Dali jsme studentům ČVUT a matfyzu šanci vytvořit hru pro čtenáře. Vyzkoušejte si, jak se jim to povedlo

Videoherní speciál CzechCrunche přináší nejen žebříček největších českých herních studií a rozhovory s osobnostmi. Ale i tři zábavné hříčky.

Michal MančařMichal Mančař

cozy-games-studio-gdsSpeciál

Foto: CzechCrunch

Filip Barva, Jan Kutálek, Tereza Langová a Dan Juříček – neboli Cozy Games Studio na konferenci GDS

0Zobrazit komentáře

Videohry nejsou jen mnohamiliardová záležitost. Kdepak, hry jsou především zábava a také řemeslo, kterému se věnují i menší studia, nezávislé týmy nebo studenti. A právě studenty nejen videoherního vývoje jsme oslovili s možností vytvořit hru pro CzechCrunch. Představujeme vám Terezu Langovou, Jana Kutálka, Dana Juříčka a Filipa Barvu, kteří naši výzvu přijali.

Studentští vývojáři měli na dodání své hry pouhé dva měsíce. Jak to dopadlo? To se můžete sami nejlépe přesvědčit na stránkách videoherního speciálu CzechCrunche. Mladí autoři z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického pro vás stvořili hned trojici hříček. Beak Quick si užijete na počítači i na telefonu, Fabulous Infinidrive a Carsick Carventure jsou určené pro větší obrazovku. Dnes vám představíme autory první jmenované hry.

Beak Quick je dílem čtveřice sympatických mladých vývojářů z týmu Cozy Games Studio. Ten tvoří Tereza Langová, studentka informatiky z FEL ČVUT, a tři podobně zaměření parťáci z matfyzu Jan Kutálek, Dan Juříček a Filip Barva. „Ale to, že jsme se vůbec poznali, je úplná náhoda. Já s Filipem jsme měli vývoj her jako volitelný předmět, ve kterém naše hra vyhrála první místo. Honza a Dan předmět absolvovali už dříve, ale rozhodli se vyzkoušet hry i z dalšího ročníku,“ popisuje pro CzechCrunch Tereza.

„Ještě vtipnější je, že to všechno skoro ani nenastalo,“ přidává se smíchem Dan. „Když jsme se měli po pandemické době psaní online prvně potkat naživo, já na schůzku úplně zapomněl, Honza zase Terezu s Filipem neznal a měl skoro vybitý telefon. Takže ti dva nás hledali a ptali se náhodných dvojic, jestli to zrovna nejsme my. Pár hodin to trvalo, ale našli jsme se,“ připomíná úsměvný, ale nakonec úspěšný zrod Cozy Games.

beak-quick-cozy-games

Foto: Cozy Games Studio

Vtipná a zábavná hříčka Beak Quick od studentských vývojářů z týmu Cozy Games

Od té doby tahle veselá parta tu více, tu méně pravidelně spolupracuje. Naposledy společnými silami stvořili pro herní speciál CzechCrunche příjemně návykovou hru Beak Quick, v níž s ptačím protagonistou utíkáte přes překážky. Tereza měla na starosti výtvarnou stránku hry a animace, Jan programování a generování herních úrovní, Dan audio design spolu s ovládáním, Filip pak zbývající disciplíny. Možná by vás napadlo, že dvouměsíční termín, který pro dokončení hry měli, byl velice šibeniční. Ale jak autoři říkají, Beak Quick vzniklo svižně a bez větších problémů.

„Vzhledem k našim předchozím zkušenostem pro nás nebylo udělat takovou hru příliš obtížné. Spíš jen některé části byly časově náročnější než jiné. Za mě to byla tvorba nových úrovní, jejich testování mezi kamarády a následné úpravy. To by se dalo opakovat ještě několikrát,“ říká Honza. Ony zmiňované zkušenosti tvůrci nabírali na takzvaných game jamech, zjednodušeně řečeno setkáních, na kterých studenti a začínající vývojáři v časovém limitu klidně jen pár hodin vytvoří menší, ale kompletní hru.

Na výsledku je to znát. Beak Quick je veselá věc, kterou vyplníte pár desítek sekund při cestě autobusem – anebo klidně i minut ve snaze překonat nejvyšší skóre ostatních hráčů. „Dopadlo to přesně tak, jak mělo. Chtěli jsme, aby hru mohl hrát každý, ale zároveň aby se postupně ztěžovala a bavila i zkušené hráče,“ popisuje Filip. Beak Quick si můžete zahrát na stránkách herního speciálu CzechCrunche i na online portfoliu Cozy Games spolu s jejich dalšími hrami.

