V únoru britský fintechový startup Revolut oznamoval, že má po celém světě čtyři miliony uživatelů. V červenci rychle rostoucí digitální banka překročila už šest milionů zákazníků a nepolevuje v představování nových funkcí. Nově do mobilní aplikace Revolutu přibývá očekávaná funkce v podobě nákupu akcií na amerických burzách.
Populární je Revolut také v Česku. Služby moderní platební aplikace, která staví zejména na výhodných převodech měn za středové kurzy, u nás využívá už 90 tisíc lidí. Od května lze i v Česku platit s Revolutem přes Apple Pay a stále více tuzemských uživatelů si objednává také prémiové karty Metal.
S placeným tarifem a kovovou kartou, kterou lze nově pořídit také například ve zlaté nebo růžově zlaté barvě, dostává zákazník několik benefitů navíc včetně cashbacku – a nově také možnost obchodování s akciemi. Právě evropští zákazníci s kartou Metal si budou moci nákup akcií vyzkoušet jako první.
Foto: Revolut
Karta Revolut Metal
Revolut vypouští novou službu postupně, nejprve vybranému počtu zákazníků s kartou Metal a v příštích týdnech dorazí akcie také pro účty Standard (zdarma) a Premium (175 korun měsíčně). V principu bude služba fungovat pro všechny stejně s tím rozdílem, že nejdražší tarif Metal (300 korun měsíčně) bude mít každý měsíc největší počet obchodů zdarma.
Přímo v mobilní aplikaci Revolut půjde velmi jednoduše – podobně jako je třeba možné přispívat na dobročinné účely – nakupovat více než 300 akcií kótovaných na Newyorské burze cenných papírů (NYSE) a na burze NASDAQ (a další tituly mají přibývat). Stejně jako v případě kurzové nabídky u měn budou i ceny akcií v Revolutu aktualizovány v reálném čase a k dispozici budou také tržní statistiky.
Pro zákazníky s kartou Metal bude k dispozici měsíčně až 100 okamžitých obchodů zdarma. Až se akcie otevřou také pro nižší tarify, zákazníci s účtem Standard budou omezeni na tři obchody za měsíc zdarma a s účtem Premium na osm bezplatných obchodů. Každý obchod nad rámec měsíčního limitu pak bude zpoplatněn 1 librou (28 korun) za obchod a ročním poplatkem ve výši 0,01 %.
Foto: Revolut
Spoluzakladatel Revolutu Nikolaj Storonskij
Také při nákupu akcií bude Revolut využívat své víceměnové peněženky, což znamená, že si jakoukoliv měnu nejprve převedete na dolary, za něž následně budete moci nakoupit jednotlivé akcie. Pro investování do nich, což pro Revolut zprostředkovává společnost DriveWealth, navíc není nastavena žádná minimální částka, a tak lze nakoupit akcie klidně již za 1 dolar.
„Jedná se o další velký krok na naší cestě k inkluzivnějším, inovativnějším a cenově dostupnějším finančním službám. Investování na akciovém trhu bylo pro běžné lidi nedostupné příliš dlouho, což vedlo k reálným problémům pro ty, kteří hledali způsob, jak maximálně zhodnotit své úspory,“ vysvětluje Nik Storonsky, zakladatel a CEO Revolutu.
Právě fakt, že je obchodování nízkonákladové a lze investovat již od skutečně malých částek, je pro Revolut důležitý, jelikož tím chce otevřít akciový trh úplně novým zájemcům. Navíc dvě zmíněné americké burzy jsou jen začátek. Investiční služba Revolutu má v budoucnu nabídnout také přístup na britské a evropské burzy cenných papírů, přístup k fondům obchodovaným na burze (ETF) a možnost investovat prostřednictvím akcií a podílů ISA.
Přemýšleli jste někdy nad tím, jaké by to bylo, vidět budoucnost vaší firmy? Co byste dělali, kdybyste věděli, jak všechno dopadne? A jak byste změnili své plány, kdybyste znali každou překážku, nástrahu a nebezpečí, na které můžete narazit? Bohužel se nedá skočit do stroje času a ani křišťálové koule nejsou zrovna nápomocné, ale existuje nástroj, který vám může pomoc – pre-mortem analýza. Právě o něm píše pro CzechCrunch Lukáš Konečný z Y Soft Ventures.
