Doručení ovlivňuje loajalitu zákazníků více než cena. Datart i Dodo radí, jak na logistiku
Na CzechCrunch e-commerce konferenci vystoupí špičky oboru. Podělí se o zkušenosti a know-how, jak správně na logistiku a související procesy.
Michal Prádl z Datartu a Peter Menky z Doda
Zkušenost s doručením významně ovlivňuje zákaznickou loajalitu k e-shopům, a to více než například cena doručení. U online nákupů je totiž jediným momentem, kdy nakupující přichází s obchodníkem do přímého kontaktu, přičemž 84 procent zákazníků volí takový e-shop, jenž je schopen dodat zboží rychleji. Taková zjištění popisuje Peter Menky z logistického hráče Dodo, který zdůrazňuje, že důležitá není jen samotná rychlost, ale také možnost sledování objednávky či vystupování kurýra. Jak s logistikou pracovat, aby e-shop nebrzdila v růstu?
Na související témata se o své know-how podělí celkem šest řečníků při dalším ze série e-commerce eventů, které organizuje CzechCrunch. Uskuteční se už 1. listopadu od 17.30 ve Spojce Karlín, kromě Menkyho na akci vystoupí také Michal Prádl z Datartu, Milan Šmíd ze Zásilkovny, Josef Dvořák z Wolt Drive, Tomáš Szkandera z K2, Matyáš Kapusta z Revolt.BI nebo Petr Litavec z Authentica Fulfillment. Se všemi přednášejícími si budete moci popovídat také v rámci networkingu po akci. Vstupenky zde.
A jaké otázky probereme? Například kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů, jak na škálování logistiky i jak správně pracovat se systémy. Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.
E-commerce se totiž aktuálně nenachází v dobré kondici, pokles trhu byl ze začátku roku podle Menkyho z Doda, které na jaře získalo 1,5 miliardy korun od Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, patrný prakticky ve všech segmentech. Nyní již lze pozorovat určité zlepšení, oproti loňsku jsou ale prodeje pořád níže a budoucí vývoj je jen těžko předvídatelný, i když je evidentní, že zákazníci své finance spoří a zbytné nákupy odkládají na později. Konkurence ale v e-commerce rozhodně neklesá.
„Nakupování online se stalo naprostým standardem a zákazníci mají na doručování stále vyšší nároky. Logistika musí být kvalitní, rychlá a čím dál větší důraz je kladen také na ekologickou stránku dopravy, přičemž tyto aspekty už zdaleka nejsou vnímány jen jako ‚bonus‘, ale spíše jako nezbytnost pro to, aby si firma zachovala svou konkurenceschopnost. Vyšší nároky mají navíc i samotní obchodníci, kteří požadují, aby logistika byla maximálně efektivní a co možná nejúspornější,“ komentuje dění Menky.
Z pohledu e-shopů pak pozoruje, že v oblasti logistiky řeší několik základních problémů. Jedním z nejčastějších jsou sezónní výkyvy v poptávce, jimž se musí přizpůsobovat. A pokud mají vlastní flotilu, během roku nabírají a propouštějí kurýry, což je finančně i procesně náročné. Problémem typickým pro vánoční špičku je také nedostatek kapacity dopravců.
„Logistiku je důležité vnímat jako stěžejní součást byznysu, která má významný dopad na zákaznickou zkušenost. Aby si e-shopy ve stále rostoucí konkurenci udržely reputaci a postavení, nesmí se bát inovovat a zkvalitňovat služby. Pokud si pro zajištění logistiky vyberou kvalitního partnera, je tenhle krok vždy snazší – firma se může maximálně věnovat vlastnímu byznysu a logistiku zajistí partner, který má prostor a kompetenci zmíněné inovace zavádět,“ doplňuje Menky.
Datart zahájil etapu robotizace
Podobně na situaci pohlíží i Michal Prádl, vedoucí logistického centra Jirny ze společnosti HP Tronic, matky Datartu. „Logistika má pro nás zásadní význam. Rychlé doručení zboží podle přání zákazníků je pro nás prioritou,“ popisuje. Elektro prodejce zákazníkům nabízí vlastní prémiovou dopravu, možnost vyzvednutí objednaného zboží do 30 minut na prodejně i expresní doručení pomocí Liftago.network.
„Naší strategií je automatizovat či digitalizovat maximální množství procesů. Loni jsme za tímto účelem vytvořili oddělení digitální transformace, které se též podílí na tvorbě procesů automatizace v logistice. Do automatizace našich logistických center již ale investujeme průběžně od tvorby konceptu centrálního skladu Jirny v roce 2017. Automatizovaný balicí stroj Opera, který jsme začlenili do konceptu loni, je tedy další střípek pokračování v nastaveném trendu,“ přibližuje Prádl.
Letos pak Datart zahájil další etapu, a to robotizace, kdy používá plně autonomní vozíky řízené inteligentním softwarem. Postupně plánuje vybavit všechna svá logistická centra tak, aby byla co nejvíce automatizovaná. Nedostatek lidí na pracovním trhu prodejce bere jako výzvu ke zlepšení procesů a hledání nových cest a inovací.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV rámci skladové logistiky letos firma ve skladu Jirny rozšířením dopravníkové technologie navýšila možnosti vychystání zhruba dvojnásobného množství přeprav ve stejném čase. Zároveň se jí podařilo navýšit na dvojnásobek kapacity skladování paletového zboží, a to díky přestavbě prostoru v rámci změn skladovací strategie v souvislosti s rozšířením plochy centrálního skladu pro velkou bílou techniku v Horních Počernicích z 12 500 metrů čtverečních na 50 tisíc metrů čtverečních.
Silnou stránkou Datartu je také jeho síť kamenných prodejen, kterých má jen v Česku 110. Těží z toho rovněž letos, kdy se zákazníci ve srovnání s loňskem více přesouvají z e-shopů do fyzických obchodů. I díky tomu se firmě daří plnit plánované obraty. Jen loni přitom skupina HP Tronic utržila téměř 25 miliard korun.
„Díky strategii omnichannel prodejního konceptu, který spojuje maloobchodní a online prodej, jsme schopni nabídnout zákazníkům široké portfolio služeb od odborného poradenství s výběrem zboží až po jeho dopravu na místo, které si zákazník určí, a v čas, který mu nejvíce vyhovuje,“ dodává Prádl.
DODO