Při pohledu na povedený počin stojí za zmínku skutečnost, že ne všichni jeho tvůrci studují přímo herní vývoj. Tereza Langová se coby studentka magisterského programu Otevřená informatika a zaměření Počítačová grafika na Fakultě elektrotechnické ČVUT vyloženě videohernímu zaměření věnovala pouze v rámci volitelně zapsaného předmětu. A byla to prý velmi dobrá volba.

t20hc_6

Přečtěte si takéTop 20 českých herních studií: Kdo stíhá Beat Games a Bohemia Interactive?Žebříček top 20 českých herních studií: Kdo stíhá miliardové Beat Games a Bohemia Interactive?

„Předtím mě ani nenapadlo, co všechno je pro vznik hry potřeba. Od té doby vidím ve videohrách mnohem víc, baví mě je analyzovat. Nedivila bych se, kdyby bylo víc lidí, kterým k vývoji stačilo právě takhle nakouknout a už je to nepustilo,“ popisuje svůj vstup do herního průmyslu. „Asi bych se bála s tím začít sama od sebe, ale díky škole jsem zjistila, že to nic hrozného není,“ dodává.

Tři další členy týmu spojuje Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy, konkrétně program Informatika a zaměření Vizuální výpočty a vývoj počítačových her. Navzdory názvu ani to není stoprocentní průprava pro práci videoherního vývojáře. Na to je herní průmysl příliš obsáhlé odvětví. Jan Kutálek, Dan Juříček i Filip Barva se nicméně shodují v tom, že studium poskytne silné základy matematiky a programování. Tedy nepostradatelné dovednosti pro tvorbu her.

„Pro práci v herním vývoji se stále musíte hodně věcí naučit sami. Ale pokud chcete být programátor v herní sféře, je tato specializace skvělá. Dostanete drahocenné znalosti třeba i v herních enginech, které jinak může být těžké získat,“ míní Dan. „V rámci studia se potkáte s užitečnými předměty, ale pro mě má škola hlavní smysl v řadě semestrálních prací silně orientovaných na herní vývoj. Tam máte možnost pracovat z části i podle sebe a vyvíjet se vlastním směrem,“ přidává svou zkušenost Honza.

„Bakalářské studium vám k tomu dá dost základních znalostí, ale jak dělat hry, to se musíte naučit ve volném čase. Nejlepší je zúčastnit se různých game jamů. I následně na magisterském studiu se musíte o herní průmysl aktivně zajímat, ale magistr na matfyzu už vám nabízí mnohem víc předmětů a možností se specializovat na jednotlivá odvětví ve videoherním vývoji,“ přibližuje potenciální studentskou dráhu Filip.

Terezu, Filipa a Honzu už za půl roku čeká dovršení právě magisterského studia (držíme palce!), Dana jen o něco později. Už teď tak v Cozy Games Studio přemýšlejí o budoucnosti. I proto začátkem prosince navštívili pražskou konferenci Game Developers Session. Ta totiž kromě vystoupení herních osobností z Česka i ciziny – například tvůrce Tetrisu Alexeje Pažitnova, producenta Falloutu Briana Farga nebo designéra Kingdom Come Daniela Vávry – byla i přehlídkou mladých tvůrců či možností získat kontakty v herním průmyslu. A možná tak pomohla i v plánech studentských vývojářů.

„Po škole se budeme snažit najít si práci a vedle ní pokračovat ve společném vyvíjení her. A to i dlouhodobějších projektů, kolem kterých bychom rádi vybudovali komunitu, co by se na ně těšila. Vysněná budoucnost je mít vlastní indie studio, kde bychom pracovali pod rozehřátým kotacu,“ uzavírá Filip Barva jménem Cozy Games Studio. Že nevíte, co je to kotacu? To je japonský stolek s pokrývkou a topením, u kterého ideálně s přáteli sedíte a on vás zahřívá. Inu, cozy přece znamená útulný.

Herní speciál CzechCrunche vznikl za podpory společnosti Grip Studios. Firma založená Jakubem Mikyskou a Janem Cabukem v rámci takzvaného co-developmentu spolupracuje s dalšími studii na vysokorozpočtových zahraničních titulech, zapojila se například do vývoje úspěšných her Subnautica, Pillars of Eternity či Marvel’s Midnight Suns.