Dvě stě vývojářů z Ukrajiny našlo i s rodinami azyl v Praze, další stále bojují. Z jejich hry je národní symbol
GSC Game World stvořili kultovní sérii S.T.A.L.K.E.R. Ruská invaze je vyhnala z domovů – a z jejich díla udělala něco víc než jen hru.
Záběr z ukrajinské hry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
V únoru loňského roku vpadla ruská vojska na Ukrajinu. Na východě Evropy se rozhořel konflikt, který tragicky zasáhl i civilní obyvatelstvo. Mezi ukrajinskými uprchlíky, kteří před válkou unikli i do Česka, byli také videoherní vývojáři ze studia GSC Game World, autoři známé série S.T.A.L.K.E.R. Dvě stovky z nich našly se svými rodinami náhradní domov v Praze, kde ve své práci pokračují.
„Někteří kolegové, co žili u Kyjeva, věřili, že Buča nebo Irpiň budou v bezpečí. Vzhledem k tomu, jaké hrůzy se tam pak odehrály, je obrovské štěstí, že jsme je přesvědčili o nutnosti evakuace,“ vzpomíná v rozhovoru pro magazín Wired Marija Hryhorovyčová. Právě Buča a Irpiň na předměstí hlavního města se krátce po vypuknutí války staly terčem ruského teroru, který zasáhl i další části země. Celkem invaze donutila miliony Ukrajinců k opuštění jejich domovů. Producentka z herního studia GSC Game World a její kolegové byli mezi nimi.
Když se vztahy mezi Ukrajinou a Ruskem začaly v únoru vyostřovat, herní firma – známá díky titulům Cossacks nebo S.T.A.L.K.E.R. – svým pracovníků nabídla možnost přesunout se i s rodinami do Užhorodu nedaleko slovenských a maďarských hranic. Dvě stovky zaměstnanců s tím souhlasily. Na cestu si každý mohl sbalit jeden kufr a vybavení, které dokázali pobrat z kanceláří. „Vypadalo to, že kdyby nedošlo k další eskalaci situace, mohli bychom se do Kyjeva vrátit. Místo toho vypukla válka,“ popsala Hryhorovyčová.
„Byl to čirý chaos. Půjčit si auto bylo prakticky nemožné. Nádraží a autobusové stanice byly plné lidí,“ přiblížila vývojářka z GSC první kroky uprchlíků na dlouhé cestě před konfliktem. „Můj syn se mě neustále ptá, kdy pojedeme domů. Naštěstí je ale stále celkem malý a úplně všemu ještě nerozumí, za což jsem vděčná,“ řekla pro Wired. V Užhorodu ale jejich anabáze neskončila. Pár týdnů poté se studio dostalo do Prahy.