Dva týdny v nejlepší „byznysové škole“. Seed Starter vyšle do Silicon Valley další várku startupů

Program od Seed Starteru České spořitelny je otevřený také firmám, do nichž přímo neinvestoval. Přihlášky na bezplatnou akceleraci jsou již otevřené.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Jiří Skopový

Foto: Seed Starter

Jiří Skopový vede program Seed Starter

Rozšířit síť kontaktů o americké investory, potenciální partnery či klienty a vypilovat strategii rozvoje a růstu. Program Seed Starter České spořitelny, který se zaměřuje na podporu a investice do startupů, podruhé vyšle mladé inovativní firmy do Silicon Valley, kde získají možnost se na dva týdny povznést nad každodenní starosti související s managementem firmy a soustředit se na posouzení dosavadní byznysové strategie a nasměrování k rychlejšímu růstu.

„Prostředí Silicon Valley je jedinečné v tom, jak jsou tam zakladatelé i investoři ochotní sdílet nejen své kontakty a pozitivní zkušenosti, ale i neúspěchy, z nichž se ostatní mohou poučit. Nebo alespoň utvrdit v tom, že i velké průšvihy nemusí znamenat neúspěch. Navíc je to neuvěřitelně inspirativní místo, kde je vzhledem ke koncentraci startupů velmi pravděpodobné, že se asertivnímu projektu podaří napojit na někoho s relevantními zkušenostmi, znalostmi a kontakty,“ popisuje lídr programu Seed Starter Jiří Skopový.

Seed Starter již loni vyslal do Silicon Valley sedm startupů z různých oblastí včetně finančních technologií, pojišťovnictví, HR a v různých fázích vývoje od více zavedených firem po ty s minimálním produktem v prototypové fázi. Letos se přihlášky do programu s názvem Silicon Valley Accelerator uzavírají 10. března a začátek programu je naplánován na konec března.

Poprvé budou letos odborníci vybírat účastníky také ze startupů působících na Slovensku, čímž se do programu zapojuje také Seed Starter Slovenské spořitelny fungující od podzimu loňského roku.

pock-sdstrt

Foto: Seed Starter

Alan Pock (vpravo) ze startupu Investown

„Dvěma týdnům přímo ve Spojených státech předchází intenzivní akcelerační část v Praze za účasti mentorů z Česka a Silicon Valley. Pro nadcházející běh počítáme s účastí dvanácti startupů na české části, do USA vybereme zhruba sedm nejlepších stejně jako loni,“ komentuje Skopový.

Akcelerátor je otevřený pro všechny startupy (nejen ty, které investičně podpořil Seed Starter) se silnými zakladateli, kteří jsou ochotní a schopní absorbovat nepřikrášlenou zpětnou vazbu, a se škálovatelným byznysem v takzvané seedové fázi a s potenciálem v zahraničí. Během loňského prvního běhu programu měl každý ze startupů přiděleného mentora ze Silicon Valley s relevantními zkušenostmi, s nímž konzultovali byznys i strategii, jak oslovit investory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zakladatelé byli pozitivně překvapení, jak ochotní byli mentoři je podpořit a propojit se svými vlastními kontakty. Zároveň byla připravena individuální i týmová setkání s úspěšnými sériovými podnikateli, VC investory a top manažery z relevantních korporací. Startupy měly pochopitelně i možnost vyzkoušet si prezentaci svých projektů před americkými investory a zúčastnit se zajímavých networkingových akcí,“ doplňuje Skopový.

Jedním z podpořených startupů byl například Investown, do nějž Seed Starter investoval ještě v roce 2020, od té doby rychle roste a loni uzavřel další finanční kolo. Aplikace pro mikroinvestice do nemovitostí sice aktuálně expanzi do Spojených států neplánuje kvůli finančním regulacím, slovy svého zakladatele a šéfa Alana Pocka ji ale do budoucna nevylučuje.

„Zatím v Americe hledáme především strategické partnery a případné investiční příležitosti pro naše české a brzy již i další evropské investory,“ říká Pock, jenž po přímé zkušenosti ze Silicon Valley za největší rozdíl mezi českými a americkými startupy jednoznačně označuje ochotu tolerovat riziko. Zatímco v tamní kultuře panuje mentalita agresivního škálování i za cenu většího rizika, Češi berou růst konzervativněji s cílem rizika zmírnit.

seed-starter-akcelerace

Foto: Seed Starter

Akcelerační program Seed Starteru

„Dalším velkým rozdílem je, jak rychle jdou na trh s produktem americké startupy oproti těm evropským. U nás je zvykem snažit se produkt co nejvíce dotáhnout k dokonalosti před tím, než s ním přijdeme na trh. V Americe tomu tak není a je běžné, že se jak produkt, tak byznys model startupu mění za běhu na základě feedbacku od prvních uživatelů,“ popisuje Pock.

Od Čechů se Američané podle Pocka mohou přiučit hlavně v oblasti pracovní disciplíny a takzvané work-life balance či benefitů pro zaměstnance. Naopak Češi se od Američanů mohou přiučit hlavně v rychlejším škálování a růstu, ale také v oblasti salesu a marketingu. S tím souhlasí také Robert Soudný, ředitel startupu Wflow.com, který automatizuje účetnictví a od Seed Starteru získal investici před rokem.

„U nás se na začátku startupu investuje většina peněz do vývoje produktu a jen malá část do obchodu a marketingu. Ten poměr může být zhruba 80 ku 20. Ve Spojených státech je ten poměr obrácený. Hned ze začátku startupy investují většinu peněz do obchodu a marketingu, proto mají ty americké většinou rychlejší start a výhodu oproti evropským,“ myslí si Soudný. Americké startupy jsou tak díky tomu schopné lépe prodat i horší produkt nebo službu.

„Doporučuji všem startupům toto nepodceňovat a zbytečně neodkládat budování funkčního obchodního týmu, což je samo o sobě velmi složité,“ říká Soudný. „Strávit dva týdny v Silicon Valley byla obrovská škola,“ dodává.

Partnerem článku je Seed Starter. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Je jim dvacet, i tak svému publiku z Generace Z přestali rozumět. Tak zaměstnali středoškoláky

Když Jakub Rychlý a Maria Šimůnková projekt zakládali, byli náctiletí a na podobně mladé cílili. Teď už prý v komunikaci s nimi potřebují pomoc.

Iva BrejlováIva Brejlová

nekrachni

Foto: Nekrachni

Spoluzakladtel Nekrachni Jakub Rychlý

0Zobrazit komentáře

Jejich cíle nejsou zrovna malé – chtějí mezi mladými rozšířit finanční gramotnost. Už teď dosáhnou na tisíce lidí a cílem je brzy vyrůst na desetitisíce. Projekt pod názvem Nekrachni se vysněným číslům rychle přibližuje, aktuálně pracuje s rozpočtem okolo 2,5 milionu korun, podporou velkých organizací a jasnou představou, že finančně vzdělávat chce především lidi kolem šestnácti let. A pokud je chce oslovit, potřebuje radu přímo od nich – ve dvaceti už jsou na to zakladatelé prý staří.

Jakub Rychlý a Maria Šimůnková založili projekt Nekrachni, když jim bylo osmnáct. Funguje od předloňského září a je to nezisková organizace, která vzdělává především žáky základních a středních škol. Věnuje se takzvaně mladým dospělým, tedy lidem zhruba mezi patnácti a dvaadvaceti lety. Obecně je to takzvaná Generace Z.

Nekrachni ale věří, že může vzdělávat i ty na základní škole nebo lidi, kteří dostudovali a právě vstupují do pracovního procesu. Cílem je, jednoduše řečeno, zvyšování finanční gramotnosti. A pokud jde o formulaci v Nekrachni, je to příprava na „každodenní výzvy života“ ve financích: od sestavování osobních rozpočtů přes financování až třeba po řešení peněz v podnikání.

Důležitá je tu ale forma takového vzdělávání. Nekrachni mezi mladé vypustilo aplikaci a poznání šíří na sociálních sítích nebo přes newsletter. Soustředí se na ta místa, kde mladí jsou – tedy mimo jiné na TikTok –, tam komunikuje právě tak, jak je jejich cílovka zvyklá informace konzumovat. Na TikToku rychle. A v aplikaci využívá třeba prvky gamifikace, mimo jiné možnost porovnávat své výsledky s ostatními.

