Doručení ovlivňuje loajalitu zákazníků více než cena. Datart i Dodo radí, jak na logistiku

Na CzechCrunch e-commerce konferenci vystoupí špičky oboru. Podělí se o zkušenosti a know-how, jak správně na logistiku a související procesy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-pradl-menkyEvent

Foto: CzechCrunch

Michal Prádl z Datartu a Peter Menky z Doda

0Zobrazit komentáře

Zkušenost s doručením významně ovlivňuje zákaznickou loajalitu k e-shopům, a to více než například cena doručení. U online nákupů je totiž jediným momentem, kdy nakupující přichází s obchodníkem do přímého kontaktu, přičemž 84 procent zákazníků volí takový e-shop, jenž je schopen dodat zboží rychleji. Taková zjištění popisuje Peter Menky z logistického hráče Dodo, který zdůrazňuje, že důležitá není jen samotná rychlost, ale také možnost sledování objednávky či vystupování kurýra. Jak s logistikou pracovat, aby e-shop nebrzdila v růstu?

Na související témata se o své know-how podělí celkem šest řečníků při dalším ze série e-commerce eventů, které organizuje CzechCrunch. Uskuteční se už 1. listopadu od 17.30 ve Spojce Karlín, kromě Menkyho na akci vystoupí také Michal Prádl z Datartu, Milan Šmíd ze Zásilkovny, Josef Dvořák z Wolt Drive, Tomáš Szkandera z K2, Matyáš Kapusta z Revolt.BI nebo Petr Litavec z Authentica Fulfillment. Se všemi přednášejícími si budete moci popovídat také v rámci networkingu po akci. Vstupenky zde.

A jaké otázky probereme? Například kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů, jak na škálování logistiky i jak správně pracovat se systémy. Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.

E-commerce se totiž aktuálně nenachází v dobré kondici, pokles trhu byl ze začátku roku podle Menkyho z Doda, které na jaře získalo 1,5 miliardy korun od Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, patrný prakticky ve všech segmentech. Nyní již lze pozorovat určité zlepšení, oproti loňsku jsou ale prodeje pořád níže a budoucí vývoj je jen těžko předvídatelný, i když je evidentní, že zákazníci své finance spoří a zbytné nákupy odkládají na později. Konkurence ale v e-commerce rozhodně neklesá.

„Nakupování online se stalo naprostým standardem a zákazníci mají na doručování stále vyšší nároky. Logistika musí být kvalitní, rychlá a čím dál větší důraz je kladen také na ekologickou stránku dopravy, přičemž tyto aspekty už zdaleka nejsou vnímány jen jako ‚bonus‘, ale spíše jako nezbytnost pro to, aby si firma zachovala svou konkurenceschopnost. Vyšší nároky mají navíc i samotní obchodníci, kteří požadují, aby logistika byla maximálně efektivní a co možná nejúspornější,“ komentuje dění Menky.

Z pohledu e-shopů pak pozoruje, že v oblasti logistiky řeší několik základních problémů. Jedním z nejčastějších jsou sezónní výkyvy v poptávce, jimž se musí přizpůsobovat. A pokud mají vlastní flotilu, během roku nabírají a propouštějí kurýry, což je finančně i procesně náročné. Problémem typickým pro vánoční špičku je také nedostatek kapacity dopravců.

„Logistiku je důležité vnímat jako stěžejní součást byznysu, která má významný dopad na zákaznickou zkušenost. Aby si e-shopy ve stále rostoucí konkurenci udržely reputaci a postavení, nesmí se bát inovovat a zkvalitňovat služby. Pokud si pro zajištění logistiky vyberou kvalitního partnera, je tenhle krok vždy snazší – firma se může maximálně věnovat vlastnímu byznysu a logistiku zajistí partner, který má prostor a kompetenci zmíněné inovace zavádět,“ doplňuje Menky.

Datart zahájil etapu robotizace

Podobně na situaci pohlíží i Michal Prádl, vedoucí logistického centra Jirny ze společnosti HP Tronic, matky Datartu. „Logistika má pro nás zásadní význam. Rychlé doručení zboží podle přání zákazníků je pro nás prioritou,“ popisuje. Elektro prodejce zákazníkům nabízí vlastní prémiovou dopravu, možnost vyzvednutí objednaného zboží do 30 minut na prodejně i expresní doručení pomocí Liftago.network.

„Naší strategií je automatizovat či digitalizovat maximální množství procesů. Loni jsme za tímto účelem vytvořili oddělení digitální transformace, které se též podílí na tvorbě procesů automatizace v logistice. Do automatizace našich logistických center již ale investujeme průběžně od tvorby konceptu centrálního skladu Jirny v roce 2017. Automatizovaný balicí stroj Opera, který jsme začlenili do konceptu loni, je tedy další střípek pokračování v nastaveném trendu,“ přibližuje Prádl.

