Dvě stě vývojářů z Ukrajiny našlo i s rodinami azyl v Praze, další stále bojují. Z jejich hry je národní symbol

GSC Game World stvořili kultovní sérii S.T.A.L.K.E.R. Ruská invaze je vyhnala z domovů – a z jejich díla udělala něco víc než jen hru.

Michal MančařMichal Mančař

stalker-boxedStory

GSC Game World

Záběr z ukrajinské hry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

0Zobrazit komentáře

V únoru loňského roku vpadla ruská vojska na Ukrajinu. Na východě Evropy se rozhořel konflikt, který tragicky zasáhl i civilní obyvatelstvo. Mezi ukrajinskými uprchlíky, kteří před válkou unikli i do Česka, byli také videoherní vývojáři ze studia GSC Game World, autoři známé série S.T.A.L.K.E.R. Dvě stovky z nich našly se svými rodinami náhradní domov v Praze, kde ve své práci pokračují.

„Někteří kolegové, co žili u Kyjeva, věřili, že Buča nebo Irpiň budou v bezpečí. Vzhledem k tomu, jaké hrůzy se tam pak odehrály, je obrovské štěstí, že jsme je přesvědčili o nutnosti evakuace,“ vzpomíná v rozhovoru pro magazín Wired Marija Hryhorovyčová. Právě Buča a Irpiň na předměstí hlavního města se krátce po vypuknutí války staly terčem ruského teroru, který zasáhl i další části země. Celkem invaze donutila miliony Ukrajinců k opuštění jejich domovů. Producentka z herního studia GSC Game World a její kolegové byli mezi nimi.

Když se vztahy mezi Ukrajinou a Ruskem začaly v únoru vyostřovat, herní firma – známá díky titulům Cossacks nebo S.T.A.L.K.E.R. – svým pracovníků nabídla možnost přesunout se i s rodinami do Užhorodu nedaleko slovenských a maďarských hranic. Dvě stovky zaměstnanců s tím souhlasily. Na cestu si každý mohl sbalit jeden kufr a vybavení, které dokázali pobrat z kanceláří. „Vypadalo to, že kdyby nedošlo k další eskalaci situace, mohli bychom se do Kyjeva vrátit. Místo toho vypukla válka,“ popsala Hryhorovyčová.

„Byl to čirý chaos. Půjčit si auto bylo prakticky nemožné. Nádraží a autobusové stanice byly plné lidí,“ přiblížila vývojářka z GSC první kroky uprchlíků na dlouhé cestě před konfliktem. „Můj syn se mě neustále ptá, kdy pojedeme domů. Naštěstí je ale stále celkem malý a úplně všemu ještě nerozumí, za což jsem vděčná,“ řekla pro Wired. V Užhorodu ale jejich anabáze neskončila. Pár týdnů poté se studio dostalo do Prahy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve zdejší vývojářské komunitě to nebylo tajemstvím, přesto firma přesun velké části svých zaměstnanců dlouho oficiálně nekomentovala. I nevinné dotazy fanoušků v online diskuzích odbývala krátkou odpovědí, že nesděluje osobní informace o svých pracovnících. Až článek pro americký web Wired jejich situaci oficiálně osvětlil. „Museli jsme být po celou dobu extrémně soustředění. Byla to nebezpečná situace, žili jsme ve strachu a napětí. Až mnohem později, když už byla evakuace z většiny hotová, přišel nával emocí,“ řekla Hryhorovyčová.

„Místy to bylo opravdu šílené. Dala by se o tom napsat kniha. Když jsme kontaktovali naše zahraniční partnery s prosbou o pomoc při evakuaci, někteří nám nabídli seznam vycvičených kontraktorů ze soukromých bezpečnostních firem. Ale my měli na mysli spíš logistiku a dopravu. Asi jsme se špatně vyjádřili, ale i tak nás taková míra starostlivosti vlastně dojala. Ačkoliv nejdřív jsme se spíš jen nervózně zasmáli,“ dodala dnes už úsměvnou anekdotu.

V současnosti tak v Praze působí dvě stovky herních tvůrců z Ukrajiny, téměř dvě třetiny celého studia. Česká metropole se dokonce stala sídlem společnosti, od října zde jede vývoj opět naplno. Spolu s vývojáři unikly tři stovky rodinných příslušníků, podle zpovídané producentky však 130 kolegů stále zůstává na Ukrajině. Někteří pokračují v práci na dálku, jiní ale přímo bojují s ruskými okupanty ve válce, jejíž konec je stále v nedohlednu.