Pohled do budoucnosti změní přítomnost
Co si budeme nalhávat, ať už jste podnikatel nebo manažer a máte na starost jakýkoli projekt, rizika na vás číhají všude kolem a o řadě z nich ani nevíte, dokud se s nimi nepotkáte. Zejména když rozjíždíte startup nebo řídíte komplexní inovační projekty, tak vám okolnosti kolikrát zrovna nehrají do karet a neúspěch je vždy velmi reálnou možností.
Nicméně i s tím se dá vypořádat – věřte tomu, nebo ne, ale na většinu možných problémů se dá nasadit reverse engineering a vyřešit je dříve, než nastanou. Právě k tomu slouží pre-mortem analýza. Pomáhá odhalit všechna rizika, kterým může váš projekt čelit, a připravit strategii k jejich minimalizaci.
Pre-mortem analýza využívá toho, že když přemýšlíme nad událostmi, které se již staly, dokážeme je lépe analyzovat a přesněji vysvětlovat jejich příčiny – a důvodem kupodivu není to, že se už odehrály, ale že je bereme jako zcela jisté. Řada studií prokázala, že pokud tuto jistotu dokážeme přenést do uvažování o tom, co se teprve stane, umí náš mozek uvažovat stejně bystře jako při rozebírání minulosti.
Pre-mortem analýza tedy začíná tím, že se v představě přenesete do bodu v budoucnosti, ve kterém váš projekt absolutně selhal, abyste pak mohli začít se svým týmem hledat všechny příčiny, které k tomu vedly. Na rozdíl od post-mortem analýzy, která zkoumá příčiny konce až poté, co nastal, se pre-mortem provádí co nejdříve, aby bylo možné projekt zlepšit, dokud je čas, a nemuseli jste ho pitvat, když už je příliš pozdě.
Souboj s vlastní myslí
Než se dostaneme k tomu, jak se pre-mortem provádí, podívejme se, proč je to vlastně tak cenný nástroj. Nejde totiž jen o to ohromné množství rizik kolem nás, ale hlavně o to, jak si s námi hraje naše vlastní mysl. Při rozhodování totiž neustále čelíme různým kognitivním zkreslením, které snadno pomotají hlavu i těm nejzkušenějším.
Mezi nejzákeřnější nepřátele patří hlavně optimistické zkreslení (optimism bias), potvrzovací zkreslení (confirmation bias) nebo chyby plánování (planning fallacy) – věříme tomu, že nám se přece nic negativního nestane, pracujeme hlavně s informacemi, které podporují náš pohled na věc, a podceňujeme čas a zdroje potřebné k dokončení našich plánů.
Je prokázáno, že čím víc lidem záleží na úspěchu svých projektů, tím víc jsou sebevědomí a náchylní vůči těmto hrátkám mysli. Však se jen podívejte, jak zásadní součástí startupové kultury je optimismus a víra v lepší budoucnost.
Nezapomínejme ani na to, že málokomu se chce jít v diskuzi proti většině a upozorňovat na problémy, ať už z jakýchkoli důvodů. Zejména na začátku, při plánování, panuje v týmu většinou největší harmonie a jakýkoli negativismus může být vnímán jako neloajálnost vůči ostatním a celé firmě. Velmi snadno pak vznikne toxická atmosféra, která bude stát v cestě jakémukoli smysluplnému řízení rizik.
Pre-mortem analýza v 5 krocích
Celé pre-mortem je postaveno na poměrně jednoduchém procesu. Můžete si ho projít sami, ale nejvíc z něj dostanete, když zapojíte celý tým nebo klíčové stakeholdery. Je postaveno tak, aby obrátilo naše běžné vzorce uvažování vzhůru nohama – tak aby se vytvořilo kreativní a bezpečné prostředí, kde se lze otevřeně bavit o rizicích a problémech, kdokoli si může dovolit mluvit o svých výhradách, eliminuje se přehnané sebevědomí, a hlavně se podporuje kultura upřímnosti.
Na pre-mortem workshop byste si s týmem měli vyhradit alespoň hodinu a půl až dvě nerušeného času, u rozsáhlých projektů to může být samozřejmě i víc. Nejde tedy o malou investici, ale jen si to porovnejte s tím, kolik času by stálo dát projekt zase zpět dohromady, až se něco pokazí.
1. Příprava
Než svoláte celý tým na workshop, je třeba drobná příprava. Nejprve si připomeňte dlouhodobé i krátkodobé cíle vašeho projektu. Poté se rozhodněte, jak daleko do budoucnosti se budete chtít podívat. Čím kratší horizont nastavíte, tím specifičtější a praktičtější bude brainstorming, na druhou stranu s delším časovým výhledem se možná objeví kreativnější a objevnější myšlenky.
Na konec si určete, kdo bude na workshopu vystupovat jako zapisovatel – abyste z celého cvičení vytěžili co nejvíce, je skvělé mít jednoho účastníka, který se aktivně nezapojuje a pouze zaznamenává, co se děje.
2. Uvedení do workshopu
Každá pre-mortem analýza začíná tím, že účastníkům vysvětlíte její účel, připomenete, o čem je daný projekt a jaké jsou jeho cíle, a shrnete existující plány. Pak už se přenesete do budoucnosti – popíšete zkázu celého projektu a to, co se odehrává v jeho troskách. Čím živější obraz poskytnete, tím lépe. Aby se do situace dalo dobře vžít, mluvte v přítomném a minulém čase.
3. Brainstorming
Jakmile se každý v duchu přenese s vámi, požádejte tým, aby k sobě byl brutálně upřímný, a nechte každého brainstormovat příčiny, které způsobily krach celého projektu – jakékoli negativní zvraty událostí, špatná rozhodnutí, přehlédnutá nebo ignorovaná výstražná znamení a předpoklady, které se ukázaly mylné. Mohly souviset s plánováním, provedením, komunikací nebo výsledky.
Použít můžete jakoukoli techniku brainstormingu. Účastníci sice můžou pracovat individuálně, ale je lepší zůstat v týmu a maximálně velké skupiny rozdělit na menší části po 4 až 6 lidech. Pamatujte na to – a připomínejte to účastníkům – že cílem je přijít s všemi možnými myšlenkami a zaznamenat je, ne je analyzovat nebo, nedej bože, odmítat.
I nyní dbejte na to, abyste mluvili tak, jako byste byli v budoucnosti – používejte minulý čas pro to, co se už „stalo“, a současný pro to, co „je teď“, ať se do celého workshopu co nejvíc ponoříte a zapnou se ty správné části mozku.
4. Prioritizace
Jakmile se brainstorming vyčerpá, přichází čas sdílet všechny myšlenky. Hodit se budou třeba post-it nálepky, na které můžete vše viditelně zapsat a zároveň je sdružovat do témat. Prezentované nápady dál rozebírejte – ne abyste je odmítli, ale abyste je dohnali do extrému. Ptejte se navzájem, proč se dané události staly, jak se vše odehrálo a proč jste to nedokázali předvídat.
Když vše projdete, vyberte ta nejdůležitější rizika. Zamyslete se nad tím, jak silný dopad jednotlivé události měly, jak velká byla pravděpodobnost, že nastanou, a jak jste je mohli ovlivnit. Zaměřte se na to, kde bylo možné situaci zabránit. Externí rizika, která byla zcela mimo vaši sféru vlivu, si nechte bokem na jiný workshop k řízení rizik. Finální rozhodnutí můžete provést třeba pomocí hlasování, kdy má každý člověk 3 hlasy a může je libovolně přidělit 1, 2 nebo 3 rizikům, která vidí jako nejkritičtější.
5. Sestavení akčních plánů
Poté, co identifikujete klíčová rizika, je třeba připravit plány, jak se jim vyhnout nebo je minimalizovat. Snažte se být co nejkonkrétnější a nejpraktičtější, nebojte se detailů. K jednotlivým plánům pak přiřaďte „majitele“. Ti nejsou zodpovědní za to, aby celý plán odpracovali, ale musí zajistit to, že se vše zrealizuje.
Přepište svou budoucnost
Z celého workshopu byste měli odcházet s tím, že jste sice prožili budoucnost, ve které jste váš projekt dovedli k majestátnímu selhání, ale zároveň jste viděli všechny možné příčiny, zjistili, kdy a proč k nim došlo, a hlavně vymysleli, jak jim zabránit. Teď už jen musíte zapracovat na tom, abyste se vydali tou správnou cestou a svou budoucnost přepsali. Vaše cesta časem je u konce.
P.S.: Pokud by na vás dolehl až moc silný pocit zoufalství, dá se do workshopu vložit i pozitivní element. V rámci brainstormingu rozdělte tým na dvě skupiny, z nichž jedna bude mapovat rizika, a druhá se zaměří naopak na příležitosti a rozhodnutí, která vám pomohla překonat plány i veškerá vaše očekávání.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.