Finančních projektů nebo aplikací není málo, Nekrachni se od nich svou cílovou skupinou ale značně liší. Právě to je podle Rychlého zdroj úspěchu. Už teď aplikace vysvětluje finanční nástrahy i možnosti tisícům lidí a o svém zápalu přesvědčilo i velké firmy, které projekt finančně podporují. Loni mělo Nekrachni k dispozici 1,2 milionu korun, letos už je to 2,5 milionu. Na rok a kousek starou neziskovou organizaci dvacetiletých to nepůsobí jako špatná čísla.

„Jsme ti, co umí mluvit s Generací Z, protože jsme Generace Z. Je to naše klíčová výhoda. Děláme to od nás pro nás, a proto rosteme,“ začíná Rychlý naše povídání, když se spolu scházíme – přesně den před tím, než odletí na Tenerife. Když říká, jak se těší, slovo dovolená přitom nepoužije ani jednou. Jede tam na Erasmus a nemůže se prý dočkat, až bude mít odstup a klid na práci.

Ani nemá TikTok

Dokud byl v Česku, tak mladý vysokoškolák běhal mezi obchodními schůzkami a školou, řešil směřování týmu pětadvaceti lidí a dalších externistů i způsob komunikace celého projektu Nekrachni. U jeho profilu na sociálních sítích i na webu září pozice COO a jako mladý se neoznačuje, právě naopak.

Ve skutečnosti před pár dny napsal na LinkedIn veřejně a vážně míněnou informaci, že jak on, tak spoluzakladatelka Nekrachni Maria Šimůnková, nyní šéfka, stárnou, tedy už je jim oběma přes dvacet. A to je problém.

„Začali jsme se své cílové skupině vzdalovat. A třeba Maruška ještě ani nemá TikTok. Ač v něm vidíme velký potenciál, tak mu prostě nerozumíme tak jako lidé o pár let mladší než my,“ popsal s tím, že i když mluví o lidech jen o zhruba pět let mladších, vnímá, že jednají v online i offline světě jinak. „Uvědomili jsme si, že ač jsou lidé ve stejné generaci, propast mezi námi je obrovská. Dost pravděpodobně ji udělal TikTok a covid jako dva nejklíčovější faktory,“ popisuje.

nekrachni

Foto: Nekrachni

Část týmu Nekrachni

Říká, že do pandemických lockdownů vstoupil v podstatě v pracovním životě, tedy v jeho případě okolo osmnácti. Ale o pár let mladší lidé byli na konci základní školy. „Takže svět začali vnímat úplně jinak a obsah konzumují úplně jinak. Chtějí ho jednoduše, rychle, dalo by se říct efektivně, chtějí se naučit hodně hodnotné informace, které budou schopni rychle aplikovat a nějaké výsledky vidět,“ vysvětluje.

Dva spoluzakladatelé proto před pár měsíci zavedli poradní sbor, kterému říkají Youth Board, tedy dozorčí rada mladých. Skládá se z pěti středoškoláků, většinou studentů víceletých gymnázií. U projektu je to významný orgán. V Youth Boardu sedí lidé kolem šestnáci let a jejich složení se má pravidelně obměňovat tak, aby si Nekrachni udrželo mladý náhled i pohled na své aktivity „zvenčí“.

Rada mladých mu sděluje, jestli tým dělá dobře to, co dělá. Zda jsou pro ně zajímavá témata, kterým se organizace chce věnovat, a především, jestli je dostatečně vhodná forma, kterou komunikuje. „Začali jsme s nimi pracovat od podzimu a už máme popsaných asi dvacet stránek A4 věcmi, které děláme špatně nebo bychom je měli dělat jinak,“ uvádí Rychlý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tým z Youth Boardu už tak třeba vysvětlil, že Nekrachni sice dělá zajímavý obsah, ale třeba jeho newslettery považuje za hodně dlouhé. Takže si je většina mladých jen uloží, ale už se k nim nikdy nevrátí. Šestnáctiletí mají přístup do komunikace zaměstnanců na síti Slack, takže do ní občas vstoupí, aby zarazili jejich plány. Někdy třeba proto, že jsou cringe. Tedy neautentické, trapné. „Tak to zastavíme a začneme přemýšlet, jak to udělat jinak,“ shrnuje Rychlý.

Rada mladších vyrovnává to, že Nekrachni dospívá. Rychlý popisuje, že se tu zvyšuje i věkový průměr, který teď dosahuje 23,5 roku. „Je to proto, že máme pracovníka, který nám ho teď hodně zvedl. Je mu přes třicet,“ vysvětluje. Později dopočítáme, že to bude kolem čtyřiceti.