Letos pak Datart zahájil další etapu, a to robotizace, kdy používá plně autonomní vozíky řízené inteligentním softwarem. Postupně plánuje vybavit všechna svá logistická centra tak, aby byla co nejvíce automatizovaná. Nedostatek lidí na pracovním trhu prodejce bere jako výzvu ke zlepšení procesů a hledání nových cest a inovací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V rámci skladové logistiky letos firma ve skladu Jirny rozšířením dopravníkové technologie navýšila možnosti vychystání zhruba dvojnásobného množství přeprav ve stejném čase. Zároveň se jí podařilo navýšit na dvojnásobek kapacity skladování paletového zboží, a to díky přestavbě prostoru v rámci změn skladovací strategie v souvislosti s rozšířením plochy centrálního skladu pro velkou bílou techniku v Horních Počernicích z 12 500 metrů čtverečních na 50 tisíc metrů čtverečních.

Silnou stránkou Datartu je také jeho síť kamenných prodejen, kterých má jen v Česku 110. Těží z toho rovněž letos, kdy se zákazníci ve srovnání s loňskem více přesouvají z e-shopů do fyzických obchodů. I díky tomu se firmě daří plnit plánované obraty. Jen loni přitom skupina HP Tronic utržila téměř 25 miliard korun.

„Díky strategii omnichannel prodejního konceptu, který spojuje maloobchodní a online prodej, jsme schopni nabídnout zákazníkům široké portfolio služeb od odborného poradenství s výběrem zboží až po jeho dopravu na místo, které si zákazník určí, a v čas, který mu nejvíce vyhovuje,“ dodává Prádl.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Evropsky jedinečný koncept. V českém Pikitu sdílí jednu prodejnu několik e-shopů, míří i za hranice

Za projektem stojí zakladatel největší školy vaření Chefparade Marcel Vargaeštók s Vladimírem Komárem, majitelem značky Dermacol.

Peter BrejčákPeter Brejčák

marcelvpikitoStory

Foto: Pikito

Marcel Vargaeštók, zakladatel Chefparade i projektu Pikito

0Zobrazit komentáře

Jedna prodejna, kde ale své zboží prodává rovnou několik různých, vzájemně nekonkurenčních e-shopů. Hlavní výhoda? Nízké náklady. Za měsíční výdaje na dva prodavače prodejce získá kompletní servis prodejny a výdejního místa, které je možné otevřít již za dva týdny. Nově vzniklá služba Pikito, za kterou stojí známí podnikatelé Marcel Vargaeštók a Vladimír Komár, si klade ambiciózní cíle a obchodníkům chce výrazně zjednodušit také možnosti expanze fyzického působení do zahraničí.

Pikito spustilo svůj provoz v polovině srpna 2022, první prodejna se nachází v Retail parku v pražských Štěrboholech a její základní kapacita postačí pro dvanáct až čtrnáct e-shopů. V současné době tam již fyzicky působí nebo jsou potvrzené značky Kulina, Dermacol, El Nino, Calibra, Alkohol.cz, Trenýrkárna.cz, Růžový slon, MadeInJapan, ProAlergiky a Puravia. Kapacita prostor by měla být naplněna do konce letoška.

„Již jsme podepsali smlouvy a do konce roku plánujeme otevřít prodejny v retail parcích v Bratislavě a Bukurešti. Dále plánujeme expandovat do Maďarska, Polska a Německa. V podstatě následujeme nejčastější cestu expanze českých e-shopů. Po naplnění kapacit Štěrbohol plánujeme otevřít další prodejny Pikito v Praze či jiných českých městech, což již řešíme. Předběžný plán je v prvním čtvrtletí 2023,“ komentuje pro CzechCrunch Marcel Vargaeštók. Dlouhodobým plánem Pikita je působení po celé Evropě a poskytování služby nejen českým, ale i zahraničním hráčům.

