Dva týdny v nejlepší „byznysové škole“. Seed Starter vyšle do Silicon Valley další várku startupů

Program od Seed Starteru České spořitelny je otevřený také firmám, do nichž přímo neinvestoval. Přihlášky na bezplatnou akceleraci jsou již otevřené.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Jiří Skopový

Foto: Seed Starter

Jiří Skopový vede program Seed Starter

Rozšířit síť kontaktů o americké investory, potenciální partnery či klienty a vypilovat strategii rozvoje a růstu. Program Seed Starter České spořitelny, který se zaměřuje na podporu a investice do startupů, podruhé vyšle mladé inovativní firmy do Silicon Valley, kde získají možnost se na dva týdny povznést nad každodenní starosti související s managementem firmy a soustředit se na posouzení dosavadní byznysové strategie a nasměrování k rychlejšímu růstu.

„Prostředí Silicon Valley je jedinečné v tom, jak jsou tam zakladatelé i investoři ochotní sdílet nejen své kontakty a pozitivní zkušenosti, ale i neúspěchy, z nichž se ostatní mohou poučit. Nebo alespoň utvrdit v tom, že i velké průšvihy nemusí znamenat neúspěch. Navíc je to neuvěřitelně inspirativní místo, kde je vzhledem ke koncentraci startupů velmi pravděpodobné, že se asertivnímu projektu podaří napojit na někoho s relevantními zkušenostmi, znalostmi a kontakty,“ popisuje lídr programu Seed Starter Jiří Skopový.

Seed Starter již loni vyslal do Silicon Valley sedm startupů z různých oblastí včetně finančních technologií, pojišťovnictví, HR a v různých fázích vývoje od více zavedených firem po ty s minimálním produktem v prototypové fázi. Letos se přihlášky do programu s názvem Silicon Valley Accelerator uzavírají 10. března a začátek programu je naplánován na konec března.

Poprvé budou letos odborníci vybírat účastníky také ze startupů působících na Slovensku, čímž se do programu zapojuje také Seed Starter Slovenské spořitelny fungující od podzimu loňského roku.

pock-sdstrt

Foto: Seed Starter

Alan Pock (vpravo) ze startupu Investown

„Dvěma týdnům přímo ve Spojených státech předchází intenzivní akcelerační část v Praze za účasti mentorů z Česka a Silicon Valley. Pro nadcházející běh počítáme s účastí dvanácti startupů na české části, do USA vybereme zhruba sedm nejlepších stejně jako loni,“ komentuje Skopový.

Akcelerátor je otevřený pro všechny startupy (nejen ty, které investičně podpořil Seed Starter) se silnými zakladateli, kteří jsou ochotní a schopní absorbovat nepřikrášlenou zpětnou vazbu, a se škálovatelným byznysem v takzvané seedové fázi a s potenciálem v zahraničí. Během loňského prvního běhu programu měl každý ze startupů přiděleného mentora ze Silicon Valley s relevantními zkušenostmi, s nímž konzultovali byznys i strategii, jak oslovit investory.

„Zakladatelé byli pozitivně překvapení, jak ochotní byli mentoři je podpořit a propojit se svými vlastními kontakty. Zároveň byla připravena individuální i týmová setkání s úspěšnými sériovými podnikateli, VC investory a top manažery z relevantních korporací. Startupy měly pochopitelně i možnost vyzkoušet si prezentaci svých projektů před americkými investory a zúčastnit se zajímavých networkingových akcí,“ doplňuje Skopový.

Jedním z podpořených startupů byl například Investown, do nějž Seed Starter investoval ještě v roce 2020, od té doby rychle roste a loni uzavřel další finanční kolo. Aplikace pro mikroinvestice do nemovitostí sice aktuálně expanzi do Spojených států neplánuje kvůli finančním regulacím, slovy svého zakladatele a šéfa Alana Pocka ji ale do budoucna nevylučuje.

„Zatím v Americe hledáme především strategické partnery a případné investiční příležitosti pro naše české a brzy již i další evropské investory,“ říká Pock, jenž po přímé zkušenosti ze Silicon Valley za největší rozdíl mezi českými a americkými startupy jednoznačně označuje ochotu tolerovat riziko. Zatímco v tamní kultuře panuje mentalita agresivního škálování i za cenu většího rizika, Češi berou růst konzervativněji s cílem rizika zmírnit.

seed-starter-akcelerace

Foto: Seed Starter

Akcelerační program Seed Starteru

„Dalším velkým rozdílem je, jak rychle jdou na trh s produktem americké startupy oproti těm evropským. U nás je zvykem snažit se produkt co nejvíce dotáhnout k dokonalosti před tím, než s ním přijdeme na trh. V Americe tomu tak není a je běžné, že se jak produkt, tak byznys model startupu mění za běhu na základě feedbacku od prvních uživatelů,“ popisuje Pock.

Od Čechů se Američané podle Pocka mohou přiučit hlavně v oblasti pracovní disciplíny a takzvané work-life balance či benefitů pro zaměstnance. Naopak Češi se od Američanů mohou přiučit hlavně v rychlejším škálování a růstu, ale také v oblasti salesu a marketingu. S tím souhlasí také Robert Soudný, ředitel startupu Wflow.com, který automatizuje účetnictví a od Seed Starteru získal investici před rokem.

„U nás se na začátku startupu investuje většina peněz do vývoje produktu a jen malá část do obchodu a marketingu. Ten poměr může být zhruba 80 ku 20. Ve Spojených státech je ten poměr obrácený. Hned ze začátku startupy investují většinu peněz do obchodu a marketingu, proto mají ty americké většinou rychlejší start a výhodu oproti evropským,“ myslí si Soudný. Americké startupy jsou tak díky tomu schopné lépe prodat i horší produkt nebo službu.

„Doporučuji všem startupům toto nepodceňovat a zbytečně neodkládat budování funkčního obchodního týmu, což je samo o sobě velmi složité,“ říká Soudný. „Strávit dva týdny v Silicon Valley byla obrovská škola,“ dodává.

Partnerem článku je Seed Starter. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina