Dotace v Česku probudily zájem o elektromobily. Stát upravil pravidla, aby jich lidé mohli koupit víc
Podle původních pravidel by brzy nebylo možné dotace získat. Nové nastavení však výrazně navyšuje počet vozidel, které lze získat se slevou.
Čeští zákazníci dlouho čekali na státní pobídky, díky kterým by se pro ně nákup čistě elektrického vozu stal dostupnější. Dočkali se v březnu letošního roku a dotační program zvýhodňující nákup elektromobilů pro podnikatele už téměř vyčerpal původně stanovené limity. Vláda proto změnila pravidla, díky čemuž na bateriový vůz dosáhnou i ti podnikatelé, na které by se jinak nejspíš nedostalo.
Přestože se program na podporu elektromobility ve svém začátku setkal spíše s vlažnou odezvou, v průběhu následujících pěti měsíců se věci daly do pohybu. Čísla týkající se nově registrovaných elektromobilů v Česku napovídají, že program u zákazníků skutečně zažehl zájem o vozy do zásuvky. V meziročním srovnání totiž narostl jejich počet v období lednem až červencem 2024 o 44 % na 4 987 kusů.
Že na tomto růstu mají významný podíl právě dotace, potvrzují data Národní rozvojové banky, která podporu vyplácí. Ta podle Hospodářských novin zaregistrovala přes 3,5 tisíce žádostí týkajících se bezmála 3,9 tisíce vozidel.
Jedná se o číslo, které se začíná přibližovat k původnímu finálnímu limitu 4 055 vozů, na které se měla státní pobídka vztahovat. Vzhledem k tomu, že celý program má běžet až do konce září příštího roku, je ale jasné, že by žadatelé v nejbližší době na stanovený limit narazili a další žádosti by již nebylo možné podávat.
Stát se proto rozhodl pro změnu v pravidlech, která dává na čtyřtisícový limit zapomenout, a jediným limitem je nyní finanční částka, která je na dotace určena. Ta původně činila 1,65 miliardy korun na nákup osobních, ale i elektrických nákladních a vodíkových vozů.
Dotační rozpočet se nyní rozroste o 300 milionů korun, které byly původně vyčleněny na výstavbu nabíjecích stanic. Ministerstvo průmyslu a obchodu se rozhodlo reagovat na preference žadatelů, a proto se finance nakonec dělit nebudou. Díky tomu výrazně narůstá počet potenciálních elektromobilů, na které bude možné dotaci získat.