Z interních dat Pikito vyplývá, že až u 40 procent veškerých objednávek z oblasti, v níž se nachází vlastní prodejna, si nakupující volí výdej zboží právě do ní. Zákazníci si přitom mohou v Pikito zboží nejen vyzvednout, ale také ho vrátit. Prostor plní též funkci showroomu nejprodávanějších položek, kde si je mohou zájemci „osahat“ naživo, což se navíc spojuje s efektem impulsivních nákupů, kdy si často s vyzvednutou objednávkou odnesou i zboží z jiného e-shopu.

pikito-prodejna

Foto: Pikito

Prodejna Pikito v pražských Štěrboholech

Marcel Vargaeštók je známý podnikatel. Kariéru začínal ve společnosti Procter & Gamble, poté od nuly vybudoval největší školu vaření v Česku Chefparade. Nadchl se pro značku japonského nádobí Made in Japan a převzal její evropskou distribuci. V samém počátku věřil a investoval do konceptu Footshopu. Nápad založit Pikito přitom vzešel z vlastních potřeb a problémů, které Vargaeštók řešil ve své skupině zmiňovaných e-shopů.

„Čím dál častěji jsme pozorovali dva protichůdné trendy. Na jedné straně naši zákazníci i dodavatelé požadovali po e-shopu nějakou formu kamenné prodejny. Z dat totiž vyplývá, že až dvě pětiny objednávek z oblasti, ve které se nachází vlastní prodejna, si zákazníci přijdou vyzvednout právě tam – potvrzeno Bonami a dalšími e-shopy. Dodavatelé značkového zboží tak nechtěli spolupracovat s e-shopy, které kamennou pobočku nemají,“ přibližuje.

„Na straně druhé je ale pro malý nebo střední e-shop z hlediska profitability nereálné kamennou prodejnu si otevřít. Jako řešení se tedy nabízelo sdílení prodejny několika e-shopů a podíl na nákladech. Tím získá každý z e-shopů kvalitní a moderní výdejnu, respektive prodejnu či showroom, a zároveň na tom finančně nevykrvácí,“ pokračuje Vargaeštók.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do Pikita jako spolumajitele přibral také Vladimíra Komára, generálního ředitele a majitele kosmetické značky Dermacol. Historicky byl spolumajitelem dvou největších českých televizních stanic Prima a Nova a rovněž firmy MediaResearch zabývající se monitoringem televizní sledovanosti. Svou vášeň pro dobré jídlo a víno uplatnil také v podnikání prostřednictvím společnosti Advivum, což je distributor vína a skla, a firmy Kulina Group.

Vargaeštók tak s Komárem stojí za evropsky jedinečným konceptem. „Nikde jsme žádný podobný koncept neviděli. Věřím, že pokud by již někde něco podobného fungovalo, už by se to k nám doneslo,“ říká spoluzakladatel Pikita, které primárně cílí na středně velké e-shopy s obraty v řádu desítek milionů až jedné miliardy korun. Připravena má ale řešení i pro menší hráče.

Pikito spustilo svůj provoz v polovině srpna 2022. Zatím sbíráme data, ladíme systémy a učíme se.

Rozhodnutí pro první lokalitu ve Štěrboholech padlo z několika důvodů – mimo jiné počtu lidí, kteří v oblasti žijí, i množství aut, která denně kolem projíždějí. Také do budoucna se chce Pikito zaměřovat hlavně na retail parky, kde zákazníci mohou zaparkovat před prodejnou a vše rychle vyřídit. Firmě to umožňuje disponovat velkou prodejní jednotkou s výlohou, mít otevřeno každý den do devíti s možností tuto dobu například v sezoně prodloužit.

„Pikito spustilo svůj provoz v polovině srpna 2022. Zatím sice stále sbíráme data, ladíme systémy a učíme se, ale již nyní můžeme například říci, že jedním z hlavních překvapení pro nás byla poměrně vysoká míra konverze lidí, kteří se do Pikito přišli jen tak podívat. A tím pádem i rychle rostoucí tržby,“ popisuje Vargaeštók.

Jak dodává, Pikitu se ale také začíná potvrzovat hypotéza o takzvaném cross-sellu mezi jednotlivými e-shopy, při němž si zákazník přijde vyzvednout zásilku z jednoho e-shopu a zároveň si prohlédne sortiment ostatních. Často prý zboží z jiného e-shopu nakoupí přímo na místě nebo se jen inspiruje, objedná online a nechá si zaslat zásilku z tohoto e-shopu také do Pikito. Jednotlivé internetové prodejny si tak navzájem „dohazují“ nové zákazníky.

„Růžový Slon v posledních letech výrazně narostl co do počtu objednávek i tržeb. Po dvaceti letech nabraných zkušeností věříme, že je nyní zúročíme na trzích v zahraničí a staneme se i tam předními hráči v prodeji erotických pomůcek. Kamenná prodejna nám určitě dodá zázemí a důvěru zákazníků v nově otevíraných zemích,“ komentuje spolupráci s Pikito Adam Durčák, zakladatel a šéf erotického e-shopu, který letos oslavuje dvacet let od založení.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.