Další miliardový exit českého startupu. Datovou Mantu kupuje globální gigant IBM

Výši transakce ani jedna ze stran nekomentovala, podle indicií ale může jít o jeden z největších prodejů startupu českého zakladatele.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kratky-manta

Foto: Manta

Tomáš Krátký, zakladatel a CEO startupu Manta

0Zobrazit komentáře

Český startup Manta působí v oblasti takzvané data lineage, pomáhá tedy firmám pochopit, kudy a jak jim proudí veškerá data. Na jednom místě je přehledně vizualizuje, umožňuje je spravovat a odstraňovat slepá místa. Pro běžné lidi možná nezajímavý obor, který ale v posledních letech získává na důležitosti, což si uvědomují také investoři. Ti startup zakladatele Tomáše Krátkého podpořili dohromady částkou více než 1,2 miliardy korun. Nyní otevírá novou kapitolu, firmu kupuje globální technologický gigant IBM.

Výši transakce oficiálně ani jedna ze stran nekomunikovala. S ohledem na celkovou částku, kterou Manta od investorů získala, ale můžeme očekávat vyšší sumu než 1,2 miliardy korun. Podle posledních dostupných dat CzechCrunche se valuace startupu pohybovala na úrovni osmi miliard korun, aktuální hodnota není známa. I takové ocenění ale bylo jedním z důvodů, proč jsme Mantu zařadili do výběru CC25 – tedy českých startupů, které se vyplatí sledovat.

Mezi miliardové exity startupů českých zakladatelů se letos zařadil prodej brněnského Smartlooku do rukou giganta Cisco. Loni byly miliardové exity dva – za startup Around zaplatilo americké Miro přes šest miliard a startup Alter (původně Facemoji) odkoupil Google za více než 2,5 miliardy. V roce 2021 se uskutečnil jeden, při němž australský Zip odkoupil fintech Twisto za více než dvě miliardy korun (a v mezičase jej opět prodal).

Kromě domácí Prahy, kde má hlavní sídlo, má Manta své pobočky v portugalském Lisabonu a irském Dublinu, ve Spojených státech pak v New Yorku a floridské Tampě. Celkem Manta zaměstnává více než 150 lidí po celém světě. Mezi její významné klienty patří například T-Mobile, BMO, J.B. Hunt a SCP Health. S IBM spolupracovala od června 2022, její řešení je tak již integrované do systémů nového majitele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Posledně Mantu v rámci strategického partnerství podpořil americký obr Alteryx, s jehož akciemi se obchoduje na newyorské burze. Tato transakce přišla poměrně krátce po loňském květnovém oznámení velkého investičního kola, kdy český datový startup získal více než 800 milionů korun jak od svých investorů, ale třeba i od spoluzakladatele Avastu Eduarda Kučery.

Manta vznikla v roce 2008 jako interní nástroj pro mapování datových toků (takzvaný data lineage) ve společnosti Profinit, v roce 2015 pak začala fungovat jako samostatná firma. Klientům umožňuje získat kompletní přehled nad všemi systémy, které používají na zpracování dat. Jinými slovy – jednoduše pochopit svá data. Mezi její uživatele patří střední a velké společnosti a korporace zejména z finančního, telekomunikačního a zdravotního sektoru po celém světě.

Jak motivovat zaměstnance? Udělejte z nich milionáře. Poradí Productboard i J&T Ventures

V zahraničí běžná praxe, české startupy na zavedení zaměstnaneckých akcií ale pořád čekají. Jak s nimi pracují i bez nastavené legislativy?

Peter BrejčákPeter Brejčák

esop-jak-sepodelit-o-uspech_clanekEvent

Foto: CzechCrunch

Na eventu vystoupí přední osobnosti české startupové scény

0Zobrazit komentáře

Startupy se mohou stát tahounem české ekonomiky. K tomu ale potřebují přitáhnout špičkové lidi a jedním ze způsobů, jak to můžou udělat, jsou zaměstnanecké akcie známé jako ESOP – Employee Stock Option Plan. Ovšem v Česku k nim chybí legislativa, s jejím zavedením vláda otálí a alternativy se mnohdy vůbec nevyplatí. Co to způsobuje? Jak tento problém startupy řeší? A blíží se světlo na konci tunelu?

Právě o tom budeme mluvit se zástupci startupů, investorů, advokátů i slovenské státní sféry (kde již Čechy předběhli a s platností od začátku příštího roku zavedli zaměstnanecké akcie) na dalším ze série startupových eventů CzechCrunche, který se bude konat v úterý 7. listopadu od 17:30 ve Spojka Karlín Events v Praze.

O své know-how a zkušenosti se podělí špičky zdejší startupové scény. Na pódiu vystoupí spoluzakladatel miliardového a aktuálně nejhodnotnějšího českého startupu Productboard Daniel Hejl nebo Marek Neubauer ze startupu Smartlook, jenž se nedávno prodal americkému gigantu Cisco za více než miliardu korun.

Dále pak HR business partnerka investičního fondu Miton a zároveň poradkyně na oblast ESOPů Markéta Pařížek, partner investičního fondu J&T Ventures Martin Kešner, advokát Štefan Šurina z kanceláře Eldison a Jaroslav Bukovina, senior business analyst ze slovenské Výzkumní a inovační agentury (VAIA), jež spadá pod tamní Úřad vlády a stála za zavedením zaměstnaneckých akcií na Slovensku.

Jak šel čas s ESOPy v Česku

Listopad 2019: Investiční skupina Y Soft Ventures vydává příručku o tom, jak nastavit ESOP.

Duben 2021: Evropští zakladatelé včetně Tomáše Čupra z Rohlíku vyzývají k přijetí startupových standardů a také ESOPů pod hlavičkou kampaně Not Optional. Česká vláda se k tomu zavazuje přijetím standardů na evropské úrovni.

Prosinec 2021: Do svého programového vyhlášení si zavedení ESOPů dává i současná vláda Petra Fialy.

Březen 2023: Přední české startupové osobnosti a společnosti včetně CzechCrunche se zapojují do výzvy #ESOPasap, jež vzniká pod hlavičkou Mitonu a která podporuje co nejrychlejší zavedení zaměstnaneckých akcií do legislativy.

Konkrétně budeme mluvit o tom, jak ESOP ve firmě správně nastavit, kde se inspirovat, jak takové programy fungují v zahraničí, co nepřítomnost zaměstnaneckých akcií znamená pro české startupy a ekonomiku a jak daleko je jejich zavedení.

Odnesete si tak přímé zkušenosti zakladatelů a řídících lidí českých startupů, investorů i právníků a načerpáte inspiraci pro nastavení či možná vylepšení takového programu. Spíkři zároveň budou k dispozici k rozhovorům během neformálního networkingu po skončení panelových diskusí a přednášek.

Lístky na event, který se koná 7. listopadu v pražské Spojka Events Karlín, jsou již v prodeji. Partnery akce jsou právní kancelář Eldison a investiční skupina Miton, gastro partneři jsou Makro Akademie a Umění vína.