Další obří injekce pro Rivian. Před startem výroby očekávaného elektrického pick-upu nabírá 2,7 miliardy dolarů

rivian-r1t

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Automobilka Rivian aktuálně dělá vše pro to, aby mohla letos v létě zahájit výrobu svého vůbec prvního modelu. Tím se stane plně elektrický pick-up R1T, který Rivianu slouží jako návnada nejen na zákazníky, ale také investory. Po masivních finančních injekcích z minulého a předminulého roku si od nich nyní připisuje dalších 2,65 miliardy dolarů, tedy přibližně 57 miliard korun.

Nejnovějšího investičního kola se zúčastnily Fidelity Management and Research Company, fond Climate Pledge od Amazonu a řada dalších. Díky poslední investici by měla být aktuální hodnota automobilky 27,6 miliardy dolarů, tedy zhruba 593 miliard korun, což je na podnik, který nemá na trhu ani jeden vůz, poměrně slušné číslo.

Nedostatek vozů s emblémem Rivianu na přídi by ovšem měl být velmi rychle zažehnán. V létě by se mohla spustit výroba očekávaného modelu R1T, na který později naváže také produkce SUV modelu R1S, jenž bude s elektrickým pick-upem sdílet většinu technologií, včetně platformy a elektrického pohonu.

Mimo tyto dva modely musí Rivian navíc zpracovat objednávku od Amazonu, který si poručil 100 tisíc elektrických dodávek, jejichž podoba byla nedávno zveřejněna. A aby toho nebylo málo, před americkou automobilkou, která dlouhá léta operovala v úplném utajení, stojí také výzva v podobě budování vlastní sítě nabíjecích stanic.

rivian1

Foto: Rivian

Rivian své vozy rád prezentuje jako společníka na nespoutaných toulkách přírodou

„Podpora a důvěra našich investorů nám umožňuje, abychom se i nadále soustředili na tyto projekty a současně škálovali naše podnikání pro další fáze růstu,“ uvedl zakladatel a generální ředitel Rivianu R. J. Scaringe. Mohutný zájem o jeho firmu přišel v momentě, kdy automobilka představila svůj koncept nápaditých elektromobilů, které se prezentují jako skvělí společníci během výletů do hor či k oceánu.

Jen pár měsíců po jejich odhalení Rivian oznámil investici od Amazonu ve výši 700 milionů dolarů. Následně přispěchal s půlmiliardovou částkou Ford, který investici – stejně jako Amazon – opakoval také o rok později, kdy od nich i dalších investorů Rivianu přiteklo 1,3 miliardy dolarů.

S rokem 2020 zlatá žíla ještě zesílila, když Rivian v červenci oznámil další investiční kolo, na jehož konci stálo dalších 2,5 miliardy dolarů. Jedním z míst, kde Rivian aktuálně své jmění utápí, je jeho továrna v Illinois, kde dříve operovalo Mitsubishi. Jak informoval TechCrunch, do modernizace a rozšíření této továrny Rivian dosud investoval přes miliardu, přičemž realizace její rekonstrukce ještě není zcela dokončena.

To ovšem nebrání provozu pilotní linky, ze které již sjíždí prototypy R1T. Mimo nich by na ploše podniku o rozloze bezmála 279 tisíc metrů čtverečních měly být kompletovány také dodávky pro Amazon, přičemž první z nich má společnost Jeffa Bezose obdržet koncem letošního roku.

Jelikož zatím po silnicích nejezdí žádné vozy této značky, může být předčasné o tom hovořit, ovšem v automobilovém světě se o Rivianu už dlouho mluví jako o možném velkém konkurentovi Tesly. Prozatím minimálně mezi pick-upy, kde Tesla chystá rovněž očekávaný Cybertruck. Zda se má mít Elon Musk na pozoru a dlouhé roky vesměs utajeného vývoje v podání Rivianu skutečně rozvíří elektromobilové vody, bychom měli vidět již brzy.

rivian2

Foto: Rivian

Elektrické SUV Rivian R1S