Všichni se chceme vrátit na Ukrajinu. Ale někteří z nás nemají kam. Každý Ukrajinec kvůli Rusku o něco přišel.

Prahu si GSC nezvolilo náhodou. Už dříve připadala v úvahu jako možná destinace pro expanzi firmy. Část zaměstnanců Ukrajinu pak opustila ještě před válkou a zamířila do Budapešti, odtud vyrazili na průzkum možných destinací, které by uprchlíky přijaly. Podle Hryhorovyčové zvítězila Praha kvůli vřelému přijetí od zástupců zdejšího videoherního průmyslu. Už v březnu tak domácí herní magazín Vortex informoval o tom, že se GSC usídlilo na pražském Vyšehradě.

Potvrdila se tak slova o přívětivosti českých herních tvůrců, kteří ve stěhování částečně asistovali. „Ozvala se mi manažerka GSC Olga Ryžková a ptala se, co obnáší založit firmu v ČR. Nejen pro GSC, ale i další ukrajinská studia. Sepsal jsem jí takové desatero a propojil jsem ji s Brněnským klastrem a s Asociací českých herních vývojářů,“ sdělil tehdy Vortexu Jan Kavan ze studia CBE Software s odkazem na české profesní organizace.

Na podobnou cestu jako GSC Game World se vydaly i další ukrajinské firmy. Do Prahy zamířil například startup Parimatch Tech. A naopak české firmy uprchlíky z Ukrajiny nebo přímo sužovaný stát často podporují. Do pomoci se zapojil zakladatel Seznamu Ivo Lukačovič, finanční skupina PPF, Alza, Livesport, Rohlík, Pale Fire Capital a mnozí další.

Alespoň část ukrajinských autorů tak může už téměř rok pokračovat v nerušené práci na své nové hře. Studio GSC Game World si v minulosti udělalo jméno s historickými strategiemi Cossacks, ještě větší věhlas si ale v herní komunitě vydobylo se sérií S.T.A.L.K.E.R., která kombinuje střílečku, průzkum otevřeného světa a odhalování tajemného příběhu. Na její další pokračování pro počítače i konzole se nyní Hryhorovyčová a její kolegové v Česku soustředí.

Stejně jako předchozí díly akční hry z pohledu první osoby si i S.T.A.L.K.E.R. 2 bere volnou inspiraci z vědeckofantastického románu Arkadije a Borise Strugackých Piknik u cesty, na jehož motivy natočil Andrej Tarkovskij film nazvaný právě Stalker. Hra jejich příběh o tajuplné Zóně, v níž vlivem mimozemských sil nefungují zákonitosti fyziky, nicméně propojuje s osudem černobylské jaderné elektrárny.

I to je svého druhu odkaz na současnou situaci na Ukrajině, navíc s přihlédnutím k tomu, že původně měl nový titul nést anglický podtitul Heart of Chernobyl. To je však anglický přepis ruského jména lokality, nikoliv ukrajinského. Od vypuknutí války tak dílo nese přízvisko Heart of Chornobyl podle ukrajinského názvu Čornobyl, nikoliv ruského Černobylu.

„Z naší hry je něco neporovnatelně většího. Je z ní národní dílo, které chce ukázat, že Ukrajina není jen statečná na bitevním poli, ale že umí stejně dobře přispět i ke kulturnímu dědictví,“ prohlásila Hryhorovyčová. Se svými spolupracovníky však má ještě jeden mnohem cennější cíl. „Všichni se chceme vrátit. Chceme být zpátky v kancelářích v Kyjevě a pokračovat v naší práci jako dřív. Ale někteří z nás nemají kam se vrátit. Každý Ukrajinec ve válce kvůli Rusku o něco přišel,“ uzavřela.

Vesmírně brutální návrat. Vyšel remake hororové hry Dead Space, nabídne i úplně nový konec

Moderní předělávka přináší nejen vylepšenou grafiku, ale i příběhové změny. Podle prvních recenzí se to však povedlo na výbornou.