Soudkyně mi to ani nerozmlouvala

Jakub Rychlý vždycky věděl, že chce podnikat. Ještě než mu bylo šestnáct, zažádal o zplnoletnění. Ve zpětném pohledu říká, že v procesu měl velmi dobrou pozici, protože už mu cestu prošlapali jiní, jako je mimo jiné Jiří Diblík, spoluzakladatel úspěšné aplikace VOS.health pro psychické zdraví. Navíc měl štěstí na soudkyni, která jeho rodičům záměr nerozmlouvala – i to se prý stává. Proces trval necelý půlrok a jeho hlavní účastník popisuje, že byl na české poměry celkem krátký.

Od té doby pracuje. Fungoval jako marketér a ještě ve zmíněných šestnácti letech získal klasickou pozici v jedné telekomunikační korporátní společnosti na plný pracovní úvazek. Našel si ji přes inzerát. „Po pohovoru mi práci nabídli, ale říkali, že ještě musím počkat, že se musí zeptat právního oddělení, jestli je to vůbec legální,“ usmívá se.

Postupně si založil vlastní firmu a externě radil s komunikací. Vedle toho se účastnil řady akcí pro podnikavé mladé, jezdil na soustředění soutěže Středoškolák roku a pravidelně se dostával mezi výběr těch nejlepších. Právě tam se potkali se Šimůnkovou.

nekrachni-vizual

Foto: Nekrachni

Aplikace projektu Nekrachni

Oba museli přiznat, že příliš dobře financím nerozumějí. Zhodnotili to jako zajímavý záměr, na kterém založit svůj vlastní projekt. Že cílí správným směrem, jim potvrdil průzkum mezi dalšími mladými, kteří na tom byli podobně.

Vedle toho Nekrachni pořádá workshopy či tábory a připravuje didaktické materiály pro učitele. U nich mimo jiné tým ví, že nemůže cílit na učitele přímo – pak by je žáci a studenti neposlouchali. Iniciativa prý musí jít právě od mladších. I to je jedno z upozornění, které do projektu přinesli mladí.

Chceme polovinu maturantů

Nekrachni prošlo několika inkubačními programy a začalo na startupovém mindsetu Rychlého a Šimůnkové. Postupně ale rozšířilo svůj přístup o ten neziskový. Program o vzděláváních mladých uspěl ve více soutěžích začínajících projektů. Během let 2021 a 2022 tak projekt získal první příspěvky v řádu jednotek či desítek tisíc korun, ze kterých financoval svůj vývoj. Seniornější pracovníky si ale mohl dovolit vždy jen na krátkou dobu, a tak si zakladatelé řadu věcí připravovali sami.

Šimůnková se naučila design. Její bratr udělal logo. Název vymysleli spolu. Pak od jedné z firem, u kterých žádali o podporu, najednou dostali dvě stě tisíc korun, do té doby nevídaný obnos. A o něco později se napojili na Nadaci České spořitelny, spolupracují s Nadací Lilie a Karla Janečkových, získávají finance z různých grantových programů krajů či obcí a účastní se inkubátoru Nadace Vodafone.

galya-sargsyan-6

Přečtěte si takéV 70 letech založila Galya Sargsyan vlastní českou značku prádlaV sedmdesáti založila vlastní značku prádla. Pro své švadleny zavedla na Vysočině baťovský systém

Přes všechny zdroje se Nekrachni nechce spoléhat jen na financování z institucí, ale staví i vlastní příjem peněz. Tím jsou semináře pro společnosti o tom, jak mluvit s Generací Z o penězích. Jsou cílené na rodiče a Rychlý říká, že jsou žádané. Nekrachni garantuje nejen odborného školitele, který se vyzná ve financích, ale i dostatečně mladého člověka, který reprezentuje mladou generaci.

Zatím se Nekrachni úspěšně šíří. „Každý rok je tu sedmdesát osm tisíc maturantů. A my chceme docílit, aby polovina z nich nějak s Nekrachni interagovala. Ať už nás budou sledovat na sociálních sítích nebo budou mít aplikaci, projdou vzděláváním nebo jakkoliv jinak – chceme být most mezi studentským světem a dospělým životem,“ říká Rychlý.