Digitální burger od McDonald’s a českého satirika TMBK se vydražil za více než čtvrt milionu. Peníze jdou na dobrou věc
Českému řetězci rychlého občerstvení McDonald’s se ve spolupráci se známým satirikem TMBK podařilo vytvořit patrně nejdražší hamburger na světě. Pokud tedy budeme počítat nejen takovou variantu oblíbeného pokrmu, která jde sníst, ale i digitální, na níž se můžeme jen koukat. Unikátní burger ve formě NFT se podařilo vydražit za více než čtvrt milionu korun.
McDonald’s představil digitální dílo nazvané Maestropiece by TMBK v polovině července. Na první pohled by na obrazu, na němž odšťavňovač lisuje jeden z ikonických burgerů z McDonald’s, nebylo nic tak zvláštního, ale tuzemská pobočka amerického fastfoodu se rozhodla ukázat, že jde s dobou, a grafiku Tomáše Břínka alias TMBK převedla do digitální podoby, která má jediného majitele.
Řeč je o novém fenoménu z kryptosvěta zvaném NFT, který mění nejen digitální umění. Jde o zkratku spojení „non-fungible token“, což lze přeložit jako nezastupitelný token, který je zapsán v digitální účetní knize blockchain. Na ní běží také kryptoměny, ale zatímco třeba jeden bitcoin je zaměnitelný s druhým bitcoinem, v případě NFT jde o unikátní věc, jež je nezaměnitelná a má jediného majitele – a ten je opět zapsán na blockchainu.
Pro mnohé jde zatím o složitě uchopitelný koncept, ale v digitálním světě je takové „vymáhání“ vlastnictví a originality poměrně přelomovou změnou. Konkrétní obrázek sice může mít v počítači stažen nespočet lidí, ale pouze ten, kdo vlastního jeho NFT, které daný digitální soubor certifikuje jako originál, je jeho nezpochybnitelným majitelem a může s danou věcí příslušně nakládat. Třeba tak, že pokud o ní roste zájem, prodá ji.
Jsme zvědaví, co bude dál
Po čtrnáctidenní aukci na OpenSea.io, což je jedno z největších tržišť pro NFT, získal svého jediného majitele také lisovaný burger Maestro, který v McDonald’s považují za svoji vlajkovou loď – a speciální kampaň spustili i proto, že je právě na jeho pobočkách v prodeji. Do aukce se nakonec postupně zapojilo deset zájemců, přičemž nejvyšší příhoz měl hodnotu 5,04 ETH. Řeč je o kryptoměně ethereum a v přepočtu šlo v době prodeje o 281 400 korun.
„Z výsledné částky jsme nadšení. Soukromé tipy a cíle jsme samozřejmě měli, ale výsledek naše představy i očekávání vysoce předčil,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK. Na první pohled sice deset zájemců nevypadá jako mnoho, ale je třeba zmínit, že celá akce měla poměrně vysoké vstupní bariéry. Svět kryptoměn obecně zatím není tak jednoduše přístupný pro širokou veřejnost a ani s nákupem NFT to není příliš snadné.
Zakoupit si digitální obraz od TMBK mohli pouze lidé s fungující kryptoměnovou peněženkou, na níž měli právě zmíněnou kryptoměnu ethereum. Takoví uživatelé se zatím u nás nebudou počítat možná ani v desítkách tisíc; navíc když ještě výběr zúžíme na ty, kteří by teoreticky mohli mít zájem právě o dílo s burgerem od McDonald’s, výsledný počet zájemců tolik nepřekvapí. Vydražená částka proto potěšila i agenturu Follow Bubble, jež akci s McDonald’s připravovala.