Michal MančařMichal Mančař

dead-space

Foto: Electronic Arts

Hororový Dead Space se po více než deseti letech vrací v modernizované verzi

0Zobrazit komentáře

Vezměte hrůzu Vetřelce, zmutovanou změť nejen lidských tkání z Věci, přidejte špetku Horizontu události – a dostanete Dead Space. Tedy s tím rozdílem, že první tři jmenované jsou klasiky filmových hororů, zatímco Dead Space je úspěšná videohra z roku 2008. A to natolik úspěšná, že právě vyšel její dlouho očekávaný remake. Ten ji vylepšuje po grafické a uživatelské stránce, ale přidává i něco navíc k děsivému příběhu.

Jste jenom obyčejný technik jménem Isaac Clarke, který má v popisu práce opravy kosmických lodí. Oprava těžebního plavidla USG Ishimura by byla další rutinní záležitostí, kdyby na ní nesloužila vaše přítelkyně. A kdybyste brzy nezjistili, že na palubě se muselo stát něco strašlivého. A brutálního. Něco, čemu budete ve hře pro PC i nové generace konzolí převážně čelit jen pomocí svého pracovního vybavení, technických dovedností a zákonů fyziky.

Původní Dead Space z roku 2008 je dodnes opěvovaný survival horor, který vás nevybíravě vhodil do strašlivých scén plných kdysi lidských, nyní však už nesmírně (vesmírně?) nestvůrných nekromorfů. S krvelačnými monstry jste si museli poradit nikoliv obrovským vojenským arzenálem, ale spíš výběrem různého náčiní, které vám nekromorfy pomohlo likvidovat takřka industriálně a inženýrsky. Právě vydaný remake hrůzu posouvá ještě o něco dál. A to nejen graficky – a hlavně úspěšně.

Předělávka se totiž podle herních novinářů, kteří už měli možnost si ji vyzkoušet, povedla na výbornou. Na agregátoru recenzí Metacritic má působivě vysoké skóre okolo 90 procent bez ohledu na platformu. Nadšená hodnocení vyzdvihují věrnost remaku v těch ohledech, díky nimž originál tak děsil i bavil, současně ale připomínají, že vylepšená verze si dovolila přidat pár prvků navíc. Které se také podle všeho povedly.

Nově třeba lze rozsekávat, rozčtvrcovat a všeobecně likvidovat nekromorfy upravenými zbraněmi a nástroji. Samozřejmě ve zdokonalené grafice i s lepší audio stránkou, jež odráží patnáct let pokroku od premiéry originálu. Hráči také mohou ještě o něco víc vylepšovat oblek hlavního hrdiny – snad aby mohli lépe čelit novým nekromorfům, jež předělávka přidává. Možná nejzajímavější změna se nicméně netýká hratelnosti, ale děje. Kosmický krvák totiž občas šokuje svou brutalitou, ale to opravdu mrazivé znepokojení vyvolává jeho příběh.

Ten v prvním díle ještě neměl tak jasné obrysy jako v pokračováních, už tehdy ale vyprávěl o podivných artefaktech, které vkládají šílené vize do myslí nicnetušících lidí. Remake Dead Space přináší nové dějové scény, doteď málomluvný hrdina mnohem častěji promlouvá, předělávka dokonce obsahuje i alternativní konec, který hráči mohou odemknout. Větší zaměření na příběh by ale nemělo být velkým překvapením, však se základní trilogie Dead Space dočkala nejen pár herních odboček, ale i komiksu, knihy nebo animovaných filmů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Moderní remake si po autorech původní trilogie ze zaniklých Redwood Shores (později Visceral) vzalo na starost studio Motive, tvůrci online střílečky Battlefront 2 a stíhačkového simulátoru Squadrons ze starwarsovského univerza. Hlavním strůjcem prvního dílu byl mimochodem Glen Schofield, který lásku k děsu, krvi a zmutovaným monstrům v prosinci přetavil do vlastní novinky jménem The Callisto Protocol, jež přesně na tyto prvky sází. „Ale navíc v ní děláme věci, o kterých jsme u Dead Space jenom snili,“ popsal svou hru.

Titul od duchovního otce Dead Space doprovázela velká očekávání, jenže i kvůli technickým problémům to úplně na výbornou nedopadlo. Stále však nabízí fantasticky realistickou grafiku i pořádnou dávku strachu. Nicméně ze srovnání prvních recenzí právě vydaného remaku a ohlasů na The Callisto Protocol tak zatím vítězně vychází zavedenější značka. Brutální souboj o pozornost fanoušků vesmírného hororu však teprve začíná. Důležité bude při tom neztratit hlavu. Ani jinou končetinu.