodem, když agentura počítala, kolik konkrétně tady vygenerovala jedna vynaložená koruna podpory z veřejných zdrojů, vyšlo jí, že se obrátila v 17,36 koruny dodatečných investic ze soukromých zdrojů.

Sebevědomější, tedy hodnotnější

I další čísla jsou zajímavá. CzechInvest za posledních šest let poslal startupy na 236 zahraničních pobytů, vedle oblíbeného Silicon Valley třeba do New Yorku, Londýna, Lisabonu či Singapuru. A vypočítal, že podpora pomohla vygenerovat 1128 pracovních míst s vyšší přidanou hodnotou. V rámci programu navíc vzniklo téměř 80 patentů.

Mění se čísla, ale i samotní startupisté. Vojtěch Rajtr, náměstek pro strategii CzechInvestu, se s mladými firmami setkává od počátku jejich podpory a zmiňuje, že jejich zakladatelé jsou teď sebevědomější. „Přesto je potřeba pracovat třeba i na prezentačních dovednostech,“ myslí si. A hned vysvětluje: když člověk svůj projekt prezentuje dostatečně sebevědomě a zároveň uvěřitelně, dokáže přesvědčit investory k vyšším investicím. A tím tedy zvyšuje jeho hodnotu.

„My jako Češi obecně neradi jdeme do rizika. Nemáme to sebevědomí Američanů, nemáme hladovost po úspěchu, jakou vidíme u Indů a Číňanů. Ale myslím, že máme veliký potenciál. Říká se, že v Česku je 1200 potenciálně zajímavých firem a myslím si, že podle kvality škol a dalšího vzdělávání bychom mohli být na dvojnásobném čísle,“ představuje si Rajtr.

Plánů má ale CzechInvest víc, zdůrazňuje přitom, že hodlá prosazovat inovace v nápadech. Brzy se má také podpora rozrůst tak, aby tuzemská agentura dokázala přilákat i zahraniční fondy rizikového kapitálu. Tedy velké instituce, které jsou ochotné podpořit firmy v jejich úplných počátcích a výměnou za část podílu jim poslat peníze.

„Český venture fondový ekosystém se teď neuvěřitelně rychle rozvíjí. Investoři z tuzemska už celkem běžně posílají peníze do mladých firem, ale když ty potřebují větší množství peněz nebo si chtějí vyjednat lepší podmínky či další bonusy, potřebují často fondy zahraniční. Spolupracujeme tedy jak s českými, tak i zahraničními venture kapitálovými fondy, včetně například Evropského investičního fondu,“ vysvětluje Očko.

Partnerem článku je CzechInvest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.